Inlägg från: rasajj |Visa alla inlägg
  • rasajj

15-16 åriga dotter gravid?

Fullborda graviditeten, men fundera pa adoption.

• rasajj
    Honeydew skrev 2007-05-03 13:56:57 följande:
    Ni som säger åt henne att behålla barnet, varför måste jag fråga?! Hon är 15-16 år. Hon har så jäkla många år kvar på sig att skaffa barn. Varför ska ett barn skaffa barn? Varför är de så bråttom nuförtiden? Man är ju nästan "gammal" nu när man skaffar barn i 20-års åldern! Hur kommer detta sig?!
    For att barnet fortfarande har ratt till liv, och att jag uppfostrar mina barn till att forsta att det ar fel att ta nagons liv.
  • rasajj
    blommanigbg skrev 2007-05-03 14:03:41 följande:
    Jag tror att adoptera bort ett barn är mer traumatiskt än en abort... För mamman...
    Jag tror att det kan vara lika traumatiskt med en abort, da barnet forlorar sitt liv.
  • rasajj
    Honeydew skrev 2007-05-03 14:12:57 följande:
    Tror du ett aborterat barn lider mer än ett bort adopterat barn? Liite svårt och tro det faktiskt. Sen tycker ju inte jag att om man gör abort i v10 eller så att det är ett barn än. Men alla tycker vi olika.
    Nej, ett aborterat barn lider sakerligen inte mer an andra som har dott. Men jag tycker det ar fel att ta nagons liv.

Det ar en helt ny mansklig varelse med eget DNA fran befruktelsen. Nan annan grans kan jag inte se.
  • rasajj
    Sicali skrev 2007-05-03 14:42:54 följande:
    Läser du inte vad du själv citerar? Det står ju för mamman, inte för barnet! Och jag tror knappast att ett 8 v. gammalt foster sörjer att det inte får fortsätta.
    Jag menar for mamman. Att vara den som avslutat en annan manniskas liv, ar nog lika traumatiskt som att lata barnet leva vidare hos nagon annan. Om inte varre...
  • rasajj
    blommanigbg skrev 2007-05-03 14:43:52 följande:
    Oj skrev fel... Menade saargr..
    Om min dotter "far" gora abort. Jag hoppas att jag aldrig kommer att behova ta det beslutet.

Nu ar lagen har i CO sadan att hon maste ha malsmans tillstand om hon ar yngre an 18. Och min magkansla ar att jag skulle neka. Jag skulle prata med henne om konsekvenserna av en abort. Bade for henne och for barnet.

Skulle hon propsa pa abort.. Jag vet inte... Hon kan ansoka om att en domstol ger henne tillstand....

Jag vill inte att min dotter dodar sitt barn. Och jag kan inte se mig sjalv ge tillstand till det. Ar hon myndig och over 18, sa ar det hennes val, naturligtvis.
  • rasajj
    Honeydew skrev 2007-05-03 14:46:22 följande:
    Nej det kan jag verkligen inte hålla med om. Jag gjorde en abort när jag var 16 år och ångrar det inte. MEN skulle jag däremot fortsatt min graviditet och sen adopterat bort det så skulle min tankar kretsa kring det barnet hela tiden! Då skulle jag inte kunna leva med mig själv!
    Jag har ingen egen erfarenhet, men jag ser vilken angest manga kvinnor har, las bara under abort i KR... Den angesten vill jag inte att min dotter ska behova leva med.

En abort kan inte goras ogjord. Adoption sa kan mamman valja att ha en oppen adoption, dar hon kan ha kontakt med barnet.

En adoption, ger 9 manaders betanketid, och aven efter forlossningen sa har man tid att andra sig.
  • rasajj
    blommanigbg skrev 2007-05-03 14:57:30 följande:
    Jag skulle aldrig neka min dotter att göra abort om hon ville göra det.. Anser att kvinnan bestämmer själv över sin kropp...Låter i mina öron hemskt att tvinga henne att fullborda graviditeten o sedan adoptera bort barnet...Tror att hon skulle vinna i domstolen... Men det kommer att bli en stor apparat av det hela.. Med socialen o allt... Vill man att sitt barn ska gå igenom en sådan sak?
    Kvinnan bestammer over sin kropp. Men inte over barnets.

Det ar mojligt att hon skulle vinna i domstolen, men det skulle ocksa ge henne lite langre tid att fundera pa vad hon ska gora.

