• thissy

recept på hundgodis

undrar om ni kan tipsa lite på olika recept på hund godis man kan göra själv,

• Svar på tråden recept på hundgodis
  • Skarpa

Min hunds uppfödare tipsade om att koka lever och ha som godis. Hon hade i lite vitlök i koket också, men det är väl inte det bästa för hundar. Men kokt lever i tärningar tror jag nog att få jyckar tackar nej till

Ooook!
  • yezzi

blodpudding som man skär i småbitar och torkar i ugnen så de blir torra utanpå och mjuka inuti. Annars funkar ju "hot dogs" kan man ju köpa i affären billigt med kort datum, skära i små bitar och frysa in i mindre förpackningar.

• Lokatt

Ungnötslever som man köper i köttdisken och skär i tunna bitar och lägger på en plåt i ugnen. Värmen på ca 70 grader och inne i ett par timmar, de ska bli ganska hårda. Håller i rumstemperatur i en dag och kan has i kylskåp en vecka. Alla hundar jag mött blir som tokiga i detta!

• Maria84

Skär köttbullar i småbitar och sen lägg dem på en tallrik som är täckt med papper och in med det i micron och kör mellan 3-5 min, lite olika det där.. Så får du torkade köttbullar, väldigt poppis här ialla fall   

• Sara S

och här kommer det absolut äckligaste och bästa, iallafall enligt mig och min hund. Jag är den som tycker det är äckligt, och han är den som tycker det är bäst... ;)

jag köpter kycklinghjärta på typ citygross, kokar, och kokar med vitlök (detta för min egen skull- annars kräks jag. kan ju bero på att jag är ganska doftkänslig nu med magen och allt, men... ;).
    sedan delas och läggs hur man nu vill ha det- jag har mina i snusdosor som är perfekta att ha med sig i fickan, kladdar inte och så.
    Bra godis för att det inte finns ett uns fett i, det är bara muskler.

• imp
    Hemmagjort hundgodis  
    BLODPUDDINGSSNASK
    Skär blodpuddingen eller blodkorven i små kvadratiska bitar och strö ut dem på bakplåtspapper, . Torka sedan blodpuddingsbitarna i ugnen på låg värme c:a 100 grader i ungefär 45 minuter tills de är helt torra utanpå och inte blodiga inuti men fortfarande mjuka. Kladdar inte och förvaras i frysen tills man ska använda det.
    SMASKIGT LEVERGODIS
    Koka c:a 1 kg nötlever eller lammlever c:a 1 timme. Låt svalna och skär levern i småbitar och strö ut på bakplåtspapper. Torka dem i ugnen på c:a 100 grader i en timme så får du godis som är torrt utanpå men fortfarande mjukt inuti. Förvaras i frysen tills det är dags att använda.
    KYCKLINGGODIS
    Ta kycklinglever eller kycklinghjärta i en halvtimme. Låt svalna och skär sedan hjärtat och levern på hälften för lagom stora bitar. Strö ut på bakplåtspapper och torka i ugnen på 100 grader i en timme så de blir torra utanpå.
    KORV, KÖTTBULLAR, SKINKA  M. M.
    Ta och skär korven, skinkan och köttbullarna i lagom stora bitar. Torka på bakplåtspapper i ugnen på 100 grader i 30-40 minuter så blir de inte så kladdiga utanpå som de annars är men ändå fortfarande mjuka och blir smaskigt träningsgodis. En snabbare variant är att lägga bitarna på en tallrik på en bit hushållspapper och 10 minuter på full effekt i mikron. Så får du också torra men mjuka godisar.
    OST-TÄRNINGAR
    Överbliven ost, pannkaka eller plättar? Släng det inte! Skär den istället i små träningar och ha som träningsgodis till din hund. Tänker du på fetthalten? Köp mager ost och använd till hunden.

Leverpate

kok en lagom bit lever tillsammans med en buljongtärning i ca20 minuter. Lägg sen levern i mixer och fin hacka den till en gröt blanda i 1½ dl spad från koket tillsätt välkokt grötris blanda till en fin smet till sätt ett ägg och grädda i ugnen i 200c tills paten är färdig  (blir smeten för tjock häll då i lite mer spad)

detta kan man använda till hundmat uppblandat med mer ris eller som fyllning till märgben.

Fyllda märgben

bra fyllning leverpastej. leverpate hemgjord. mixade hot dogs med lite ris.

vill man göra det enkelt så fyll benen med hundmatspatej.

Variation förnöjer! Även för hundar…

TIPS!  Ha gärna ugnsluckan lite på glänt när du torkar godiset i ugnen så fukten försvinner.

Andra bra belönings alternativ är

frolic , hjortpinnar, hundkex, korvbitar, köttbullar, blodpudding, leversnittar,

Svar på tråden recept på hundgodis