Delade magmuskler / Diastasis Recti / träning efter förlossningen
Måste tyvärr erkänna att jag inte riktigt förstår hur man ska kolla om man har dr. Någon som kan förklara på ett lätt sätt???
Måste tyvärr erkänna att jag inte riktigt förstår hur man ska kolla om man har dr. Någon som kan förklara på ett lätt sätt???
Vad jag menar är, ska man mäta avståndet mellan musklerna tvärs över magen eller längs med magen, dvs längs med ryggraden. Vilket håll???
Ah, tror jag fattar nu! Men då har jag ett finger emmellan. Borde man ändå köra dom här övningarna då??
Lägg dig på golvet och gör som en liten sit-up- Ta ena handen och lägg den på magen över navel området med långfingret pekandes neråt mot venus berget. Mät sen om du har ett mellanrum där fingrarna "sjunker ner", där det inte finns något motstånd av muskler. Mät hur många fringrar brett det är. Är det 2 eller under så är det normalt. Fler fingrar så bör man träna upp musklerna enligt ovan i ts.
mamma sbg - Vad skönt!!
Och så gör vi ännu en liten puff och hoppas att fler hittar hit
annry - Om mellanrummet är 2 fingrar eller mindre så anses det som helt normalt. Så du är nog som du säger vältränad. Grattis!!
snuttP - Testa övingarna i ts, de ska funka riktigt bra!
sisu - Ja, fast det var ju inte länge sen du förlöste ju. Se till att börja lite försiktigt bara.