• Curlingmorsan

Volvo V50

Funderar lite på att skaffa en Volvo V50. Ni som har en sån, vad är ni mest/minst nöjd med? Är det något speciellt man bör tänka på?

• Svar på tråden Volvo V50
  • jihedm

Jag har en V50.. Trodde att volvo (generellt) skulle vara bättre efter allt skryt från alla håll om dessa bilar. Lägg till några tusen på en Audi A4 istället om du har råd (tycker jag då som hade en A4 innan). V50:n känns genomgående mycket klenare som bil.

• Curlingmorsan

Tyvärr så måste det vara en Volvo (avtal på min mans jobb). Jag och barnen ska ha den när vi åker till Öppna förskolan, på utflykter osv, alltså som en "extrabil".

• Pixboy

Är själv i bilköpar tankar och prova en v50 i helgen, grymt skön bil för föraren men den känns lite trång, speciellt baksätet och bagageutrymmet kändes litet, men har man inga stora barnstolar/vagn funkar det nog.

• Venusmannen

Vi har haft en i snart två år, och det finns en del aspekter jag är mindre nöjd med.
    - Bagageutrymmet är väldigt magert (i synnerhet med insynsskyddet monterat).
    - Vägljudet är högt. Dubbdäck är klart irriterande vid längre körning trots påslagen radio.
    - Bilens fjädring är mycket styv. Det i kombination med hårda stolar ger en dålig upplevelse av komfort.
    - Klent med förvaringsfack inne i kupén.
    - Vindrutetorkare monterade för lågt, vilket gör att defrostern inte orkar hålla isfritt vid dem på vintern. Får ständigt stanna och rengöra dem.
    - Återkommande märkliga felmeddelanden hela tiden i bilens display.

Vår har varit på verkstad även mellan de ordinarie serviceintervallerna, så med facit i hand så blir det inte en V50 igen..

• erika85

Det beror väl kanske oxå vilken motor man väljer och så. Sambon har surrat mycke om de där men jag har inte lyssnat så mycke

• Curlingmorsan

Vi ska ju alltså ha den som extrabil till mig och barnen när vi hittar på saker på dagarna. Ska ju inte använda den till långresor osv, utan bara som extrabil så motorn spelar ingen roll, bryr mig inte om sånt. Det jag bryr mig om är att jag får plats med barnvagn, 2 bilstolar och ev en liten hund. Sen vill jag ju självklart att det ska va en bra och säker bil!

• Zäta

Jag tycker att de e en sjukt snygg bil för att vara en kombi MEN

mina kompisar har en och det är precis så att deras barnvagn går in i bagaget.

Servicen på bilen är dyyyyyr

• Åke

Jag har hört att V50 ska kännas plastig i inredning och i reglage.

Se om du inte kan få ett bra pris på en V70 istället.

• meh

Har ingen V50, men har haft en v40 tills nyligen. Hade dock en V50 som hyrbil en gång och den kändes liten i skuffen, speciellt om man måste ha med sig vagn och annat.. Om ni har möjligheten skulle jag hellre välja en V70, där är det inga problem med att få in vagn och annan packning som behövs.

~ Marie, mamma till charmtrollet Erik ~
  • Venusmannen

Det brukar gå ofta gå att köpa en V70 till samma pris som V50 (med jämnbördiga motorer/utrustning)

• Åke

Hellre en något begagnad V70 än en ny V50 tycker jag.

• Disas mamma

Vi är jättenöjda med vår V50 men skulle i efterhand valt den med större motor. Vi hade en V40 innan med turbo och saknar "accet". Vi har inga problem med att få in barnvagn och bagage, men vi har en liten smidig Bugaboo. Den är superskön att köra och våra sportstolar är kanon. Vi åkte fyra vuxna till Gotland i somras och det var ingen som klagade på komforten i baksätet, fast det ser litet ut.

För det ni ska använda den till passar den säkert perfekt!

• Curlingmorsan

Eftersom vi ska utnyttja min mans jobbavtal måste det vara en helt ny bil. Har en V70 som "ordinarie" bil idag så därför tänkte jag att V50:n skulle passa som extrabil. Men får kanske köpa en XC90 till gubben istället och ha V70 som extra

• Bakeapple

Eller så låter du maken behålla v70 och kör xc90 själv!

Drömmer om att byta min v70 mot en xc90!

• Åke

XC90 får inte dra lika tungt som V70, så jag tror att XC90 är en flopp.

• Honey1982

intressant tråd..

jag övningskör i en V50 och vi funderar på att köpa en sådan sen.. ska läsa igenom era åsikter

Svar på tråden Volvo V50