• Eleonor

Äta skaldjur...?

Hej,

Är lite osäker. Har hört och läst så mycket olika svar. Kanske någon här vet? Lästa livsmedelsverkets riktlinjer om vad man ska undvika att äta etc. Där stod det råa skaldjur. Inkluderar detta räkor, hummer? Jag skulle tro att det menas att man ska undvika musslor, sådant som inte är kokt....någon som vet?

• Svar på tråden Äta skaldjur...?
  • Korallen

Man äter ju inte råa skajdjur i vilket fall som helst så det är ju inget som blir aktuellt.
    Ev. kan det finnas råa skaldjur i sushirätter så dem kan man ju avstå från.
    Det enda som kan vara rått är ostron. Musslor brukar man väl koka eller grilla eller på annat sätt göra iordning i maträtter.

• jeeri

Såvida de inte kommer från svenska insjöar borde det vara ok. Hummer och räkor är ju tillagade. Vet att kräftor från insjöar (svenska) ska man vara försiktigt med, men annars tror jag man får äta det också.
    Däremot har jag hört att man ska vara mer försiktig med skaldjur när man ammar, men jag vet inte om det är rätt.

• Fru B

Har aldrig varit med om rå hummer, råa räkor (inte ens på sushi, då är de kokta!), eller råa musslor! Däremot har jag verit med om råa ostron, de är ju alltid råa när de serveras. Således: undvik ostron!

Svar på tråden Äta skaldjur...?