• star1

FP för återvändare

Någon som vet vad som gäller om man fött barn i Sverige och sedan flyttat utomlands under mer än ett år och sedan flyttar tillbaka igen ( inann barnet är två år). Är all föräldrapenning förlorad eller har man den kvar?

• Svar på tråden FP för återvändare
  • Fru Wennström

Du förlorar din SGI om du inte har någon inkomst i Sverige på 6 månader. Det var vad de sa till oss nu när vi ska bo i Thailand 1 år.

• Miss USA

Fast man har ju alltid rätt till FP enligt garantinivån. Den baseras på bosättning.

Stolt mamma till två huliganer
  • Fru Wennström

Ja det är möjligt men den baseras ju inte på SGI och är ju "bara" 180 kr /dag

• Miss USA
    Fru Wennström skrev 2007-04-29 19:53:42 följande:
    Ja det är möjligt men den baseras ju inte på SGI och är ju "bara" 180 kr /dag
    Fast det är ju bättre än inget.
    Stolt mamma till två huliganer
  • star1

Ok, men man har allstå kvar sina dagar? Det är ju bra i så fall. Man kan ju alltid tjäna ihop ny SGI innan man tar ut dem :)

• Fru Wennström

Ja det tror jag du har, så länge du ännu är skriven i Sverige och är svensk medborgare. Det tar 6 månader att jobba ihop ny SGI.

• star1

Vi har alltså varit utskrivna under ett år. Hmmm, ska ringa och fråga dem ikväll och se vad som gäller när man flyttar tillbaka.

• sbalogun

Vad jag fattade nar jag ringde till EU radgivare (eftersom jag bor i UK) sa har man kvar dagar aven nar man inte fott barnet i Sverige. Nar man skriver in sig sa raknar de bort de dagarna som man tagit ut i det landet man bodde innan och sa far man FP enligt garantiniva som sagt innan. Jag tror de sa innan barnet var 5 ar? Kan det stamma- kommer inte ihag.. :)

• star1

Ok, det later bra. Vi bor utanför EU dock. Hoppas det gäller ändå :)

• star1

Någon som flyttat tillbka till Sverige när barnen var små och kan berätta hur det var för er med föräldrapenning?

Svar på tråden FP för återvändare