Inlägg från: Tezziluringen |Visa alla inlägg
  • Tezziluringen

Ni med bonusbarn

Jag undrar, ni som har bonusbarn, hur ofta bor dom hos er? Ni får gärna skriva och berätta hur det funkar också. Hur mår barnet/barnen? Vilda? Lugna? osv...

• Svar på tråden Ni med bonusbarn
  • Tezziluringen
    Sussannek skrev 2007-04-29 07:40:45 följande:
    Röstade på annat.Vi har grabbarna boende hos oss. (sedan 5 år)De åker till sin mamma varrannan helg (när det funkar).Det är jätteskönt att de bor hos oss.De är mycket lugnare nu och har fått en struktur i livet de inte hadde innan.Många av de problem de drogs med när de bodde hos sin mamma, försvann när de flyttade till oss.
    Aaa, vad klantigt av mig att glömma det alternativet! Själv har jag en bonusson som bor varannan vecka, men han är mer vild än tam om man säger så. Vill helst inte att han ska behöva fara så här fram och tillbaka, men varken jag eller pappan verkar ha något att säga till om, mamman lyssnar inte på det örat. Bara tänker på sitt eget bästa vilket verkligen är skit tråkigt! För i slutändan mår ju ingen bra när pojken håller på som han gör, vilket han naturligtvis inte rår för. Blir så irriterad på föräldrar som inte sätter sina barn i första hand i alla situationer. (Nu skriver jag detta med risk för att bli påhoppad av någon, eftersom det alltid tycks vara någon "vänlig" själ här på FL som vill tracka ner på ens åsikter och tankar)
  • Tezziluringen

SOM SAGT skriv gärna en rad och berätta hur det fungerar för er, är nyfiken på om fler har det som vi och vad man kan göra åt situationen. Tips och råd tages tacksamt emot!

• Tezziluringen
    Therese33 skrev 2007-05-03 08:41:44 följande:
    Min bonusdotter bor hos oss i en månad, sedan hos sin biomamma i en månad... Funkar bättre än varannan vecka
    Oj, det var långa perioder på vardera stället. Jag (och min sambo) skulle vilja att hans son bodde hos oss 2 veckor åt gången, istället för en, för att han ska hinna landa och känna sig mer hemma och bli lite lugnare. Men dessvärre håller inte hans biomamma med, för hon tycker det blir stressigare för henne av någon anledning?! Antagligen så är det väl så att hon tycker det blir JOBBIGARE :-P
    Tjatar din bonusdotter mkt efter sin mamma eller så när hon är hos er? Hur gammal är hon förresten?
  • Tezziluringen
    Garry skrev 2007-05-04 22:22:56 följande:
    Min bonusdotter bor hos hemma varannan vecka och jag kan nästan hålla med om att det skulle vara bättre med två veckor i taget på varje ställe. Det tar några dagar innan man är i harmoni med varandra och då ska hon helt plötsligt tillbaka till mamman. Eller om det varit mycket konflikter (hon är i förpuberteten) en vecka så hinner man inte alltid reda ut det förrän hon ska till sin mamma igen.. Det är lite tråkigt..
    Jag håller med.. det tar som sagt några dagar innan alla kommit in i vardagen och rutinerna, och då är det helt plötsligt dags för barnet att åka igen. Man kan ju tänka sig själv oxå hur jobbigt det skulle vara att behöva bo i kapsäck och byta boende en gång i veckan. Inte konsigt att de barn som är stökiga reagerar som de gör, dom måste ju känna sig väldigt stressade.
  • Tezziluringen
    Krille skrev 2007-05-05 18:26:34 följande:
    Jag har fått bonusbarn när jag träffade min nuvarande fru. De är hos sin pappa varje tisdag och varannan helg. Går jättebra. Nu har vi fått en liten oxå som är 7 mån. Så ibland så är vi själva med honom. De stora killarna är på 7 och 12 år gamla. fast de inte är som mina så känns de som mina, gör ingen skillnad och kommer inte göra det heller när minstingen blir större
    Självklart ska man inte göra någon skillnad på dem, det är ju inte rättvist. Men att man aldrig kommer ha samma känslor för någon annans barn som för sina egna det kommer man nog inte ifrån. Om man inte varit med från första början då förstås, då kanske det är annorlunda, det vet jag inte.
    För dina bonusbarns del så är det ju inte så mkt flackande fram och tillbaka om de bara är hos sin biopappa varje tisdag och varannan helg, så då har dom ju ändå en fastare punkt än de barn som far emellan som skottspolar varje vecka.
    Jag tror som så, att de finns barn som klarar det galant med två boenden, sen finns det de som helt enkelt inte klarar av det alls, vilket resulterar i att dom blir "omöjliga" och "stökiga" om dom är för små för att uttrycka sig på annat sätt.

• Tezziluringen

Aaa i den åldern funkar det nog bättre, än när barnen är små. Som min bonusson som är 5 år, han är mer vild än tam. Men han hinner ju aldrig få någon struktur på sin vardag just, så är väl hans sätt att visa att han inte mår bra, att bli utåtagerande. Han har ju inte ordförrådet att kunna kommunicera på det viset han kanske skulle behöva, så antar att det resulterar i att han blir stökig och bråkig.

• Tezziluringen
    Snösmilla skrev 2007-05-07 20:07:15 följande:
    Tezz - skulle ni inte kunna utöka tiden han är hos er då? Biomamman kanske förstår om ni tar upp att det är för sonens skull o inte för er som ni vill ha det så. Hon måste ju oxå se att han är utåtagerande? Om hon nu anv argumentet att det är stressigare kan ni väl kontra med att hon får två "lugna" veckor sen?
    Been there done that! Hon vägrar, trots att både jag och biopappan talat om för henne att det är för pojkens bästa som vi vill prova med det. Hon verkar bara se till sig själv, vilket är tråkigt. Hon tycker precis som vi, att hans beteende är stendrygt, men hon verkar ändå inte vilja göra något åt saken, för det har varit på detta viset i över 2 år nu och vad man än kommer med för förslag så vänder hon taggarna utåt och är ovillig till allt.
  • Tezziluringen
    Isaksson skrev 2007-05-10 15:15:33 följande:
    Min sambo har en dotter som fyller 10 i år! Hon var bara 1 år när vi träffades och hon har alltid varit i stort sett varannan helg hos oss! Avståndet emellan är ganska långt men vi vill ha henne så mycket som möjligt hos oss! Hon brukar vilja komma till oss även när det är lov eller studiedagar! Med henne funkar det jättebra, det är hennes mamma som i perioder är ganska arg...   Men det är väl ett vanligt bekymmer..
    Varannan helg är ju inte så mkt flackande iaf, tror att min bonusson skulle vara MKT lugnare om han fick bo på ett utav ställena och tillbringa varannan helg hos den förälder han inte bor hos. Men det är tråkigt när barnets ena förälder (eller båda) inte kan se till barnets bästa..
Svar på tråden Ni med bonusbarn