Ni som byggt ert eget hus!
Jag funderar lite över detta med att bygga eget hus. Vad kostar ett normalstort hus. Vad ingår? Hur lång tid tar det?
Jag vet att det givetvis är olika för alla men jag vill gärna veta allas alternativ..:)
Jag funderar lite över detta med att bygga eget hus. Vad kostar ett normalstort hus. Vad ingår? Hur lång tid tar det?
Jag vet att det givetvis är olika för alla men jag vill gärna veta allas alternativ..:)
*puffar*
Jag har inte byggt, men min syster har. Tror det gick på runt 2 miljoner, tog runt 8 månader om jag inte har helt fel!
Hej! Håller på att bygga just nu! Alltså, som du själv skriver, beror det naturligtvis helt på!!! För det första måste ni få tag på en tomt någonstanns, sedan är det att leta efter en hustyp bland alla husleverantörer som ni gillar, och passar för tomten. Alternativt kan du gå in på husleverantörernas hemsidor och se om de har något nybygge på gång i ert område. Då brukar man oftast få en utförlig offert på vad alltihop kommer kosta "nyckelfärdigt".
Börja leta tomt, råder jag dig till, och utgå sedan efter tomten vid husval. Kostnaden beror ju naturligtvis på storlek på huset, standard (på allt material, +kök, badrum mm). Sedan varierar kostnaderna beroende på om ni tar in arbetskraft eller om ni bygger mycket själva. Sen beror det tyvärr också på var i Sverige du bor. I storstadsregionerna tar husleverantörerna mer betalt. Vi bygger i Göteborg, och vårt hus kostar ca 1 miljon i material och 1 miljon att sätta ihop. (vi gör inget själva)
Lycka till!
Vi byggde Hjältevadshus Mogården för 2 års sen.
Då var det ca 3 mån lev.tid. Men de bygger ju huset i fabrik sen är det uppsatt på ca 3-4 dagar.
Vi gav för huset 1.181.000 (nyckelfärdig nedervåning) + tillval ca 100.000:- (varav 50.000 var isolering av övervåning).
Totalt med allt (gräv/schakt, el, tele, vatten, avlopp m.m.) hamnade vi på 1.840.000:-
Men det kan skilja mycket beroende på lokala priser, samt om man behöver spränga/fylla mycket på tomten.
Jag skulle rekommendera att ni tar kontakt med några hustillverkare som verkar intressanta och be dem göra kalkyler samt ge er en lista på vad som ingår i deras pris. Många hustillverkare som VERKAR billiga blir inte det om man måste/vill välja till mycket som inte ingår i standard. Som ex. Smålandsvillan har trappan till övervåningen som tillval.. (Lite jobbigt att vara utan den)