• Anonym (så ledsen)

nekad sjukpenning!

Så hemskt.

Jag lider av panikångest och social fobi. Jag kan inte vara bland folk utan att få panikångest: hjärtklappning,röd i ansiktet, svimkänsla och overklighetskänsla.

Jag kan inte vara på arbetet där jag jobbat som timvikarie i ett par år, jag kan inte söka jobb eller vistas på arbetsförmedlingen, stå i köer, vara med på släktmiddagar eller göra andra saker som innebär möte med människor.
    Jag kan bara vara hemma.
    Jag är depprimerad och trött, är ändå glad att jag klarar ta hand om barnen, blir det värre med depprissionen får min sambo vara hemma och ta hand om dom.
    Tycker det är kränkande att försäkringskassan anser att jag kan stå till arbetsmarknadens förfogande, när det under inga omständigheter går!
    Känns som ett övergrepp mot mig att de tvingar mig att registrera mig som arbetssökande på arbetsförmedlingen och aktivt söka arbete när det under inga omständigheter går!
    Även om jag inte får sjukpenning så kan jag inte jobba/söka arbete, jag är fortfarande för sjuk för det. Och jag kan inte få a-kassa eftersom jag inte kan stå till arbetsmarknadens förfogande.

Fick idag ett brev från försäkringskassan där det står att jag inte har rätt till sjukpenning eftersom dom bedömmer att mina besvär som redovisas i det medicinska underlaget inte är av sådan grad och omfattning att de sätter ner min arbetsförmåga med minst en fjärdedel i förhållande till arbetsmarknaden i sin helhet.

Läkaren har skrivit att jag har tilltagande panikångest och att jag inte kan vistas på arbetsplatsen eller annanstans där det finns folk, att jag flyr.

Så nu ska jag till läkaren igen (onsdag) så att han kan skriva ännu mera utförligt hur jag mår.

Tänk om jag ändå får avslag på sjukpenningen?
    Har nån vart med om nåt liknande, hur gick det isåfall?

• Svar på tråden nekad sjukpenning!
  • Emjah

Jag har jobbat med att bedöma sjukpenning och tyvärr är reglerna så att bara för att man har ett sjukintyg (läkarintyg) så innebär det inte att man garanteras sjukpenning.

Enda rådet jag har till dig är att din läkare beskriver dina besvär bättre och mer utförligt på ett läkarintyg.

Får du någon hjälp för dina besvär?

• Anonym (hmm)

Ja du, du får väl överklaga då om du anser att det är felaktigt.
    Det finns ju arbeten där man inte behöver ha kontakt med människor. Ex. städ, på min arbetsplats är städerskan först på stället och går när det börjar komma andra. Det kan fungera. Kanske kan få ett jobb där du har ett eget kontot och arbetar med papper. Grejen är den att det finns arbeten att söka, och är man arbetslös när man blir sjukskriven så bedömmer FK efter hela arbetsmarkanden och då finns det ju saker du kan klara av eller hur.

• Anonym (samma sits)

Jag har varit med om att inte få ersättning trots intyg från fyra olika läkare.Det hela slutade med att jag höll på att bli av med mitt jobb,för att om inte fk godkänner din sjukskrivning gör inte arbetsgivaren det heller utan ser det som att du är frånvarande utan giltig orsak.
    Det hela slutade med att jag fick gå tillbaka till jobbet trots att jag inte var redo för det.
    Som tur var fick jag hjälp av soc med försörjningen under tiden jag väntade på besked från fk,men soc hjälper inte heller till med försörjningen om du får avslag från fk.

• Anonym (så ledsen)

Jag blev äntligen beviljad sjukpenning! Läkaren fick komplettera sjukintyget och skrev mer ingående om mina symtom. Skönt, så nu kan jag konsentrera mig på att bli frisk igen (nu när jag kan ta allt i min egen takt och slippa oroa mig för att bli uttvingad i arbetslivet)

• LoveIsBeautiful

Vad skönt för dig!
    Hoppas att du mår bättre snart.

*styrkekramar*

• Anonym (toker)

Vad härligt att höra att det gick igenom!

Tyvärr är det ju så att VAD läkaren skriver är enormt viktigt, skönt att din kunde komplettera upp.

Svar på tråden nekad sjukpenning!