Inlägg från: Momsie |Visa alla inlägg
  • Momsie

Potatis i ugn - hjälp!

Om du gör stavar går det mkt fortare, så kolla efter 10 och rör om, kanske flera ggr...

• Momsie

Fast att fritera i olja är ju långt ifrån att ha i lite olja i ugnen när du ungssteker dom : )

• Momsie

HippieJo, ja för lite olja är bara nyttigt och hjälper kroppen att ta upp det nyttiga i potatisen...till nästa gång skulle jag nog hellre göra klyftor eftersom tunna stavar kan bli lite torra, för du hade redan gjort dom som jag förstod det? : )

Fett är ju inte farligt, men friterat är inte bra alls, så jag brukar rosta alla möjliga grönsaker i ugnen tillsammans med potatisen, morötter, palsternacka, paprika osv. eftersom de blir mkt sötare och godare i ugnen och barn brukar älska det, hll på rätt bra med olja och salt och in i ugnen i 225 C i runt 20-30 min...så gott!! : )

• Momsie

Vickyb, fast det var ju inte pommes frites utan vanlig potatis, den blir väl inte så gid på ett bakplåtspapper??
    Och barn behver fett, däremot inte socker, så det tipset är väl kanske inte det bästa om det gäller mat till barn?

• Momsie

Vickyb, därför att potatis som du köper färdig som just pommes frites redan är friterad.
    Så det så.

• Momsie

"för det är socker i princip all maträtter."

Nä, inte om man lagar egen mat, jag har ALDRIG tillsatt socker i mat.

• Momsie

zazla, ja det är nog bara här som folk har så mkt åsikter som inte stämmer med IRL på ngt sätt och eftersom jag skrev om barn så kan det ju tänkas att det är någon som faktiskt har barn som även dom är intresserad av denna tråd, detta är ju trots allt FL så chansen är rätt stor ; )

Svar på tråden Potatis i ugn - hjälp!