• FiaL

Potatissallad m dressing som INTE består av crème fraiche eller gräddfil?

Hej!

Jag ska ha kalas på lördag och då ska vi bjuda på hemmagjord potatissallad.
    Har letat recept både här på fl och på andra sidor men hittar bara såna som har gräddfil, crème fraiche och såna "geggiga" såser.
    Är det någon som har något bra recept på sås som kanske är med olja eller liknanade?
    Och gärna bra recept på vad man ska ha i salladen...

(¯`°?.¸ ღ♥ Carl RASMUS Linné 050112 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Potatissallad m dressing som INTE består av crème fraiche eller gräddfil?
  • Timotheos

Jag brukar göra en potatissallad med rödlök, kapris, olivolja och rödvinsvinäger. Jag gör den iofs med nypotatis men det fungerar kanske även med "gammal" potatis.

• Mibe

Jag brukar göra en fransk potatis sallad, har inte receptet här på jobbet men hittade den här.
    www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=165198&receptname=Fransk%20potatissallad

Den görs väl helst på färskpotatis, men "gammal" går bra. Har man bara dressingen kan man ha i vad man vill för övrigt till potatisen; äpple, kapris (stora), körsbärstomater, rödlök, gräslök etc.

• Mibe

Timotheos:Vi tänkte lite lika där va!!

• Rosana

jag tycker det är gott med Dijon-viägrett till potatissallad. Du gör en vinägrett av vitvinsvinäger, olja och någon msk osötad Dijonsenap och så lite salt och peppar. Supergott om du har nypotatis i. Tycker om att ha i ruccolablad, späd vårlök, grön sparris, lätt kikt och halverad. En grön pestoviägrett är också gott; olivlja, grän pesto , ev vitlök. Blir vårigt och gott!

• FiaL

Hmmm... Man skulle ju kunna göra en Vinägrett ja... men funkar det även om man inte har i någong fransk senap? Vet att det är flera som kommer som inte gillar senap.

• Rosana

Oh! slant duktigt på tangenterna där! Men du förstår säkert vad jag menar!

• Rosana

du kan ju göra en vinägrett med olivolja, Balsamicovinäger, salt coh peppar och om du vill pressad vitlök i. Enkelt och jättegott.

• FiaL

Rosana ---> Det sista du skrev låter som något jag tänkt mig. Hur gör man? Hur mycket av varje?? Det kommer ca 20 pers tror jag... hur mycket behöver man göra?

• Rosana

FiaL; Jag brukar ta hälften så mycket Balsamico vinäger som olja, typ börja med 3 msk Balsamico,. Salta och peppra och ev i med vitlök. Sen 6 msk olivolja. Rör om och voilá! Alltså hälften balsamico till olivoljan.

Svar på tråden Potatissallad m dressing som INTE består av crème fraiche eller gräddfil?