• Hallonröd

Delade magmuskler / Diastasis Recti / träning efter förlossningen

Halloj, vill också vara med här Flört 

Har delad bukmuskel från en bit under naveln och hela vägen upp. Men vad jag kan känna så är det bara två fingrars bredd (på ett ställe nästan 3). Enligt vad jag har läst här så ska detta vara normalt... ...? Undrar varför jag ser höggravid ut då?
    Och det måste ju betyda kanske att de inte kommer att ge mig någon operation, har nämligen fått en remiss av läkaren på vårdcentralen och väntar på en tid till kirurgen. Blir så ledsen när jag tänker på det för jag vill verkligen inte se ut så här. Folk glor och många tror att jag är gravid igen...Gråter Kläderna sitter för j**ligt  - rent ut sagt - och det gör ont och är obekvämt med denna mage. Det är ändå 1 ½ år sen förlossningen nu så nåt hopp om att det ska gå tillbaka av sig självt har jag inte längre. Har försökt med sit ups men då sa en kompis till mig att man abslout inte ska göra det med delad bukmuskel. Dessutom har jag problem med ryggen och det gör bara ont när jag gör sit ups Men ryggen hålls ju upp av magmusklerna - inga magmuskler = dålig hållning och ont i ryggen.

Lite "hängmage" längst ner har jag från första graviditeten och det kan jag ta - även om det inte heller är kul. Men det är det där ovanför jag vill ha bort,  såg inte ut så efter första förlossningen utan det har kommit nu efter den andra Gråter

Visst vet man att kroppen aldrig blir sig lik igen för många efter man fått barn men det får väl ändå finnas gränser tycker jag för vad man ska behöva acceptera. Dessutom sa läkaren att det finns risk för bråck - att tarmarna eller magsäcken kan leta sig ut i glipan men jag har då ingen lust att vänta på att det ska hända. Jag har heller ingen lust att gå omkring och se "vanskapt" ut i kroppen för resten av mitt liv...Gråter

Oj, det blev långt det här...men är så deppad av detta och har så mycket funderingar att det var skönt att få skriva av sig lite till likasinnade...

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Hallonröd
    gresligagreta skrev 2007-06-09 09:43:02 följande:
    hallonrödVälkommen till tråden kul att du hittat hit, ja det är verkligen inte roligt med våra magar vi får hålla tummarna för dig med att du får din op beviljad, jag har tänkt att kosta på min op själv eftersom jag får vänta alldeles för länge på landstinget operation de tar en inte så allvarligt, kramar Greta
    Tack Glad 

Ja bekosta en op. själv kan jag ju inte Har inga pengar, är ensamstående med två barn och dessutom arbetslös Fundersam I sånt fall får det ju bli ett banklån...inte kul men i värsta fall så...men det är ju inte säkert att man får ett. Har ju redan ett iofs så jag är ju redan "inne i systemet" så att säga, kanske går att öka på det lånet...

Vet ju inte hur landstinget här i Östergötland är när det gäller sådana här operationer, de kanske har en policy att man inte beviljar sådana op. om det inte finns "synnerliga skäl" till det...
  • Hallonröd

Har också lagt in lite bilder nu på min "gravidmage" - Starka Bilder

• Hallonröd
    Pernilla74 med Albin02 skrev 2007-06-09 15:45:14 följande:
    Hej vänner!Väkommen hallonröd!Har kikat in på "HAllonröd" o "Tenoria":s sidor på era magar, har inte mitt galleri öppet utan öppnar upp på förfrågan, vill ni kika in hos mig o på min mage så säj bara till så öppnar jag ett kort tag igen.Vill bara säga att det känns lite "peppande" o lite tröst att se att det finns fler med liknande magar, att det finns en orsak o att man inte bara är ett "missfoster" även om det onekligen känns så spec när man får "gravidförfrågningar" o när det är hög tid att visa sig på badstranden*HUA*kram på er!
    Tack

Ja det är skönt att det finns flera i samma sits Flört
    Tenoria skrev 2007-06-09 16:31:30 följande:
    kramar till er alla.Hallonröd: din mage ser ju ut precis som min.
    Ja fast min är mycket större Flört
    Bamsesaga skrev 2007-06-09 19:31:57 följande:
    Jag brukar vara härinne och smygläsa lite, har inte delade magmuskler men ändå ser min mage ut som din. Min mage är aldeles mjuk och slapp och uppifrån ser det exakt ut som din.Väger 3kg mindre nu än innan jag blev gravid men ändå är magen mkt större och hängigare Försöker peppa mig själv till att göra lite av övningarna här, men det går väl sådär......
    Precis...jag har också gått ner allt och väger lika mycket som innan jag blev gravid. Har också vägt 3 kg mindre ett tag men magen lika stor för det. Det är det som känns så sjukt - att vara så tjock om magen men ändå inte gått upp i vikt... Fundersam
  • Hallonröd
    Tenoria skrev 2007-06-09 20:50:36 följande:
    det är samma sak här.jag väger 4 kg mindre nu än innan jag blev gravid och ändå ser magen större ut.visst e det skumt??

