• Arla

Kolmården?

Hur fungerar det på Kolmården? Tycker att deras sida är lite luddig. Kan man åka bil inne på området eller är det bara för rullstolsbundna?

• Svar på tråden Kolmården?
  • SaramedM

Arla; det krävs specialtillstånd och så får man åka speciella rutter.

Ring och fråga.

• Kotten1977

Nej du kan inte åka bil inne på området. Däremot kan du åka bil i safariparken. Det är en utstakad väg man åker.

• SaramedM

Kotten1977; jo om du av någon anledning inte kan gå så får man faktiskt åka bil. Vi kollade det när vi skulle dit eftersom vi ev skulle haft min morfar med oss som inte kan gå speciellt långt.

• Arla

Vad jag kan läsa ut från deras hemsida så kan man lösa ett körtillstånd för 30 kr. Och under "funktionshinder" finns den här texten:

Det finns möjlighet att åka bil i djurparken. Längs körvägen finns åtta platser där du kan parkera för att titta på djuren i närheten. Observera att biltrafik endast är tillåten på den anvisade körvägen.

Körtillstånd finns i Gruppkassan vid huvudentrén. Se prislistan för aktuellt pris.

Genom Safariparken kan alla köra med egen bil. Hit betalar du separat entré.

Anledningen till att jag undrar är för vi har tänkt oss dit vid Kristi himmelsfärds helgen och jag är gravid och har ganska svårt för att gå så jag undrar om jag orkar med ett besök där.

• SaramedM

Arla; ring och kolla vad det har för kriterier för att man ska få köra.

• Arla

Har precis skickat ett mail och frågat. Återkommer med svaret

• Arla

Är det något mer man ska tänka på när man ska dit med en 2-åring?

Mat, lunchvila, blöjbyte, djurpark och safaripark eller bara djurparken???

• SaramedM

Ska ni dit över en dag bara?
    Missa inte Bamseteatern

• Arla

Min sambos syster bor i Norrköping så vi ska vara där från tors-sön men har tänkt oss till kolmården på lördag. Ska ev på Elmia-mässan på fredagen.

• SaramedM

Skulle nog satsa på Kolmården en av vardagarna istället,då är det mindre folk
    Vi var där i fjol när M var precis 2 och det var jättelyckat.
    Hon gillade Bamsesvärld och Delfinerna mest tror jag

• Arla

Skulle helst vilja dit på fredagen men då blir det nog Jönköping istället. Skulle tro att det är mycket folk alla dagar den helgen.
    Var ni i både djurparken och safariparken?

• SaramedM

Ja det har du nog rätt i.
    Ett annat tips är att hoppa över delfinföreställningen och istället kolla på delfinerna i den stora visningshallen.
    Det är mörkt under föreställningen och hög musik och min dotter gillade det inte alls.
    Att stå och titta på delfinerna i den andra hallen kunde hon däremot göra i fler timmar om hon fått.

Safarit gjorde vi aldrig, det kändes mindre viktigt just då.
    Nu ska vi snart dit igen och då tror jag vi vill ta en tur där.
    M pratar redan om att hon ska få träffa Bamse igen

Vill ni spara tid så ta med matsäck,det brukar ju bli rätt långa köer

• Arla

Nu har jag äntligen fått svar. Så här svarade de:

Hej,

Det går bra att be om ett körtillstånd när ni kommer till kassan – man behöver inte uppvisa handikappskort eller något liknande. Körtillståndet kostar 30:- och ni får deponera 100:-, som ni får tillbaka när ni återlämnar körtillståndet.

Vänliga hälsningar,

Kolmårdens Djurpark

Svar på tråden Kolmården?