Delade magmuskler / Diastasis Recti / träning efter förlossningen
Halloj, vill också vara med här
Har delad bukmuskel från en bit under naveln och hela vägen upp. Men vad jag kan känna så är det bara två fingrars bredd (på ett ställe nästan 3). Enligt vad jag har läst här så ska detta vara normalt...
...? Undrar varför jag ser höggravid ut då?
Och det måste ju betyda kanske att de inte kommer att ge mig någon operation, har nämligen fått en remiss av läkaren på vårdcentralen och väntar på en tid till kirurgen. Blir så ledsen när jag tänker på det för jag vill verkligen inte se ut så här. Folk glor och många tror att jag är gravid igen...
Kläderna sitter för j**ligt - rent ut sagt - och det gör ont och är obekvämt med denna mage. Det är ändå 1 ½ år sen förlossningen nu så nåt hopp om att det ska gå tillbaka av sig självt har jag inte längre. Har försökt med sit ups men då sa en kompis till mig att man abslout inte ska göra det med delad bukmuskel. Dessutom har jag problem med ryggen och det gör bara ont när jag gör sit ups
Men ryggen hålls ju upp av magmusklerna - inga magmuskler = dålig hållning och ont i ryggen.
Lite "hängmage" längst ner har jag från första graviditeten och det kan jag ta - även om det inte heller är kul. Men det är det där ovanför jag vill ha bort, såg inte ut så efter första förlossningen utan det har kommit nu efter den andra ![]()
Visst vet man att kroppen aldrig blir sig lik igen för många efter man fått barn men det får väl ändå finnas gränser tycker jag för vad man ska behöva acceptera. Dessutom sa läkaren att det finns risk för bråck - att tarmarna eller magsäcken kan leta sig ut i glipan men jag har då ingen lust att vänta på att det ska hända. Jag har heller ingen lust att gå omkring och se "vanskapt" ut i kroppen för resten av mitt liv...![]()
Oj, det blev långt det här...men är så deppad av detta och har så mycket funderingar att det var skönt att få skriva av sig lite till likasinnade...![]()