Undvika att äta när man ammar
Vad undviker ni att äta när ni ammar, vad reagerar era barn på??
Vad undviker ni att äta när ni ammar, vad reagerar era barn på??
Arlövstösen: Tror de rekommenderar att man ska avstå från jordnötter om man har allergi i familjen. Annars spelar det ingen roll.
Lillan får utslag om jag äter apelsin och har fått ont i magen om jag ätit mycket lök. Annars går det mesta bra. Undviker alkohol så klart.
Har inte behövt avstå från något.
jo just ja det har jag ju glömt, gör det av bara farten jag avstår från nötter eftersom sambon är nötallergiker.
Jag undviker alkohol, gasbildande livsmedel samt sötningsmedel. Är också ganska försiktig med mjölkprodukter samt citrusfrukter.
ND3:
Eftersom vi inte använder oss av eller förtär livsmedel med sötningsmedel, så var det inget som jag behövde tänka på.
Jag förstår inte heller hur folk kan inta framförallt suckralos, men också andra sötningsmedel.
Tack för era inlägg, min son fick sån otrolig magknip en dag o då hade ja ätit köttfärssås och druckit apelsinjuice. Alltså så avstår ja nu från juicen o minskar med löken o ketchupen i såsen får se om det hjälper.
salladskål... Men hade bara ett uppehåll i nån månad så magen skulle utvecklas lite mer
På min bvc sa sköterskan att det man ätit när bebisen låg i magen kan man äta när man ammar. Jag undviker ingenting och dottern har inte reagerat på någonting jag ätit. Alkohol dricker jag inte givetvis...
Mama72, jo det gäller ju i de fall som bebisen inte har magont. Så länge bebisen inte reagerar på nåt så finns ingen anledning att undvika nån mat.
Jag har också hört det där om att man ska kunna äta det man ätit som gravid, men jag drack massor av mjölk, använde grädde i all mm när jag var gravid, men kunde inte ens äta nåt som nuddat nåt med mjölk i utan 2-4 timmar gråt som följd.
alkohol (såklart),sötningsmedel, koffein. Sedan så följer jag rek om fisk.
Det finns kostråd för ammande på livsmedelverkets hemsida, där finns även kostråd för gravida. Dom är INTE lika. Kolla på www.slv.se
Mina barn verkar ha känsliga små magar. är det många här som inte dricker mjölk?
MAMA72 , måste säga att det var ju konstig sak att säga som din bvc sköterska sa- att det man ätit som gravid skulle gå bra. men hallå eller! mitt första barn gallskrek i flera timmar efter att jag som vanligt ätit ganska stark chillimat. Då sa en kompis till mig från Vietnam att det borde jag väl fatta att ammande kvinnor inte äter chili. Det gör man bara när man inte ammar annars får små bebisar ont i magen. Efter det kan jag säga att jag började fundera en hel del på min kosthållning och vad som ger småbarn magproblem. Det är verkligen inte alltid sådan mat som jag själv föredrar ...
Kittymamman: Fast det där är individuellt, visst kan barn reagera men det är absolut inte säkert att dom gör det.
Det enda min son nånsin har reagerat på är färskpotatis och jag gillar starkt mat och har ätit det både under graviditeten och amningen.
jag har märkt att bebben reagerar på lök.. Nu oxå ägg men det kanske inte är ägg. Kan ha varit ngt annat..
Jag äter ALLT och har inte märkt någon skillnad. Dricker oxå mjölk och 3 koppar kaffe på morgonen...men kaffet är hon ju van vid från magtiden :D!
dricker ej alkhol och ej mat med aspartam och tonfisk
Tycker att det är jättesvårt att "spåra" vad det är min son reagerar på när han skriker extra mycket. Det går ju aldrig att få ett 100-procentigt svar vad han reagerar på.
Varför inte tonfisk?
Själv undviker jag stark mat och mjölkprodukter. Men har så smått börjat fuska med ost och annat för att "provocera"
Kalaspuffar var katastof
Skrik i timmar