• ModerBlå

Vill du dela med dig av ditt godaste kycklingrecept?

ikväll ska jag bjuda släkt på kyckling.....men vill göra något riktigt gott

vill ni dela med er av era godaste kycklingrecept????

• Svar på tråden Vill du dela med dig av ditt godaste kycklingrecept?
  • mammas gumsegos

Brukar förgrilla kycklingen i ugnen med kycklingkrydda. Sedan hälla på någon av dom goda salsasåserna. (den med annanas i är populär här). In i ugnen ca 20 min. till. Servera med klyftpotatis el ris.
    God härlig cesarsallad spritsad med citron o italiensk salladskrydda samt ljummet nybakt bröd.

• Disela

vad är du ute efter, paj, gryta i ugn? Jag har lite recept.. kollar och invboxar dig med rubriker så får du välja själv om du är intresserad av något så får du hela recepten (orkar inte skriva ner 1000 olika recept). Så säg ara till så grejar jag om det är någonting som låter smaskens!

Väntar på Krypet
  • Anne med familj

Kycklingfileer i form, matlagningsyoghurt med sweet chili sås blandat i till en god sås. Häll över kycklingen in i ugnen 20 min (225). Servera med ris, något grönt och samma sås fast kall. Hepp!

• JeaJea

Bryn kyckligfiléer och hackad gul lök, lägg i ugnsfast glasform, häll på
    vitt vin, kycklingfond, soltorkade tomater i strimlor, grädde, svartpeppar och pressad vitlök.

• Benganfans

kykling file´r 1 per person fungerar med annan kyckling också. 2 burkar kokos möjlk, minimajs, vattenkastanjer, bambuskott och rd currypasta. serveras med ris eller glasnudlar

• ModerBlå
    Disela skrev 2007-05-02 13:55:04 följande:
    vad är du ute efter, paj, gryta i ugn? Jag har lite recept.. kollar och invboxar dig med rubriker så får du välja själv om du är intresserad av något så får du hela recepten (orkar inte skriva ner 1000 olika recept). Så säg ara till så grejar jag om det är någonting som låter smaskens!
    inte paj men gärna andra recept
  • ModerBlå

glömde säga att det är 4 barn som ska äta oxå...dom är 10, 8, 3 och 9månader(den lilla ska nog inte äta kycklingen förästen när jag tänker efter)

• ModerBlå
    JeaJea skrev 2007-05-02 13:58:02 följande:
    Bryn kyckligfiléer och hackad gul lök, lägg i ugnsfast glasform, häll påvitt vin, kycklingfond, soltorkade tomater i strimlor, grädde, svartpeppar och pressad vitlök.
    det lät gott
  • ModerBlå

tack tjejer för spännande recept

• Disela

ligger lite förslag i din inbox

Väntar på Krypet
  • jingyang

jag brukar göra kyckling så här:

förstek filér ocgh lägg i en ugnsform
    sen häller man på smaksatt crame frachè och blandar med lite vatten
    å så in i ugnen sen e d bara å moffa AS gott med ris till

• mamsenSara

VARNING!! Väldigt onyttigt!!

1 grillad kyckling
    1-2 askar marinerade vitlökar från rydbergs
    2 dl grädde
    2 dl creme fraiche

Rensa från ben(finns ibland att köpa färdig rensad salladskyckling, tillagad) Skär i bitar, blanda allt i en gryta.
    Låt puttra en stund, låt gärna stå i kyl under natten då det blir mer smak. Serveras med ris, sallad och bröd.

Det går att blanda lite hursomhelst, jag brukar ta mer av oljan från vitlökarna när jag tar från lösvikten, blir mer smak.

Jag lovar; göra gött!!!

• ajmaj

Mitt favoritrecept, som dessutom fick min make på fall första gången vi dejtade.. :)

Kycklingfilé i strimlor
    Fryst spenat (färsk går också bra)
    4-5 klyftor vitlök
    soltorkade tomater
    grädde (godast såklart med vispgrädde, men matlagnings är ok)

Bryn kycklingen i lite smör/olja. När den är klar lägger du i hackad vitlök, tomater i bitar och spenat. Låt allt "koka ihop" och häll därefter på grädden. Låt allt småputtra en stund. Salta och peppra ordentligt - spenaten drar åt sig mycket salt, så det går åt lite mer än vanligt. Smaka av så det blir lagom!

Servera med pasta.

Det låter kanske som att det är mycket vitlök, men den blir inte så frän i smaken när han hackar den istället för att pressa. Och om man, som jag, älskar vitlök så kan man såklart ha i mer.. :)

Har även "utvecklat" det hela till en mer gratängliknande rätt, där jag rörde ihop såsen med pasta, och la i en form. På med parmesan och så in i ugnen tills osten smält. Också gott!

• mamsenSara

Gryta:

Kyckling file
    annanas
    banan
    jordnötter
    bambu
    kastanj
    groddar
    grädde
    creme fraiche
    curry
    salt
    peppar

Skär kycklingen i bitar, stek. Blanda i det andra. Bananen och jordnötterna sent. Bananen blir annars för mjuk och jordnötterna för sega.
    Ta den mängden du känner för, kastanj och bambu kan man skära i mindre bitar, majs går att ha i oxå.
    Ris, sallad och brö till!! MUMS

• ajmaj

Oooh, jag kom på ett till!

Kycklingfilé
    Parmaskinka
    Taleggio (eller annan god, smakrik ost)
    Soltorkade tomater

Skär en skåra i filén, och peta in ost och strimlade soltorkade tomater. Vira parmaskinka runt (två skivor blir bra) så att det hela håller ihop.

Lägg kycklingen på ett ark folie, salta, peppra och lägg på en klick smör. Vik ihop till ett paket, och så in i ugnen. 175grader, ca 40 min. Kolla så att kycklingen är klar, men den ska inte vara inne för länge för då blir den torr.

Jag brukar servera med vitlöksris: Koka jasmineris. Blanda i färsk spenat och hackad vitlök och rör runt. Klart!

Sås behöver man inte, om man tycker det blir torrt kan man ösa på spadet som blir i foliepaketen.

• petsod

"Flygande Jakob" är väl aldrig fel???

Sedan har jag en rätt där man:
    mixa olivolja, vitt formbröd utan kanter, vitlök,dragon, vinäger till en "salsa".
    Stek zuccini och salladslök, ta lite av "salsan" och lägg på råa kycklingfileér som brässeras under lock.
    Lyft bort kycklingen och grönsakerna. Ta resten av salsan + skyn och blanda i grädde.
    Lägg tillbaks kyckling och grönsaker tills allt är varmt.

Servera med bandspagetti.

• kornelia

Kycklngfiléer med basilika

Skär kycklingen i bitar (ca 2 cm breda), bryn lätt i panna så det NÄSTAn är genomstekta. skär oliver i ringar (15 st) lägg i pannan. Krydda med 1 tsk sambal olek, 1 tsk rosmarin, 1 tisk basilika. Strmla 10-15 soltokade tomtaer, ha i panan. Slå över 2 dl matlagningsgrädde. ha i 2 msk kycklingfond (finns färdigt på flaska). KLART!

Gott till pasta, klyftpotatis eller ris.

OBS! Det går även bra med magrare gräddvarianter.

• kornelia

Salta o peppra såklart!!! OCH låt blandningen puttra på svag värme 5-10 min. Dett aär KANONGOTT! Gör gärna en fräsch sallad till & varför inte bryta lite baguetter att ha vid sidan av. (blir mer bjudrätt då)...LYCKA TILL!

Svar på tråden Vill du dela med dig av ditt godaste kycklingrecept?