• mariiee

Måste man ha stödben till bilstolen när det placeras bak?

En dum fråga kanske, men måste man ha stödben när stolen placeras bak i bilen?

Lisa 050430 Syskon BF 3/1-2008.
  • Svar på tråden Måste man ha stödben till bilstolen när det placeras bak?
  • myskatt

Om det står det i instruktionboken är det väll självklart?

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Enkelkinder

Ja såvida den inte kan luta mot ryggstödet. Så sa iaf vår återförsäljare, vi har en Cosmix.

• Majsan70

Det beror nog på modell av bilstol och om man skall ha den i mitten eller vid ena sidan.

Vi hade en Izy Kid Royal och den gick att montera mitten bak utan stödben, men då lutad mot framstolarna som skulle vara jämt placerade.

• Dougelito

Om det är en (stor) stol typ från 4-5 månader och det finns stödben så skall det ALLTID användas i baksätet. Det står oxå i bruksanvisningen som gäller för just din stol.

*Älskar mina prinsar*
  • mariiee

Okej, låter nästan som om jag är en total idiot, men jag ville bara fråga.

Vi ska ha den på ena sidan.

• Moster Ninna

Det beror på vilken stol det är...

• ia1

Vi har en Britax och den är i baksätet utan ben eftersom den sätts fast (enligt instruktion) med bältet rakt över. Den är inte "lutad" mot framsätet men står ju med sin rygg bakom ett framsäte... Hoppas du fattar hur jag menar

Jonatan föddes onsdagen den 4/10. Vår son är äntligen här!!
  • Suskiv

Beror på vilken stol den är. En del ska ha stödben, andra inte.

• Helle76

Vi har en Besafe Izikid och där ska man inte sätta fast stödbenet bak men den ska iallfall sitt där.

• mariiee

En cosmix, det står inget om något stödben i boken.

• katinka1

En Britax Freeway kan ha stödben i bak (om jag fattat det rätt). Om det gar sa är det ganska praktiskt tror jag, för du kan ju luta stolen mot stödbenen istället för ryggstödet, vilket betyder att du inte behöver sitta sa himla rakt ifram - tror jag.

Vi har inget stödben och jag tror att det skulle varit bättre med

• Miss Lau

Vi har en Britax Freeway men inget stödben.

• sorba

Om det tydligt framgår i bilstolens instruktionsbok att du ska ha stödben är det ju rätt klart!

Men... har man wiplasch-skydd på sin bil, alltså i framsätena, så kommer de vid en krock inte att "uppföra sig" som vanliga stolar. Därför är det så att man SKA ha stödben om man har såna stolar.(kolla bilens instruktionsbok)Då man har bilstolen i baksätet.

Vi köpte en ny bil och åkte till Babyland, där vi köpt vår stol. De informerade om hur man säkrast fäste bilstolen, väldigt hjälpsamma.

För att vara på säkra sidan kan du ju fråga i butiken där du köpt stolen!

Lycka till!

Sorba

• Lillatroll

Mariee: du är definitivt ingen idiot som frågar. Fråga på du Det är mycket man inte vet.

Jag var på en informationträff med NTF via BVC och jag vet att hon gick igenom när man skulle ha stödben men jag kommer tyvärr inte ihåg. Men kolla på deras hemsida eller ring dom så kan dom svara.

• sofialisa

britax HIway har stödben

briax freeway har inget stödben ..

Svar på tråden Måste man ha stödben till bilstolen när det placeras bak?