• maddeofreddes

Hur vet man ?

Att man har diabetes ? Jag vet inte om vilka symtom man har då. Jag har symtomen : lite ökad tröst, trötthet(sover typ jämt), luktar illa när jag kissar, mår illa när jag ätit nån sött, orkar inte äta lika mycket som tidigare.. Listan kan göras lång..

Nån som kan hjälpa mig ?? Tack på förhand !

• Svar på tråden Hur vet man ?
  • Lyxmorsan

Man vet allra säkrast genom att låta läkaren ta prov (t.ex. glukos och HbA1c).
    Symtom som man KAN ha är t.ex. ökat hunger, dariighet, acetonliknande andedräkt, mycket stark törst (polydypsi), mycket stor urinproduktion. Det finns fler symtom och inte alla har alla symtom.

/\*Predikaren3*/\
  • Carro1

Du kissar mycket...gått ner i vikt kanske...'
    Acidos (ett surt pH i kroppen bl.a)
    Ta kontakt med vårdcentralen o be dom ta en B-glucos (sockerprov) på dig. Det går sanbbt.

• Carro1

Ja ta ett Hba1c också på vårdcentralen! som mammisBJ sa.

• Jessica K

Min mamma som fick diabetes för drygt tio år sedan sa att det tydligaste tecknet för henne var att hon var extremt törstig hela tiden. Speciellt då hon ätit något sött.
    Stämmer det in på dig också?

• Jessica K

Har du någon vän med diabetes kan du ju be h*n ta ett blodprov på dig för att se vad ditt blodsocker ligger på. Tar inte många sekunder och känns inget. Går att se rätt lätt ifall blodsockret ligger över det normala då.

• Christina W

Jag gick runt länge och var törstig och kissade mycket! Började så smått, för att sedan bli värre och värre. Men jag hade så mycket i mitt liv att jag bara vägrade inse att någonting var galet. Alla sa att jag hade blivit smal, men jag såg det inte själv. Tills en dag när jag stog framför spegeln och såg att det stack ut lite knotor här och var.. Men då hade det alltså gått nästan 3 år(!!!) från det att törsten började.
    Helt plötsligt blev jag jättesjuk, trött, kunde inte stå på benen, kände mig andfådd m.m. m.m.
    Fick åka ambulans till akuten, och där fick jag veta det jag så länge förnekat, diabetes typ 1. Blev inlagt en vecka. Var typ halvdöd, enligt läkarna.

Så om du känner att det kan vara något, gå genast och testa dig, så det inte går för långt. Det är vid ett långvarigt högt blodsocker utan behandling som njurar och ögon m.m. kan ta skada.
    Ditt blodsocker ska ligga någonstans mellan 4-6 på fastande mage, och inte över 8 ungefär 2 timmar efter maten.

Lycka till med allt! Hör gärna av dig och berätta vad som hände?
    Om du har några frågor får du gärna kika in hos mig.

Håller tummarna för att det går bra på VC!! Kram.

• maddeofreddes

Christina W : Men jag har inte gått ner i vikt heller !! Men jag känner mig alltid törsig och går ofta på toan mm..
    Ska ringa på VC på måndag..

• Christina W

Ja, gör det! Hoppas att det inte är diabetes.. Men om det är det så finns jag här och kan svara på allt och ingenting, eller bara stötta! Lycka till!

Svar på tråden Hur vet man ?