• FinaTina

Någon som varit på Korfu ?

Jag, sambon och barnen (barnen är 3½ år och 2 år)har bokat en resa till Korfu i mitten av juni och då undrar jag lite hur barnanpassat det är där?

Vi ska bo på ett hotell som heter Likithos (ni kan se det på länken här om den funkar) : www.apollo.se/Travelling+with+apollo/Catalogue/Grekland/Korfu/Agios+Georgios/Apartments/Likithos.htm&

Detta ligger i Agios Georgios.

Hur ser barn-menyerna ut på restaurangerna osv...

Är stränderna fina och långgrunda överallt på ön?

Sevärdigheter?

Berätta allt ni vet om både bra och dåligt!!!

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Någon som varit på Korfu ?
  • Grodan Soda

Vi har varit på Korfu och då på Agios Georgios för några år sen och ska jag vara helt ärlig så var vi inte nöjda, och då reser vi en hel del. Dels så är det dyrt att leva där och det var väl mest det som störde oss. Så jag hade hellre lagt pengarna på att resa betydligt längre men till ett desto billigare land. Stränderna var fina, inget att säga om det dock.

Agios är ju ingen Grekisk stad från början utan endast uppbyggd för turister. När vi gick in i affärer och provade kläder fick vi bra med skäll om vi inte köpte nåt. Säljarna där är inte beroende av turismen och ja, då blir bemötandet där efter också.

Ledsen om jag gör dig orolig men jag är helt ärligt nu. Har dock massor med andra resmål att tipsa om såsom ställen i Turkiet, delar av Thailand, Egypten osv. men ni har kanske redan bokat?

Hoppas dock att ni blir mer nöjda än vad vi var!

• Chaplin

Var på Korfu förra året, i Agios Georgios med Apollo. Apollo är ett riktigt skitföretag och första gången jag reste med dem, lovade jag mig själv att aldrig göra det mer, men så gjorde jag det i alla fall... Men nu skulle vi prata om Korfu!

A.G är väl ingen direkt hit, men det var väldigt fina stränder, vi tillbringade hela dagarna på stränderna. Finns en del restauranger, men inte särskilt intressant mat till varken barn eller vuxna om jag ska vara ärlig... Särskilt dyrt upplevde jag det inte, inte att gå ut och äta i alla fall.

Det var väldigt öde när vi var där, säsongen hade liksom inte dragit igång riktigt, så ibland var vi helt själva inne på restaurangerna.

Som sagt är det väldigt fina stränder, till skillnad från den östra sidan av ön där det är väldigt stenigt.

Vi var i Korfu stad en dag. Ganska trevligt att strosa omkring där. En dag var vi på utflykt till Paleokastritsa (tror att det stavas så...) Det var en båtutflykt som anordnades av Apollo. Ganska ok, det var väldigt fint. Kommer inte ihåg vad det kostade, men tyckte det var värt pengarna att få se något annat än A.G, som inte är något att se överhuvudtaget. Det finns bara hotell och super markets i byn.

Jag skulle aldrig åka dit igen. Men om man bara vill bada så är det helt ok! Skulle jag mot förmodan åka igen skulle jag i alla fall välja hotell och inte lägenhetshotell eftersom jag upplevde det lite svårt att hitta mat att laga och reser man med barn vill man ha mat lättillgänglig.

• FinaTina

danstina:

Jag har hört att priserna är ungefär samma som här så det kanske inte märks någon direkt skillnad att bo där en vecka?

Turkiet trodde jag var mycket värre.
    Jag har kompisar som varit där och de fick inte vara i fred någonstans, inte på stranden eller i affärerna.

Men jösses, vad har jag gett mig in på?
    Och vi som redan betalt resan!!

• FinaTina

Chaplin:

Jag har aldrig åkt med Apollo innan och nu skrämde du upp mig lite.
    Varför var du missnöjd?

Vilken månad var du där?

