• Guldpärlan

Delade magmuskler / Diastasis Recti / träning efter förlossningen

Lägger till i favoriter.. Mycket bra skrivet Nino.

• Guldpärlan

Jag hoppas absolut att de tar tag i att undersöka detta.

Hade jag vetat om detta mellan mina graviditeter hade det kanske inte behövt bli så här. Jag tränade inte upp magen någonting efter första graviditeten, den var ganska platt så jag tyckte inte det behövdes.

Jag vill så gärna kunna träna bort mitt hål i magen, dessutom är jag rädd för att det kan bli ännu värre vid nästa graviditet om jag inte tränar upp musklerna.

• Guldpärlan

Hej. Är det någon som har lust att förklara pelvic tilts övningen som är inne på maternalfitness.

• Guldpärlan

Jag måste bara få säga att min mage har blivit bättre. Underbart!!

Inget dramatiskt kanske men bättre duger för mig. Magen buktar inte ut lika mycket, delningen är något mindre samt att ryggen känns bra mycket bättre.

Jag kör "naveln mot ryggraden" ganska mycket. Jag har svårt att komma till skott och göra några andra övningar, hittar inte tiden.

"Naveln mot ryggraden" kan man ju göra lite när som helst. När man sitter vid datorn, kör bil, går, ammar mycket effektivt.

• Guldpärlan

Jag började träna nån gång i februari, men på riktigt allvar för någon månad sen.

Säkert är det ju så att det blir bättre med tiden men som sagt jag har märkt en markant skillnad nu mot slutet. Vill heller inte påstå att jag tränat överdrivit mycket, som sagt jag har svårt att hitta tillfällen (eller är jag bara lat).

Till elinb så vet jag inte vad som är normalt. Jag har kännt på min sambos mage och den är också lite delad och vad jag vet så har han inte fött något barn

En liten delning borde alltså vara naturligt?

• Guldpärlan

Jag har en grop ÖVER naveln, den kanske inte kommer att försvinna då. Man kan inte få allt.

Min navel står rakt ut också, hade inåtnavel innan graviditeten. Hur ser ett navelbråck ut. Är det det jag har eller är det bara så att den trycktes ut pga graviditeten.

Jag har också hopp. Tycker att rynket på magen också dragit ihop sig i takt med att magen blir mindre.

Ha en trevlig dag!!

• Guldpärlan

Jag har surfat runt och läst lite men blir inte mycket klokare.
    Min navel sticker verkligen ut illafall.

Jag har inte ont i magen i normala fall. Däremot när jag sitter ner o böjer mig framåt lite så börjar det värka i magen.

Som sagt man vet inte riktigt vad som är vad. Trots allt har det bott en liten bebis i magen i 9 månader och den har man tryckt ut genom ett ganska litet hål med ren råstyrka.

Det är nog normalt att ha ont ett tag efter: Det är iallafall den inställningen man möts av.

• Guldpärlan

Allt under 2 cm är normalt. Du kan alltså träna som vanligt. Lycka till!!

• Guldpärlan

Till doddit:

Det är inte farligt. Att musklerna delar sig är för att lämna plats för bebisen. Musklerna brukar återgå till det normala en liten tid efter förlossningen.

I vissa fall (som i mitt tex) stannar de delade och kan ge besvär i form av ryggvärk.

Svar på tråden Delade magmuskler / Diastasis Recti / träning efter förlossningen