Du måste logga in för att svara i en tråd.

• snartfaster

Tandköttsinflammation?

Jag tror att jag ev fått en tandköttsinflammation, det gör ont i tandköttet på ena sidan. vad gör man? ska man vända sig till tandhygienist eller tandläkare? är det bråttom att göra något? hjälp...

• Svar på tråden Tandköttsinflammation?
  • jezzzica

borsta borsta borsta....blöder det? Det gör det i början och efter ett par veckor så slutar det blöda så har du ett friskt tandkött igen (använd mjuk borste)

• EMR

Och tandtråd!! Skölj gärna med ett munvatten också.

• Gado

Ett tips..köp Corsodyl munhålelösning ( de e som munskölj) funkar perfekt på tandköttsinflammation..hade sj de rätt nyligen..o den hör lösningen hjälper fort o smärtfritt..man slipper kostnaden för tandläkarbesöket samt att man slipper äta antibiotika ;D

• snartfaster

å tack för era råd, få behöver jag inte vara vettskrämd längre för att tappa tänderna eller något sånt.

• Farth Vader

Neeej...inte borsta!!! Har precis haft en eländig tandköttsinflammation och tandläkaren förbjöd mej att borsta! Han sa att visst, man kan försiktigt borsta tänderna eftersom det blir lite äckligt annars ...men att tandborsten inte ska nudda tandköttet. Han sa att det är som att borsta på ett sår (fast det inte syns). Han rådde mej att köpa Hexident som finns på apoteket och skölja munnen några gånger om dagen, då behöver man inte borsta eftersom det är starkt bekteriedödande.

Han sa också att vara ytterst försiktig med tandtråd eftersom inflammationen lätt sprider sej om man inte lämnar området i fred.

Har ni övriga fått era råd från en tandläkare?? Skitkonstigt i så fall.

• jezzzica
    Farth Vader skrev 2007-05-03 15:31:18 följande:
    Neeej...inte borsta!!! Har precis haft en eländig tandköttsinflammation och tandläkaren förbjöd mej att borsta! Han sa att visst, man kan försiktigt borsta tänderna eftersom det blir lite äckligt annars ...men att tandborsten inte ska nudda tandköttet. Han sa att det är som att borsta på ett sår (fast det inte syns). Han rådde mej att köpa Hexident som finns på apoteket och skölja munnen några gånger om dagen, då behöver man inte borsta eftersom det är starkt bekteriedödande.Han sa också att vara ytterst försiktig med tandtråd eftersom inflammationen lätt sprider sej om man inte lämnar området i fred.Har ni övriga fått era råd från en tandläkare?? Skitkonstigt i så fall.
    ja jag har fått mina råd från en tandläkare iaf... det låter ju inte så bra
    ♥Elliot♥
  • Farth Vader

jezzica: Vad konstigt att vi fått så olika råd. Men jag måste säga att jag nog litar lite mer på min tandläkare eftersom smärtan försvann efter mindre än två dagar när jag följde hans råd .

Alltså, jag borstade inte utan sköljde munnen 3-4 ggr dag med Hexident.

• EMR

I mitt fall var jag tvungen att få bort matresterna i den inflammerade tandköttsfickan bakom min visdomstand med tandtråd, annars hade jag aldrig fått det att läka. Och jag fick också Corsodyl (och i det fallet t.o.m. penicillin). Så när jag emellanåt får känningar av inflammationen på samma ställe, gör jag alltid rent med tandtråd också - men jag är förstås försiktig - det gör ju skitont annars!
    Men Listerine tycker jag fungerar bra och förebyggande också!

• jezzzica
    Farth Vader skrev 2007-05-03 15:39:58 följande:
    jezzica: Vad konstigt att vi fått så olika råd. Men jag måste säga att jag nog litar lite mer på min tandläkare eftersom smärtan försvann efter mindre än två dagar när jag följde hans råd .Alltså, jag borstade inte utan sköljde munnen 3-4 ggr dag med Hexident.
    Men det kanske är skillnad på infektion och inflamation? För vid infektion fick jag med hexident. Men vi inflamerat tandkött så skulle jag ´borsta, tandtråda och skölja med flour...
    ♥Elliot♥
  • Themis

Jag måste få ut maten som har fastnat bakom visdomständerna-jag har sjukt trångt mellan alla tänder och det kan sätta sig som berget längst bak. Inflammationen läker inte på en månad om jag inte får det rensat först så här petas det med allt möjligt+skölj med bakteriedödande.

