• JLP

Olja mot bristningar!?

Undrar hur olivolja funkar mot bristningar? Borde det inte funka lika bra som oljan man köper mot bristningar?

• Svar på tråden Olja mot bristningar!?
  • Lyxmorsan

Eftersom bristningarna är hormonellt betingade så kan oljor inte förhindra dem, men med massage och genom att hålla huden mjuk/elastisk så kan man minska de, de blir inte så fula o mörka sa min BM.

/\*Predikaren3*/\
  • Mälaröbo

Ingen olja funkar mot bristningar då det är ärftligt. Titta på hur din mamma och ev systrar ser ut och acceptera
    Smörj dig för att det är skööööönt!

Har aldrig smörjt mig och har haft 2 graviditeter med hög viktuppgång och inte en enda bristning....

• Nyfiken gul

Bristningar beror på hormoner + hudens förmåga att töja sig - Bristningarna kommer alltså INIFRÅN och kan inte åtgärdas med smörjor av diverse slag...

Ska du smörja så gör det för att det är skönt o minskar kliandet, det är den enda funktionen det har tyvärr...

• JLP

Min mamma har inte en enda bristning...inte heller min mormor etc... men jag har fått det grrrr

• Silverstream

Håller med föregående inlägg, först gången jag fick bristningar var pga p-piller. Inte alltid man tänker på det där med hormonerna.

• yttik

I London har de någon olja särskilt för gravida för att förhindra bristningar...tror väl inte stenhårt på det, men kommer absolut inhandla x antal såna om ja skulle bli gravid.

• JLP

Jag har nu läst på om en creme som heter Strivectin..nyligen kommit till sverige från Usa å ska tydligen va som rena rama mirakelkuren. Skapad för å ta bort bristningar men har i Hollywood börjat användas mot rynkor ist för botox.

• Kajsa3

Wiledakrämen är iaf jätteläskig att smeta på tycker jag. Försvinner aldrig in i huden och man vill bara tvätta bort den. Har klarat mig länge utan bristningar nu - har bara smörjt en gång... Men tillslut blir liksom magen för stor tror jag.
    Väntar tvillingar och var fullstor SF i vecka 28.

• lollo14

FÖrstår inte hur bristningar skall kunna vara hormonbetingade då det är flera peronser, båda män och kvinnor, som drabbas av detta vid plötslig viktuppgång. Detta beror på att huden inte är tillräckligt elastisk för att klara av vidgningen. Därav bristningarna. Sedan kan det vara ärftligt med bristningar, vilket i sig innebär att äftligheten ligger i den oelastiska huden. Sedan kan jag inte säga om insmörjning eller ej gör huden mer elastisk eller ej, men att det skulle vara hormonellt har jag mycket svårt att tro på.

Svar på tråden Olja mot bristningar!?