recept på hundgodis
undrar om ni kan tipsa lite på olika recept på hund godis man kan göra själv,
undrar om ni kan tipsa lite på olika recept på hund godis man kan göra själv,
Min hunds uppfödare tipsade om att koka lever och ha som godis. Hon hade i lite vitlök i koket också, men det är väl inte det bästa för hundar. Men kokt lever i tärningar tror jag nog att få jyckar tackar nej till
blodpudding som man skär i småbitar och torkar i ugnen så de blir torra utanpå och mjuka inuti. Annars funkar ju "hot dogs" kan man ju köpa i affären billigt med kort datum, skära i små bitar och frysa in i mindre förpackningar.
Ungnötslever som man köper i köttdisken och skär i tunna bitar och lägger på en plåt i ugnen. Värmen på ca 70 grader och inne i ett par timmar, de ska bli ganska hårda. Håller i rumstemperatur i en dag och kan has i kylskåp en vecka. Alla hundar jag mött blir som tokiga i detta!
Skär köttbullar i småbitar och sen lägg dem på en tallrik som är täckt med papper och in med det i micron och kör mellan 3-5 min, lite olika det där.. Så får du torkade köttbullar, väldigt poppis här ialla fall
torrfoder till katt =)
och här kommer det absolut äckligaste och bästa, iallafall enligt mig och min hund. Jag är den som tycker det är äckligt, och han är den som tycker det är bäst... ;)
jag köpter kycklinghjärta på typ citygross, kokar, och kokar med vitlök (detta för min egen skull- annars kräks jag. kan ju bero på att jag är ganska doftkänslig nu med magen och allt, men... ;).
sedan delas och läggs hur man nu vill ha det- jag har mina i snusdosor som är perfekta att ha med sig i fickan, kladdar inte och så.
Bra godis för att det inte finns ett uns fett i, det är bara muskler.
kok en lagom bit lever tillsammans med en buljongtärning i ca20 minuter. Lägg sen levern i mixer och fin hacka den till en gröt blanda i 1½ dl spad från koket tillsätt välkokt grötris blanda till en fin smet till sätt ett ägg och grädda i ugnen i 200c tills paten är färdig (blir smeten för tjock häll då i lite mer spad)
detta kan man använda till hundmat uppblandat med mer ris eller som fyllning till märgben.
Fyllda märgben
bra fyllning leverpastej. leverpate hemgjord. mixade hot dogs med lite ris.
vill man göra det enkelt så fyll benen med hundmatspatej.
Variation förnöjer! Även för hundar…
Andra bra belönings alternativ är
frolic , hjortpinnar, hundkex, korvbitar, köttbullar, blodpudding, leversnittar,