Har man ofta besvär av samma ställe så kan tandläkaren bränna bort lite av skinnflikarna som vissa har vid sina visdomständer. Det är omöjligt att hålla rent när man har en flik som ligger ut över tuggytan och jag fick det mycket bättre när det blev gjort.

• kapet

Tandköttsinflamation

Infekterat tandkött är rött och svullet i tandköttskanten, blöder vid tandborstning och kan göra lite ont. Tandköttsinflammation är en sjukdom som nästan alla någon gång har. Sjukdomen upptäcks lätt för att tandköttet blöder vid tandborstning. Sjukdomen botas också lätt genom mycket noggrann tandborstning i kombination med tandtråd eller tandstickor. Om dessa åtgärder inte vidtas för att förbättra munhygienen kan sjukdomen utveckla sig till tandlossning.

Hur uppstår tandköttsinflammation?

Sjukdomen kommer av bakteriebeläggningar, även kallat plack, som sätter sig på emaljen och längst tandköttet. Om inte placken tas bort genom daglig tandborstning producerar bakterierna avfallsämnen som irriterar tänder och tandkött och orsakar tandköttsinflammation.

Kan tandköttsinflammation förebyggas?

Ja, det enda som krävs är grundlig daglig tandborstning. Komplettera tandborstningen med tandtråd eller stickor så att alla tandytor blir rengjorda. Få en grundlig konsultation hos tandläkare eller tandsköterska så att tandköttet inte skadas vid felaktig användning av hjälpmedel.

Kan tandköttsinflammation botas?

Ja, om tandköttsinflammationen upptäcks i tid kan du tillsammans med din behandlare bota sjukdomen fullständigt. Du kan få vägledning om vilka tandborstar och andra hjälpmedel som passar bäst till just din mun.

• Farth Vader

kapet: Precis dom råden fick jag av min tandläkare. Den enda skillnaden är att han inte ville att jag skulle borsta alls dom första dagarna utan bara skölja med hexident. Han menade på att tandköttet är så himla känsligt när det är inflammerat att man inte ska borsta just då.

Efter att den akuta inflammationen "lugnat ner sej" sa han att man måste vara jättenoga med både tandborstning och tandtråd. Jag fick träffa en tandhygienist som gav en del bra knep .

Det är alltid bra att gå till tandläkaren och kolla varför man fått inflamationen. I mitt fall var det för att jag hade tandsten under tandköttet...brrr...och det syns bara på röntgen. Om man inte åtgärdar detta kan man drabbas av tandlossning längre fram i livet.

Jag måste nu gå till en tandhygienist en gång om året och kolla om tandstenen hålls under kontroll.

• snartfaster

mamam mona: jag har jättemycket tandsten, det ligegr tydligen i släkten, mamma och brorsan har likadant, hur mkt vi än borstar och tandtrådar och sköljer med listerin så ser vi i allfall ut som gruvor i munnen Har slarvat med tandläkar och tandhygiensitbesöken sen jag slutade gymnasiet, men har nu beställt tid... har borstat lite försiktigt vid inflamamtionen och köpt hem Hexident och hoppas på det bästa.

• Farth Vader

snartfaster: Jo, det här med tandsten kan vara ett elände. Tandläkaren sa att det inte har något med själva hygienen att göra, man kan få tandsten trots att man borstar jätte noga.

Själv har jag tandsten som inte syns och det är därför jag ibland fått inflammationer i tandköttet. Nu är allt bortskrapat så förhoppningsvis slipper jag smärtan .

Tycker Hexident är suveränt, jäklar vilken dundermedicin

Svar på tråden Tandköttsinflammation?