• Nötkaka

Hur lång tid tar det att bila till Kroatien....

Jag funderar på att ta bilen till Kroatien....charterresorna i juli verkar svindyra.....

* Hur lång tid tar det att bila?
    * Hur långt är det och hur mkt kommer bensinen gå på?
    * Hur lätt är det att hitta boende på plats?

Hoppas på att någon/ några kan svara på mina frågor.
    Vi kommer ha en tvååring med oss så jag vet inte om det överhuvudtaget går att genoföra.......

• Svar på tråden Hur lång tid tar det att bila till Kroatien....
  • Moj Katile

Jag funderar på att ta bilen till Kroatien....charterresorna i juli verkar svindyra.....
    Vilken underbar ide du fått!!!

* Hur lång tid tar det att bila? Vi ska vidare till kosovo Men ska stanna i kroatien. Har en 7 månader å en 2åring med oss! Vår PALNERING: Vi startar på natten mellan 22-23 juni, kör genom tyskland på lördagen ftersom man då slipper alla lastbilar! Het tips!
    Stannar och sover natten23-24 antingen i slutet av tyskland eller i i österrike. Annars deckar jag nogdå jag komemr köra själv.
    Den 24e startar vi igen kl 7 på morgonen och är i kroatien vid 3-4 på em.

Du får räkna ca 6-7000 i bensinkostnader. Vi räknar 10 till kosovo och det är 10 timmar mer i bil.

* Hur lätt är det att hitta boende på plats? Lätt! Finns överallt! Var du än tittar i detta avlånga land så ser du skyltar! Room, Zimmer. Dessa e mycket billigare än hotellen! Men lika ok att sova på!

Hoppas på att någon/ några kan svara på mina frågor.
    Vi kommer ha en tvååring med oss så jag vet inte om det överhuvudtaget går att genoföra....... Som sagt vi ska längre och har en bebis på 7 månader och en kille som precis fyllt 2!

• Nötkaka

Trollmoren:
    Du är modig du
    Klarar dina barn av att sitta så länge i bilen? Min kommer nog bli smågalen. .....

Fast det verkar lite lockande ändå. Då skulle man kunna stanna till i Venedig också....(har alltid velat åka dit). Skall prata med min man om det och fundera vidare.

Återkommer.

Tack för ditt gedigna svar! Toppenbra att veta

• Moj Katile

Nä jag antar att resan ner kommer bli ett rent h-te men what to do!?
    Man får ju beräkna att stanna oftare och pausa.
    Jag har köpt små leksaker. Har en hel kasse med mej. Så jag kan överraska honom med någort varje gång han blir rastlös. Vi har även köpt en bärbar dvd och 4 nya byggarebob filmer.
    Kör du via italien så räkna MINST ett dygn längre resa.

• Nötkaka

Ja, jag funderar också på en bärbar dvd. Det måste vara lite av en räddning. Och en massa nya roliga filmer.....

En kasse med nya leksaker kan man komma långt med

• Blixten

Vi åkte förra året med våran (då) 10 månader gamla dotter. Vi pausade varannan timme i ca 15 min för att hon skulle sträcka på sig - för att göra resan smidigare. Övernattade på vägen 1 ggr, i södra Tyskland.

* Hur lång tid tar det att bila?
    Vi åkte hemifrån ca 5 på morgonen dag 1 och kom fram till Zadar ca 22 på kvällen, dag 2. Med en övernattning, tog det alltså två dagar.

Dit vi åkte ca 250 mil. Det går inte att säga hur mycket bensinen kommer att kosta - det beror på hur mycket bilen drar, hur hård man är på gasen på autobahn osv. Men om du räknar med 12 spänn milen (svenska kronor) så är det i det högsta laget. Bensinen är betydligt billigare söder om Danmark. Men många glömmer de otaliga vägavgifter/vägtullar man tvingas betala från Österrike och neråt. Beroende på vilken väg man väljer kan de gå uppåt 1000 kr. Ska du dessutom åka båt över till Danmark eller Tyskland får du räkna med det i resekostnaden.

* Hur lätt är det att hitta boende på plats?
    Otroligt lätt!! Överallt vimlar det av skyltar där de står att rum/stuga/villa uthyres. De som är seriösa är med via en förmedling (det står på skylten iså fall) och betalar en avgift för att ta emot turister. Det innebär att de är "godkända" sas och inga skojare. Sedan varierar kvaliteten förståss...Men det gör det alltid, överallt även om man åker charter.

Lycka till!!

Diddi ♥ Amanda
  • Miss Nina

Det bästa e ju o bila ner me barnen, för då kan man stanna o vila precis när man vill. Annat me flyg om barenen e mindre, de e nog inte så roade av att mest sitta still.
    Vi brukar bila ner till Kroatien varje sommar, det tar väl ett dygn eller mindre om man bara ska köra hela tiden, stannar man o sover över som vi gör i slovenien eller i slutet av Tyskland då tad det väl ett o ett halvt dygn eller två. Går väl rnt 10 000 kr på bensin o skatter o färgor.
    Ha en trevlig semester!

Svar på tråden Hur lång tid tar det att bila till Kroatien....