• Aussielotta

Hur få 4,5- månaders bebis att dricka vatten?

Min son är 4,5 månad och han verkar avsky vatten. det bara rinner ur munnen om han råkar få i sig lite från en flaska eller pipmugg. Vill gärna att han ska dricka just vatten nu när vi börjat ge smakisar och gröt. Vi har även problem med att han skall ta flaskan. I början när han var typ 1 månad, så gick det bra att ge flaskan, men nu vill han inte längre ochhar inte velat ha flaskan på 3 månader nu. Han är intresserad, vill hålla, öppna munnen, men verkar liksom inte veta hur han skall göra samtidigit osm han inte verkar gilla när ha får vätska i munnen, ÄVEN fast det är min utpumpade bröstmjölk. Har testat många typer av dinappar, pipmugg, drickskål, sked, .....men INGET funkar. Nån som har nåt tips?

• Svar på tråden Hur få 4,5- månaders bebis att dricka vatten?
  • jakthustru

sadie det var en bra lösning tyckte jag, väldigt kreativ!

• Sadie

Mmmm, problemet är bara att hon numera gärna dricker badvattnet också.........

• Ellas och Alvins mamma

Vi hade väldigt problem att få våran dotter att ta flaskan. Men när vi tappade lite på flaskan med nageln så kom liksom sjugreflexen igång och då började hon suga. Så nu funkar det kanon. Och då kämpade vi säkert i 3-4 månader med olika flaskor och nappar.
    Vad gäller vatten så tar hon det enbart ur pipmugg. Och det tog oxo ett par veckor innan hon fattade att hon skulle svälja det som rann in i muggen.  Och vi märkte oxo att dom muggar vi hade hemma rann för fort. Så nästan allt rann bredvid. Rekomenderar eskas antispill pipmugg. Då får dom suga lite ändå. Och då har vi tagit ut ventilen som gör att det inte spiller nåt. Och hon får suga lite ändå för att det ska komma vatten.

Ellas mamma
  • Amedalie

Han behöver inte dricka så mycket vatten. Jag var också rätt så stressad med min dotter, försökte få henne att dricka vatten till varje pris, gav henne ofta bebissaft i stället men det behövdes egentligen inte, det har jag förstått i efterhand. När jag väl upptäckte det (att hon inte behöver dricka så mycket annat än bröstmjölk, då var hon kanske 10 månader) då slutade jag med saft helt och hållet och hon verkade aldrig missnöjd. Hon dricker fortfarande dåligt, nu är hon nästan 2 år.

• Misfits

Hade samma problem med sonen han drack inte vatten ur pipmugg eller flaska tills jag köpte en pipmugg med ventil (mam) så det rinner inte ut utan han måste suga. Då började han dricka
    Men han kan inte hålla själv ännu.

• Aussielotta

tack för alla svar och tips. Det där tipset om att´låta bebisen kladda och banka och greja med en egen mugg var ju käckt! Har en Esska spillfri pipmugg, till och med två stycken, och han verkar som sagt vilja tugga på pipen, men får aldrig i sig nåt. Han får väl filura lite själv och se hur det fungerar. Till slut funkar det väl.

Ja, så länge jag helammar så behövs väl inget vatten, men det känns så torrt att bara äta gröt utan nån dryck till....

• Ellas och Alvins mamma

Aussielotta: Testa att ta ur ventilen som gör muggen spillfri. Den är så pass trög att dom verkligen måste kämpa för att få ur nåt vatten. Men det rinner inte särskillt fort om du tar bort den.

Annars kan du ju testa att ha i lite pärondryck eller liknande i pipmuggen och se om det är mer poppis än vatten.

Ellas mamma
  • emson

Vi gav vatten i pipmugg. Visst rinner det ut en hel del men de lär sig efter ett tag. Det är bara att kämpa på.

Svar på tråden Hur få 4,5- månaders bebis att dricka vatten?