Vi åker mest för att lata oss vid stranden så då är det kanske inte helt kört eller? ;-D

Det skulle finnas ett litet kök i vår 2-rums lägenhet så det borde kunna gå att laga lite enklare mat där (hoppas jag)

• Chaplin

Jag upplevde det inte alls som danstina. Det var inga jobbiga försäljare varken i butikerna eller på stränderna. Annat var det i Tunisien. Dit åker jag aldrig mer om jag inte har med mig en man!

De vi träffade på var otroligt vänliga mot barn. Vår son har guldlockigt hår och det var väldigt populärt, vilket gjorde att vi ibland fick någon gratismat, eller gratis dricka!

• Chaplin

Vi var där i juli. Tydligen är det så att det är många greker som åker hit på semester och de har semester lite senare. Tror vi åkte typ andra veckan i juli. Det var dessutom väldigt fint väder i hela Europa, då jag tror att det var lite mindre turister överlag, många valde att "turista" hemma helt enkelt!

Som enbart badsemester tycker jag att det var bra på grund av de fina ständerna.
    Jag har bott på dåliga hotell med Apollo, de verkar ha lite dålig koll på sina hotell tycker jag. Första gången jag reste med dem bodde jag på ett hotell som konsekvent försökte lura sina gäster vid växling av pengar. Hotellrummet var smutsigt, samma sak på Korfu. Det är liksom heller ingen idé att klaga känns det som, för de lyssnar liksom inte.

När vi var på Korfu träffade vi på ett par som bodde på ett hotell som var fullt med mögel. De fick asmatiska besvär och kunde inte vara kvar. Först blev de inte trodda, sedan skulle de inte få hjälp att byta och dessutom krävdes de läkarintyg för sin astma!! Precis som om någon vill bo på ett mögligt hotell...??? Ingen kompensation skulle de få heller, utan istället betala extra för att de krävde ett nytt hotell.

Överlag tycker jag att de har lite dålig servicekänsla på det där företaget.

Vi betalade nästan fullpris för vår son (då lite drygt 2 år). Det stod att man kunde få en extra säng, men han fick endast en tunn madrass på golvet. Tycker jag är dåligt när man betalat nästan lika mycket för hans biljett som för vår.

• FinaTina

Chaplin:

Usch, vad dåligt att behöva fullpris för en 2-åring och sen bara få en tunn madrass på golvet!!
    Hur kan Apollo med att göra så mot sina gäster?!!

Hoppas verkligen vi har tur med vårat hotell!
    Är det smutsigt på hotellet skickar jag sambon efter dem.
    Men det stod att de skulle städa 5 dagar i veckan, och det hoppas jag för både jag och sonen är damm-allergiker.
    Kanske ska fixa fram ett intyg om det och ta med oss så vi slipper nåt tjat där?

Kanske ska locka håret på mina barn innan vi åker...hihi...

• Grodan Soda
    FinaTina skrev 2007-04-28 16:12:01 följande:
    danstina:Jag har hört att priserna är ungefär samma som här så det kanske inte märks någon direkt skillnad att bo där en vecka?
    Priserna där är ungefär desamma som i Sverige ja, men då pratar vi alltså om restaurangpriser. Och eftersom jag och sambon inte går ut och äter varje dag här hemma och betalar restaurangpriser så blev en vecka där betydligt (!) dyrare än en vecka här hemma.

Jag håller med Chaplin och kommer aldrig åka tillbaka dit.
  • Grodan Soda

Vi ÄLSKAR Apollo så smaken är ju som baken!

• FinaTina

danstina:

Hur är priserna i affärerna på t.ex bröd, drickor, frukt, vin osv?
    Finns det stort utbud eller är det väldigt begränsat?

Kul att du älskar Apollo!!!
    Ska bli spännande att åka med dem för omväxlings skull.

Svar på tråden Någon som varit på Korfu ?