Inlägg från: Skogsflikkan |Visa alla inlägg
  • Skogsflikkan

Måste ringa BM i morgon får panik

Självklart gör en förlossning ont, det är himla svårt att komma ifrån. Även om det finns historier där mamman inte känner något alls.
    Men visst gör det ont, det gör ont att krysta, och man kan spricka. Är man orolig för att spricka så prata med barnmorskan under förlossningen, smörj med någon kräm där nere runt omkring innan förlossningen, så huden är mjuk och smidig, det minskar risken för att brista.
    Fråga även om vilka ställningar som är bra, vissa ställningar är mindre bra än andra när det gäller det är med att brista.

De som brast så mycket att de hade svårt att hålla avföringen kanske fick skynda på i det sista, för att bebis inte mådde så bra. Kanske genom yttre press och så vidare.

Jag var själv jätterädd för att brista när jag fick mitt första barn. Jag fick en liten, liten bristning, som syddes med två stygn, andra gången så brast jag inte alls. Får se hur det blir den här gången.

När du väl ligger där på förlossningen och ska krysta, så tala om för barnmorskan hur orolig du är för det, att hon ska guida dig så att risken för att brista minskar. Det finns en hel del hon kan göra.

Vet inte om detta svaret gav dig så mycket, men jag ville svara i alla fall!
    //Linda

• Skogsflikkan

Jag tycker inte att du är en knäppis, att vara orolig och nervös hör till graviditeten, men att vara rädd, och känna rädsla och stressa upp sig för stundande förlossning är nog inte nyttigt. Är du väldigt rädd tycker jag du ska försöka få tag på någon aurorabarnmorska.
    Jag hoppas hur som helst att du får rätsida på allt. Jag är mest orolig för hur lång tid min förlossning ska ta, när det väl är dags för det.. den första tog 18 timmar, den andra 19... så det lutar ju inte åt att denna kommer bli nå snabbare (tyvärr).

Svar på tråden Måste ringa BM i morgon får panik