Inlägg från: Anonym (så ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (så ledsen)

nekad sjukpenning!

Så hemskt.

Jag lider av panikångest och social fobi. Jag kan inte vara bland folk utan att få panikångest: hjärtklappning,röd i ansiktet, svimkänsla och overklighetskänsla.

Jag kan inte vara på arbetet där jag jobbat som timvikarie i ett par år, jag kan inte söka jobb eller vistas på arbetsförmedlingen, stå i köer, vara med på släktmiddagar eller göra andra saker som innebär möte med människor.
    Jag kan bara vara hemma.
    Jag är depprimerad och trött, är ändå glad att jag klarar ta hand om barnen, blir det värre med depprissionen får min sambo vara hemma och ta hand om dom.
    Tycker det är kränkande att försäkringskassan anser att jag kan stå till arbetsmarknadens förfogande, när det under inga omständigheter går!
    Känns som ett övergrepp mot mig att de tvingar mig att registrera mig som arbetssökande på arbetsförmedlingen och aktivt söka arbete när det under inga omständigheter går!
    Även om jag inte får sjukpenning så kan jag inte jobba/söka arbete, jag är fortfarande för sjuk för det. Och jag kan inte få a-kassa eftersom jag inte kan stå till arbetsmarknadens förfogande.

Fick idag ett brev från försäkringskassan där det står att jag inte har rätt till sjukpenning eftersom dom bedömmer att mina besvär som redovisas i det medicinska underlaget inte är av sådan grad och omfattning att de sätter ner min arbetsförmåga med minst en fjärdedel i förhållande till arbetsmarknaden i sin helhet.

Läkaren har skrivit att jag har tilltagande panikångest och att jag inte kan vistas på arbetsplatsen eller annanstans där det finns folk, att jag flyr.

Så nu ska jag till läkaren igen (onsdag) så att han kan skriva ännu mera utförligt hur jag mår.

Tänk om jag ändå får avslag på sjukpenningen?
    Har nån vart med om nåt liknande, hur gick det isåfall?

• Svar på tråden nekad sjukpenning!
  • Anonym (så ledsen)

Jag blev äntligen beviljad sjukpenning! Läkaren fick komplettera sjukintyget och skrev mer ingående om mina symtom. Skönt, så nu kan jag konsentrera mig på att bli frisk igen (nu när jag kan ta allt i min egen takt och slippa oroa mig för att bli uttvingad i arbetslivet)

Svar på tråden nekad sjukpenning!