• LenaS

Timmanställd och föräldrapening?!?!?

Hej på er.

Jag har en fråga ang att vara timmanställd och bli gravid.

Jag har fått ett erbjudande om en bra tjänst men det är en timmanställning, vad är det för nackdelar med det när det gäller de här med att få föräldra penning? Blir det någon skillnad?

Kram Lena

• Svar på tråden Timmanställd och föräldrapening?!?!?
  • vårsol

FK räknar ut ett genomsnitt på vad du tjänat under en (vet ej hur många månader de räknar på) tid fram tills dess att du får barnet. Nackdelen med en timanställning är väl främst att du inte kan vara säker på hur länge jobbet kommer att vara, hur många timmar du får jobba eller om du får komma tillbaka efter föräldraledigheten.

• ella035

Jag var timanställd när jag blev gravid. Då räknade FK ut vad jag skulle kännat på en heltidstjänst och sen räknade de ut min Föräldrarpenning. Jag fick ut mer pengar i FP än vad jag fick som timanställd, så det var ganska bra.

• LenaS

Hej Vårsol.

ok får kolla närmare på det, men om man har skrivet visst antal timmar i avtalet så har jag för mig att dom inte kan dra ner på timmarna, rätta mig gärna om jag har fel.

Hej ella.

Låter ju bra

Kram Lena

Någon mer osm har erfarenheter från detta?

• vårsol

Om det står ett visst antal timmar i ditt anställningsavtal så är det ingen fara. Det är "timanställning efter behov" som är lite dumt... och kolla upp om det står något slutdatum på anställningen. Om det inte gör det så kan du förmodligen räkna dig som fast anställd men kolla med ditt fack för säkerhets skull eftersom olika fack har olika avtal.

• therese

Ibland kan det finnas finstilta grejer om vad som gäller om du t ex behöver bli omplacerad pga ditt havandeskap.
    En "fast" anställd har ju rätt till omplac om jobbet är för tungt till exempel. Men om du är timanställd sitter du lite lösare, så att säga. Kolla m facket för säkerhets skull.

För föräldrapenningen gäller bara vad du har tjänat och under vilken tid du jobbat, anställningsformen har ingen betydelse. Om du jopbbat hela tiden utan att ha varit arbeslös så räknar de ut vad du skulle tjänat på en heltidsanställning och det beräknar man fp på.

Svar på tråden Timmanställd och föräldrapening?!?!?