Ja verkligen...och deprimerande...Gråter Fast jag försöker hålla humöret uppe ändå...är inte så deprimerad trots allt...mer ledsen i så fall...Flört

• Hallonröd
    Bamsesaga skrev 2007-06-09 21:02:28 följande:
    Det är ju liiite svårt att hitta byxor som passar. Sitter dom bra över höft/rumpa så passar dom inte i midjan. Nu när jag gått ner i vikt så har jag minskat mkt på lår/höft/rumpa är jättenöjd med hur jag ser ut där, men sen är det ju den där förbaskade putmagen.Gjorde faktistk 100 situps tidigare i kväll, om man fortsätter med det så kanske det blir bättre. (har ju inte delade muskler så jag får göra situps)
    Ja så är det för mig med...byxorna passar dåligt i midjan och kring magen...kan ju inte köpa större för då blr det ju fel på andra ställen....så det blir lite bilring som hänger över byxlinningen...*suck*
  • Hallonröd
    Malin1977 skrev 2007-06-09 22:08:23 följande:
    Hej,Går delade magmuskler ihop någonsin??Känner mig fortfarande gravid, fast mina tjejer är bara 2 1/2 månad, jag blev snittad.
    Ja på många gör det det. Men för andra krävs en operation - om man vill - där de syr ihop bukmuskeln. Jag hoppas få en sådan, väntar på en tid till kirurgen
  • Hallonröd
    Guldpärlan skrev 2007-06-10 20:48:30 följande:
    Bamsesaga: Det känns inte riktigt så men tack iallafall Vad gör man, man får bara lära sig leva med det. Hoppas att träning hjälper något och att det drar ihop sig lite till iallafall.Man kunde väl haft ett utav de här problemen. Nu har man alla, rynkig/brusten hud, delade muskler samt förmodat navelbråck.
    Kikade in på din mage...hur vet man att man har navelbråck...hur känns/yttrar sig det?
  • Hallonröd
    Lejlej skrev 2007-06-11 18:46:53 följande:
    Måste bara säga igen att jag tränar bodybalance, undviker de få vanliga situps som är med och det gör underverk kan jag säga samt att jag så ofta jag kommer på det, drar in naveln mot ryggraden. Jag har blivit smalare . Jag började med detta när dottern var 19 månader och nu är hon snart 21 så det går fort om man är intensiv. Bodybalancen har jag bara tränat en 4 gånger så det är magindragningen som gör susen...det är aldrig försent! Ge inte upp!Ska ta nya bilder vid tillfälle.Hej Nino! kul att se dig igen!
    Bodybalance...vad är det? Skulle oclså vilja hitta nån bra träning
  • Hallonröd

Förresten är det någon mer som förlorat lite känsel på magen? För mig är det runt naveln och utåt en bit runtom. På en del ställen känner jag ingenting alls och på en del lite grann när jag nyper i magen...jätteskumt. Fast det har har blivit bättre, inte lika mycket nu som det har varit...

