• Lady Bling

Hur lång tid innan mjölken rinner till?

Snittades den 27/4 och kom hem från BB i måndags. Har så ont i brösten ibland som stundtals även känns hårda och ömma, men ibland inte alls. Ibland läcker dom då när dom är ömma, men ibland kan jag inte få ut något alls om jag försöker handpumpa lite och barnet är hungrigt då också och suger konstant eftersom det inte kommer något.

Undrar nu hur lång tid det tar ungefär innan mjölken rinner till ordentligt efter en förlossning eller snitt?

• Svar på tråden Hur lång tid innan mjölken rinner till?
  • Pilbur

Första veckan kan brösten spänna väldigt mycket. Försök håll brösten så varma du kan, risk för mjölkstockning annars. Då kan det bli hårt, rött och ömt i bröstet. det bästa fär att få fart på mjölken är att just amma, amma, amma, amma..... jag vet at det är jobbigt, men det är det som funkar. Har bebisen bra/rätt grepp? Har ni någon som kan komma hem och visa, här i uppsala kommer barnmorskor hem efter någon/några dagar, just för att kolla hur det går med amningen. Kolla annars upp amningshjälpen. Dem har kontaktpersoner över hela sverige! 

Glömde själva frågan om hur länge det tar
    För mig tig det bara 2 dagar innan det kom mycket mjölk, men det kan säkert vara olika från person till person.

Hoppas det kommer igång snart! 

• Cassis

hej hej jag har hört att det brukar ta runt tre dagar innan mjölken rinner till men har oxå hört att det är välldigt jobbigt innan den gör det lycka till

• 4 Före 30

Eftersom du snittades KAN det ta lite längre tid men det är inte automatiskt så.

• Moder2

3-7 dagar har jag hört är normalt...

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • Lady Bling

Tack för era svar! Det har gått 7 dagar sen snittet nu och det är fortfarande likadant...

• Modesty2000

Tror det tog en vecka eller så innan det verkligen började FORSA mjölk, innan dess var det precis så hon fick i sig så hon var nöjd och ibland gav vi lite ersättning..

• Melly

Om brösten känns hårda och ömma ibland så har det säkert runnit till mjölk. Att du inte läcker eller inte får ut när du handpumpar betyder inget. Barnet är bästa pumpen Det betyder att din bebis kan få ut mjölken genom att amma även om du inte får ut nåt när du handpumpar. Och läcka behöver man inte göra alls man kan ha gott om mjölk ändå

Det som är viktigt är att amma fritt låt din bebis suga på brösten så ofta som möjligt. Och att du kollar upp så att din bebis tar rätt tag för att annars så blir amningen inefektiv och då stimuleras mjölken sämre.

• Lady Bling

Tack för era svar!

Var på BVC igår på eftermiddagen och hon hade gått upp bara ca 25 gram på en vecka så BVC-sköterskan sa att jag måste börja ge ersättning 2 ggr/dag nu och komma tillbaka redan på måndag för att väga henne igen. Ledsen Hon får alltså inte i sig tillräckligt med mat och jag duger inte till att amma mitt eget barn, är så ledsen. Gråter 

Jag VILL ju kunna helamma henne, men tydligen har hon inte fått i sig tillräckligt trots att hon fått amma typ dygnet runt hela tiden och jag har druckit massor redan från början för att få igång mjölkproduktionen. Alla på BB sa att hon har så bra tag och suger jättefint och att det inte kommer att vara några som helst problem med att amma henne eller få igång mjölken. Det känns som att jag är helt misslyckad... Ledsen

• idis78

Fragglan: Du är absolut inte misslyckad!!!! Kämpa på så gott du kan. Funkar det så gör det, annars går det bra med ersättning oxå. MAn kan inte mer än försöka. Stressa inte upp dig för mycket, då funkar det definitivt inte!
    Lycka till!

• Mjusch

Ring amningshjälpen och få stöd. Det kan man behöva ibland under amningstiden.
    www.amningshjälpen.se

• Lady Bling

Tack för era svar!

Nu idag var vi på BVC för vägning igen. Hon hade gått upp 140 gram sen i fredags då vi var på BVC sist, så dom tyckte att det var bra att hon gått upp i vikt nu. Då har hon alltså fått extra ersättning sen i fredags. Nu suger hon ju mindre och sover mer än förut, så det känns som mjölkproduktionen minskar mer.

Svar på tråden Hur lång tid innan mjölken rinner till?