FP för återvändare
Någon som vet vad som gäller om man fött barn i Sverige och sedan flyttat utomlands under mer än ett år och sedan flyttar tillbaka igen ( inann barnet är två år). Är all föräldrapenning förlorad eller har man den kvar?
Någon som vet vad som gäller om man fött barn i Sverige och sedan flyttat utomlands under mer än ett år och sedan flyttar tillbaka igen ( inann barnet är två år). Är all föräldrapenning förlorad eller har man den kvar?
Du förlorar din SGI om du inte har någon inkomst i Sverige på 6 månader. Det var vad de sa till oss nu när vi ska bo i Thailand 1 år.
Fast man har ju alltid rätt till FP enligt garantinivån. Den baseras på bosättning.
Ja det är möjligt men den baseras ju inte på SGI och är ju "bara" 180 kr /dag
Absolut.
Ok, men man har allstå kvar sina dagar? Det är ju bra i så fall. Man kan ju alltid tjäna ihop ny SGI innan man tar ut dem :)
Ja det tror jag du har, så länge du ännu är skriven i Sverige och är svensk medborgare. Det tar 6 månader att jobba ihop ny SGI.
Vi har alltså varit utskrivna under ett år. Hmmm, ska ringa och fråga dem ikväll och se vad som gäller när man flyttar tillbaka.
Vad jag fattade nar jag ringde till EU radgivare (eftersom jag bor i UK) sa har man kvar dagar aven nar man inte fott barnet i Sverige. Nar man skriver in sig sa raknar de bort de dagarna som man tagit ut i det landet man bodde innan och sa far man FP enligt garantiniva som sagt innan. Jag tror de sa innan barnet var 5 ar? Kan det stamma- kommer inte ihag.. :)
Ok, det later bra. Vi bor utanför EU dock. Hoppas det gäller ändå :)
Någon som flyttat tillbka till Sverige när barnen var små och kan berätta hur det var för er med föräldrapenning?