Bjuda gäster på lunch!
Vi ska döpa vår son i början av juni!
dopet blir kl 10.00 på en söndag det kommer ca 20 gäster,vad kan man bjuda på,det ska vara enkelt men ingen sallad eller smörgåstårta,vi kommer äta vid lunch!
Vi ska döpa vår son i början av juni!
dopet blir kl 10.00 på en söndag det kommer ca 20 gäster,vad kan man bjuda på,det ska vara enkelt men ingen sallad eller smörgåstårta,vi kommer äta vid lunch!
Några goda pajer; spenat, ost,lax och räkpaj till exempel.
kall inkokt lax med nypotatis örtsås.
flera tips!
Det är bara jag igen, som terroriserar dig...men ett litet förslag till då; ett litet "smörgåsbord" med diverse goda grejor; köttbullar, lite sill, rökt lax, jansson eller vad man nu tycker om.Gående bord, alltså.
Grilla lite kycklingspett, korv, hamburgare etc. Gör klyftpotatis (kan förberedas innan) och gör några olika smaksatta yoghurtar och en sallad.
Då kan både barn och vuxna äta.
plockmat, ex italiensk buffé... minipizzor, pajer, sallad, gott bröd, ostar, kex, goda frukter mm... jättegott att rulla in brieost i parmaskinka och ringla flytande honung över...
jag har ju favvoreceptet som jag alltid rekomnderar ;) ! Afriknaksgryta ! det är köttförs me curry och grejer , serveras med frukt nötter och ris. säg till om du är intresserad
Om inte TS är intresserad så är jag det ImLost
Oj! va mkt go mat!
svårt att välja men smörgåsbord är inte så dumt!
ImLost,skriv gärna recept,det blir bara vuxna som kommer med sina "vuxna barn" det är bara vi som har fått en liten,nu väntar vi en till men det vet inte dom!
det blir säker dumma kommentar när dom får reda på det?! så vi väntar länge innan vi berättar!
KamJo! vill du skriva ner lite exakt vilka rätter du menar jag kan ingenting om italienk buffe,men det låter väldigt intressant!
Karpet! mina gäster är väldigt låta då blir det jag som står vid grillen men tack ändå,det låter gott och jag tänker göra det med goda vänner istället!
På min dotters dop hade vi plockmat, fast inte just italiensk utan det var lite blandat...
Kan visa lite förslag på mat:
* Västerbottensostpaj
* Inlagda räkor
* Minipizzor
* Skagenröra
* Parmaskinka med brieost
* Grekisk sallad
* Sånt där färdigbakat bröd från affären, typ grekisk lantbröd eller ngt.
* Ostbricka med goda ostar ex brie, creme bonjour, mögelost, och rån och salta kex
*Fruktbricka, olika meloner och andra exotiska frukter
*Ngn god pastasallad
* Stek kycklingfiléer som har legat i marinad, skär i skivor
* Hemmagjord potatissallad...
Har tyvärr inga recept i datorn och orkar inte skriva in dem, men googla eller kolla i kokböcker...
Lycka till!
Här kommer recept på en supergod pastasallad som du kan ha på en italiensk buffé! Det går också bra att servera den som "ensamrätt", men jag såg att du inte ville bjuda på endast sallad.
Italieninspirerad pastasallad med kyckling
Förberedelser: 30 minuter + 3 timmars marinering
Tillagning: 10 minuter
Portioner: 8
3 kycklingfiléer
0,5 dl pressad citron
1 pressad vitlöksklyfta
100 gram lufttorkad skinka
1 liten gurka
2 msk citronpeppar
2 msk olivolja
3, 75 dl penne pasta, kokta
1,5 dl soltorkade tomater i tunna strimlor
1 dl svarta urkärnade oliver, ituskurna
1,5 dl (100 gram) ituskurna inlagda kronärtskockshjärtan
1,5 dl (50 gram) hyvlad parmesanost
Gräddig basilikasås
1 dl olivolja
1 msk vitvinsvinäger
½ tsk citronpeppar
1 tsk dijonsenap
3 tsk majsstärkelse
1,75 dl grädde
1 dl strimlad färsk basilika
1. Putsa kycklingen fri från fett och hinnor. Platta till filéerna lätt med köttklubba eller kavel.
2. Rör ihop citron och vitlök i en skål. Lägg ner kycklingfiléerna och vänd dem så att de är täckta. Täck över med plastfolie och låt stå i kylskåp minst 3 timmar eller till nästa dag, vänd köttet i marinaden då och då.
3. Skär skinkan i tunna strimlor. Skär itu gurkan på längden och gröp ur kärnorna med en tesked, skiva gurkhalvorna.
4. Låt kycklingen rinna av och vänd den i citronpeppar. Hetta upp oljan i en stor tjockbottnad stekpanna. Fräs kycklingen ca 4 minuter på varje sida tills den fått en aning färg och är genomstekt. Lyft upp kycklingen ur pannan, låt svalna och skär i små bitar.
5. Gör såsen: Rör ihop olja, vitvinsvinäger, peppar och senap i en medelstor kastrull. Rör ut majsstärkelsen i 1 dl vatten i en liten skål och häll blandningen i såsen under vispning, fortsätt vispa ca 2 minuter på medelstark värme tills såsen börjar tjockna. Tillsätt grädde och basilika, smaka av med salt. Rör om tills allt är genomvarmt.
6. Blanda pasta, kyckling, gurka, skinka, soltorkade tomater, oliver och kronärtskockshjärtan i en stor serveringsskål. Häll över den varma basilikasåsen och vänd ihop tills allt är väl blandat. Servera salladen varm eller kall, toppa med hyvlad parmesanost inför serveringen.
Om jag säger så här så enkelt som möjligt men mättande rätter, bland gästerna finns 10 stora hungriga karlar som är uppfödda på husmankost!
Koka massa potatis (billigt och mättande) och ha olika klassiska tillbehör.
* sill, gräddfil, hackad lök (billigt)
* Ugnsbakad hel lax (billigt) med tex romsås med gräslök
* Rostbiff (som du gör själv, enkelt, jättegott och även detta relativt billigt) med skysås som du kokar ihop med grädde och rödvin (och JA, man kan äta detta även som gravid eftersom alkoholen kokar bort!!)
Där har du en jättegod, billig och mättande buffé med något för alla. Med några tillägg som
* blandad sallad med dressing vid sidan av
* mjukt och hårt bröd med smör och ost
blir garanterat alla mätta och nöjda - förutsatt att du tar till så det räcker såklart...