Jag vill inte att min dotter ska ga igenom nagot sadant, inte heller vill jag att hon ska ha nagons liv, pa sitt samvete.
  • rasajj
    KickStart skrev 2007-05-03 15:09:28 följande:
    Saargr:"Jag har ingen egen erfarenhet, men jag ser vilken angest manga kvinnor har, las bara under abort i KR... Den angesten vill jag inte att min dotter ska behova leva med. En abort kan inte goras ogjord. Adoption sa kan mamman valja att ha en oppen adoption, dar hon kan ha kontakt med barnet. En adoption, ger 9 manaders betanketid, och aven efter forlossningen sa har man tid att andra sig."Jag tror att de kvinnor som ångrar sina aborter är kvinnor som inte grundat sina beslut utifrån den egna viljan. Man har känt sig tvungen att göra abort även om man själv kanske inte ha velat.Vilket är bäddat för känslomässiga konflikter!Då tror jag också att_om_man har växt upp i en familj där den rådande åsikten är att abort är fel så ökar risken för att må dåligt vid en eventuell abort. Och att alternativet adoption eller föräldraskap ligger närmare än ett abortbeslut.Det är min tanke kring det hela.
    Ja, jag hoppas ju att min dotter inte skulle valja abort. Naturligtvis!
  • rasajj
    KickStart skrev 2007-05-03 15:13:36 följande:
    Saargr:Jag tror heller inte att hon skulle göra det. Eftersom vad jag har förstått så finns det en utpräglad motvilja mot aborter inom familjen.
    Aven om min man inte ar lika aktiv i arbetet sa ar han ocksa emot, sa ja det stammer.
  • rasajj
    KickStart skrev 2007-05-03 15:17:16 följande:
    Saargr:Då är chansen stor att du endera blir mormor vid unga år eller att barnet adopteras bort (Helst av allt får vi ju hoppas att det inte blir någon graviditet öht.)
    Hellre det an att mitt barn maste doda nagon..

Jag tror manga unga tjejer valjer abort just for att slippa beratta for nan vad de har gjort. Att sopa bort alla bevis pa att hon gjort ett misstag, istallet for att sta for vad hon gjort och gora det som ar ratt for alla inblandade.

Jag tror inte att min dotter skulle avsta fran att beratta, Hon vet att vi ar med henne och alskar henne, vilka val hon an gor. Men jag maste folja mitt samvete som foralder ocksa. Och jag tror inte att abort ar bast for nagon inblandad. Och sa inte heller for min dotter och framtida barnbarn.

nar hon ar myndig(over 18) sa ar valet hennes. Da ar hon lagligt sett vuxen. Innan dess sa har hon formyndare, av en anledning. Om hon inte anses gammal nog att rosta eller skriva lagliga forbindande kontrakt, sa ar hon inte gammal nog att bestamma over liv och dod, samt fatta beslut som dessutom kan avgora sin egen halsa..

Aven lagliga aborter kan bli fel. Och det ar inte sa ovanligt.. Nar min dotter ar ett barn, sa ar det mitt ansvar att fatta beslut ang. vilka ingrepp som gors pa hennes kropp. Vare sig det ar sjalvvalt ingrepp eller akut.

www.familjeliv.se/Forum-4-49/m18448617.html
  • rasajj

Där håller jag inte riktigt med dig. De allra flesta tonåringar- i Sverige ska tilläggas- berättar hemma och oftast kommer de också i sällskap med en förälder.
    Jag tror att det beror på att vi har ett mindre komplicerat sätt att se på sexualitet än vad som förekommer på vissa håll i t.ex USA. Det är inte skamligt att vara sexuellt aktivt och därför så kan man också vara öppnare kring denna frågan.
    Sedan att göra rätt för alla inblandade och stå för vad man gjort behöver ju inte nödvändigtvis betyda att man fortsätter graviditeten.
    Det är här jag tycker att det är viktigt med en öppenhet och att tonåringen själv får besluta vad hon vill göra.
    Jag stöttar min dotter oavsett- på samma sätt som mina föräldrar en gång stöttade mig

Det tror jag beror mycket pa vilken familj du talar om, har i USA. Visst kommer vi att uppmuntra vara barn att vara avhallsamma tills efter aktenskap, men vi vet ocksa att ungdomar kan komma att valja andra vagar. Men det ar inte sa i allmanhet att det ar "skamligt" att vara sexuellt aktiv. Det ar nog en fordom...

Men daremot sa tror jag att det ar mer sa har i USA att barn som ar omyndiga, ar det i ALLA sammanhang, dar inberaknat medicinska ingrepp.

Darfor sa ar byxmyndighetsaldern 18 i de flesta stater. 17 i en del.

Jag stottar min dotter ocksa, men kommer inte att ta ansvaret for de "vuxna" val hon isafall tvingar igenom. Om hon tar valet att vara sexuellt aktiv som tonaring, sa ar det hennes val. Hon ar fortfarande min dotter. Men jag kommer inte att uppmuntra det, inte heller tillata det i mitt hem.

Blir hon gravid, och vill gora abort, sa kommer hon nog att bli tvungen att ga till domstol, for att fa en tillfallig vardnadshavare, som ar villig att lagga detta ansvar pa en ung tjej. En omyndig flicka ar inte mogen for detta ansvar. Och jag ar glad och tacksam over att bo i ett samhalle som erkanner det.

Svar på tråden 15-16 åriga dotter gravid?