• Aussielotta

Hur få 4,5- månaders bebis att dricka vatten?

Min son är 4,5 månad och han verkar avsky vatten. det bara rinner ur munnen om han råkar få i sig lite från en flaska eller pipmugg. Vill gärna att han ska dricka just vatten nu när vi börjat ge smakisar och gröt. Vi har även problem med att han skall ta flaskan. I början när han var typ 1 månad, så gick det bra att ge flaskan, men nu vill han inte längre ochhar inte velat ha flaskan på 3 månader nu. Han är intresserad, vill hålla, öppna munnen, men verkar liksom inte veta hur han skall göra samtidigit osm han inte verkar gilla när ha får vätska i munnen, ÄVEN fast det är min utpumpade bröstmjölk. Har testat många typer av dinappar, pipmugg, drickskål, sked, .....men INGET funkar. Nån som har nåt tips?

• Svar på tråden Hur få 4,5- månaders bebis att dricka vatten?
  • marlene23

vi hade samma problem tills en dag när dottern fyllt 10 månader, då hon helt plötsligt tog flaskan och drack välling (jag fortsatte nämligen att prova hela tiden).. och nu dricker hon välling ur flaska med glädje.

• Lilla Kimi

Prova att byta napp samt storlek på hålet i nappen till flaskan, det kan hjälpa. Kanske rinner det för fort/långsamt.

Min tjej ville inte heller ha vatten, jag började med att ha i lite utspädd bebis-saft i flaskan för att allt eftersom spä ut tills det bara var vatten. Det gick jättebra.

• Aussielotta

LIlla Kimi --> vill helst inte börja med saft....kan väl kanske vara svårt att avvänja vid det söta sen, eller?

Har testat attt byta storlek på hålet i nappen och även byta typ av napp, men det hjälper inte. Jag får väl helt enektl fortsätta försöka. Funderar på om det är dumt att JAG övar honom att ta flaskan dagtid, då det kan konkurrera med bröstet? Fast när pappan kommer hem från jobbet så är oftast lillen lite trött och kanske inte så intresserad av att testa flaskan.....

• LuMa

Kan du inte annars ge honom urpumpad bröstmjölk eller ersättning till maten?

Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • Aussielotta

LuMa --> Har testat bröstmjölk och ersättning, men ingenting vill han ha, varken med drickskål, pipmugg eller flaska. Pipmuggen är han intresserad av, men tror inte han riktigt vet hur han skall göra....

• ruffe4

Aussielotta

"bebissaft" finns att köpa bland barnmaten o den är osötad..

Du behöver inte ge vatten om du ammar!

• Aussielotta

LuMa --> Jag hade gärna gett honom all den utpumpade bröstmjölk jag har i frysen (till ingen nytta nu), men som sagt, han är kräsen, verkar vara bara mjölk direkt från mjölkkossan (dvs jag) som duger.....

• ruffe4

den stita meningen skulle va till TS

• Lilla Kimi

Bebissaften innehåller inget socker. men om du inte vill använda saft så kan du pressa lite apelsin i flaskan men han kan tycka att det blir för syrligt. Min tjej tycker om pressad apelsin som smaksättning på sitt vatten, men hon tyckte inte så mycket om det när hon var mindre.

• Sadie

Vi gav henne en IKEA-plastmugg full med vatten som hon fick hälla över sig och banka med dag efter dag, till slut vande hon sig vid att det kom vatten i munnen Hon tycker det är skitskoj...

Svar på tråden Hur få 4,5- månaders bebis att dricka vatten?