• Nollan

Hjälp snälla..hon äter inte?

har en dotter på lite över två år och hon vägrar ät och har alltid varit petig i maten tilloch med med ersättning och bröstmjöl åt typ 50ml åt gången när hon va bebis, vid ett år fick vi henne en helflaska med välling första gången:( och nu äter hon en flaska välling på morgonen och en på kvällen men inget i mellan.. vad ska jag gör har försökt att inte göra de till en kamp men i dag blev de för mycket bara vad ska jag gör? jag erbjuder henne frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, och kvällsmat men inget äter hon? kanske en kaka om vi är och fikar hos någon? trodde de skulle bli bättre nu när hon har en lilla syster som äter hur bra som helst men inte?
    snälla någon vad har ni gjort när era barn inte äter?
    och jag erbjuder allt och lite till...

• Svar på tråden Hjälp snälla..hon äter inte?
  • mirrebusan

oj det där lät inge vidare... nog för att min dotter på 4 år bråkar om maten. hon äter otroligt långsamt. hon får inte gå från bordet för än hon ätit upp maten och de blir inge lek för än maten är uppäten. det kan ta 1 timme för henne att käka en macka till frukost men hon får i sig den iaf. hon brukar få sitta själv när vi andra har ätit klart så kommer hon ut när hon är klar.

• gammeltacka

Nu har jag inte det problemet men jag tycker du skall skippa alla mellanmål så hon hinner bli hungrig till varje måltid. Ge frukost, lunch, middag, kvällsvälling - låt det gå 3,5-4 timmar emellan. Erbjud en rätt, om hon inte äter så truga inte bara ta bort. Erbjud inget annat. Spetsa all mat med extra fett så den är riktigt energirik.
    Låt henne vara med och laga maten du valt att ni skall äta.
    Försök att inte överkoncentrera dig på hennes ätande, gör ingen stor affär av det vare sig hon äter eller ej.

Antar att hennes blygsamma matintag är kollat av BVC, att det inte finns någon medicinsk orsak bakom menar jag.

• Nollan

nej de är verkligen jätte jobbigt faktiskt har prövat att hon får sitta kvar tills maten är slut men då kan hon sitta där i en timme utan att röra maten och skulle en anna försöka köra in en sked i munnen så är de som om hon vill kräkas? jag har pratat med bvc och de ända de säger är gör de inte till en kamp hon äter när hon är hungrig?? men när är hon de? och hon är inte stor innan och hon blir ju inte större utan mat?

• Nollan

ja jag kan ju pröva att ta bor mellanmålen inte föratt hon ens smakar på dem överhuvudtaget men de kanske blir mer intressant om de inte dycker upp mat så ofta? ja vi har pratat med dem på bvc hela tiden eftersom hon inte gick upp så mycket som bebis heller? så om hon inte vill äta ska jag bara plocka bort de? idag brast de verkligen vid matbordet .. man orkar ju inte hur länge som helst heller...

• JejDii

Hon kanske kan vara med och handla och laga maten, så att hon känner sig mer delaktig. Försök inte att truga eller så, låt henne sitta själv med maten, mata henne inte.

Fattar att du är orolig, min stora på 2½ har också strulat med maten ibland, men hon får alltid gå ifrån om hon säger tack för maten, även om hon inte ätit nåt. Sen går hon på dagis, och där säger de att hon äter ordentligt, och så får hon välling på kvällen, så jag är inte orolig.

• dottermorochmormor

Min nästa älsta har varit exakt likadan som din dotter vad gäller maten. Det hela slutade i en maktkamp som varat i ganska många år. Nu för tiden har jag en mer avslappnad syn på hennes mathållning. Hon lär ju inte svälta sig till döds i första taget, det finns det ju ingen som gör. Man äter när man blir hungrig. Idag är hon en normalviktig (om än närmre den undre kurvan än den övre) frisk och kry 11-åring.

Min yngsta har också krånglat med maten. Han är inte ett dugg intresserad av mat, frukt och grönsaker däremot är populärt. Jag ger honom det han vill ha, jag tjatar inte, vill han inte ha behöver han inte sitta och tvinga i sig - det finns ingen anledning. Jag är som sagt helt övertygad om att han får i sig det han behöver ändå. Välling till morgonmål och kvällsmål, frukt och grönt på dagarna, mat när det passar unga herrn.

Jag har aldrig och kommer aldrig att stå och laga tre sorters mat för att dagens middag inte passar diverse barn. Det finns det ingen anledning till, dom får äta det dom tycker om av det som serveras. Har man grönsaker, mjölk och bröd till maten får dom i sig det dom behöver ändå. Ibland vill Razmus ha äpplemos till köttfärsbiffarna eller något annat konstigt. Då får han det.

Så mitt råd till dig är att slappna av. Låt henne bestämma. Hon äter när hon blir hungrig. Och en sak kan du vara säker på, hon kommer inte att svälta sig själv frivilligt. En vacker dag släpper hennes matvägran, det gäller bara att bita ihop under tiden du väntar och försöka undvika att göra en för stor affär av saken.

:o)

• Nollan

tack för alla svar:) ska försöka släppa de lite då ge henne de som hon ber om och kanske vara gld om jag får i henne något mer underdagen än bara på morgonen och kvällen:) skänns skönt att höra att de inte bara är mitt barn som inte är glad i mat..får försöka slappna av lite.. har ju en som gillar mat i allafall;)

tack tack så mycket:)

• Pallas

Har ni uteslutit fysiologiska orsaker, tex allergi (förknippar ätande med smärta), acid reflux (halsbränna) eller för stora polyper/halsmandlar som kan göra det obehagligt och svårt att svälja?

• scrapparlotta

Våran stora tjej är precis lika dan. Hon får i sig två flaskor välling om dagarna, där emellan äter hon mindra än en mus gör. Typ 2 musbett på en macka, slickar på en köttbulle, 2 mackaroner......ja ungefär så. Hon äter så lite att hon håller inte sin mage igång riktigt så hon är jättehård i magen jämt. Nu ger vi henne Laktulos dagligen för att hon ska kunna bajja.

Jag har alltid varit orolig över detta, men den sista tiden har jag försökt att släppa det lite. Har pratat med bvc-tanten hur många gånger som hellst och en dietisst, båda säger att ett friskt barn svälter sig inte. Hur är eran tjej i övrigt, jag menar är hon pigg, frisk och så? Så hon inte är slö nere? Våran Tindra har en energi till tusen, fattar inte att hon orkar hålla på och springa, skutta, hoppa och leka som hon gör när hon inget äter. Men ändå, det är ju ett tecken på att hon får i sig det hon behöver. Hon är inte mer sjuk än andra barn......så jag tror du ska försöka att slappna av lite. Jag vet hur svårt det är och ibland så blir jag tokig på henne än......men jag försöker att inte visa det.
    Lycka till!

Svar på tråden Hjälp snälla..hon äter inte?