• Hallonröd
    Betty2 skrev 2007-06-15 22:54:13 följande:
    Hej i tråden,Jag fick tvillingar (med akut snitt) för 6 veckor sedan och hade återbesök hos läkare på MVC i dag. Fick då veta av honom att jag har ett stort bråck i bukväggen och att det är därför jag fortfarande ser gravid ut. (Är i övrigt väldigt smal.) Magen har sett likadan ut de senaste 4 veckorna, och det är en stor gravid-bulle ungefär från revbenen och ner. När jag lägger mig ner på rygg försvinner det, och det verkar inte alls otroligt att det är bråck som han sa. Ovanför naveln är det väldigt "bubbligt" (tarmar med luft i tror jag de sa på BB?) så att man ser hur det rör sig och det går att "flytta runt" bubblorna liksom. MVC-läkaren skall skicka remiss till Östra sjukhuset där jag blev snittad (för operation sa han) men när jag ringde dem för att få veta mer avfärdade de allt och verkade tycka att det handlar om delade magmuskler och att det är typ normalt. (Men de har alltså inte sett hur det ser ut utan bara läst MVC-läkarens journalanteckning.) De sa att det har inget med snittet att göra och att man inte gör något åt det förrän tidigast efter 6 månader. Jag har försökt hitta information om detta (dels för att se vem av dem som verkar ha rätt - dvs bråck eller delade magmuskler - och för att få veta mer om bråck - t ex hur operationen går till, vad man bör tänka på för att inte förvärra osv). Men det har inte varit lätt att hitta något på nätet. Är det någon här som har någon bra länk eller kan berätta mer för mig? (Jag har inte läst hela tråden än utan bara sista sidan.) Känner mig orolig och ledsen över detta besked.
    Har också letat på nätet som en tok efter info. om operation av delade magmuskler och vad en det skulle innebära. Finns inget
    Min läkare på VC sa att jag har delade magmuskler och att det är därför jag ser gravid ut fortfarande. Magen försvinner för mig med när jag ligger ned.
    Väntar på remiss som sagt till kirurgen, får säkert ingen operation men det kanske finns annat man kan göra.
    Kanske man kan få gå till en sjukgymnast som kan hjälpa till med övningar och se till att man gör rätt osv. Skadar ju inte heller att gå ner 5-6 kilo.  Även om jag gått ner alla kilon och väger lika mycket som innan graviditeten så väger jag lite för mycket ändå tycker jag. Då måste ju även magen försvinna lite...!?..
  • Hallonröd
    Guldpärlan skrev 2007-06-22 11:23:00 följande:
    Detta fick jag berättat av en sjukgymnast och jag tycker att det låter rimligt.Även om man inte har DR så är magmusklerna otroligt förslappade efter en graviditet. Ungefär som ett gammalt och oelastiskt gummiband du vet. Musklerna har blivit för långa och orkar inte hålla in mage, tarmar osv.Man måste korta ner musklerna igen så de orkar hålla in magen.Jag har DR som nu börjar sluta sig, till stor del pga övningarna tror jag. Jag kör bara suga in naveln och min mage är mycket plattare.När man drar in naveln mot ryggraden tränar man även musklerna bak i ryggen vilket medför starkare rygg och bättre hållning.Sen utan DR så är det väl situps som gäller. Och tid... 9 månader upp och minst lika länge till man återgår till någrlunda som man var innan.
    Men jag har dragit in magen/naveln i 18 mån.  - det har inte blivit bättre snarare tvärtom...tycker mitt bara blir värre Andra övningar väntar jag med till jag varit till kirurgen och pratat och de har fåt kika på magen
  • Hallonröd
    mrs perfect skrev 2007-06-23 20:00:16 följande:
    jag har 2 bilder i mitt galleri på hur min mage ser ut 9 mån efter snitt...ser inte klok ut...har gått ner alla kg men magen e kvar
    Kan inte se ditt galleri....
  • Hallonröd
    mrs perfect skrev 2007-06-24 09:38:27 följande:
    Nu då?
    Japp...har varit in och kikat Ser ut som min tycker jag....
  • Hallonröd
    Minty B skrev 2007-06-24 23:43:03 följande:
    Att dra in naveln mot ryggraden blir väl som att gå runt och "hålla in" magen? Det känns som om jag gjort det en del ändå, bara för att inte se alltför knäpp ut i mina kläder...
    Precis...det gör jag med för att det ska se bättre ut och magen inte ska se så stor ut...
  • Hallonröd
    Guldpärlan skrev 2007-06-28 22:46:18 följande:
    Säger som du lejlej. Det är STOR skillnad på att bara hålla in magen för att den inte ska puta och att verkligen suga in den.Man känner hur musklerna jobbar när man suger in naveln så långt bak mot ryggraden man kan.Mitt DR är MYCKET bättre. Musklerna har hårdnat också. Förut när jag kände mellan musklerna kunde jag pressa isär de enkelt. Nu när jag känner är det inte lika enkelt, de är spänstigare och hårdare på något sätt (när jag gör DR-Testet menar jag). Hoppas någon förstår vad jag menar.Jag har fortfarande putmage men jag tror inte bara det beror på delade muskler.Dra in magen långt ska man även göra vid andra tillfällen. Tex när man lyfter tungt, böjer sig ner. Magträning blir mer effektiv när man gör det.Vad kul att du fått ett program pernilla med albin!!
    Hur lång tid tog det för dig tills du märkte nån skillnad...
Svar på tråden Delade magmuskler / Diastasis Recti / träning efter förlossningen