Inlägg från: KickStart |Visa alla inlägg
  • KickStart

15-16 åriga dotter gravid?

Jag kan inte rösta
    Det hade inte varit ett drömscenario det kan jag villigt meddela.
    Hon är enligt mig alldeles för ung för att bli mor och jag är ärligt talat långt ifrån övertygad om att hon skulle klara det stora ansvaret.
    Min högsta önskan är givetvis att hon inte hamnar i en sådan situation och det kommer jag att försöka undvika så gott det går. Hon kommer att sättas på någon form av preventivmedel så fort hon blir sexuellt aktiv!
    Tillbaka till frågan..
    Jag skulle inte tvinga henne åt något håll. Beslutet är helt och hållet hennes och självklart skulle jag stötta henne på alla sätt och vis_men_ jag skulle också göra klart för henne att barnet kommer att vara HENNES ansvar.

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • KickStart

Saargr:
    "Jag har ingen egen erfarenhet, men jag ser vilken angest manga kvinnor har, las bara under abort i KR... Den angesten vill jag inte att min dotter ska behova leva med.

En abort kan inte goras ogjord. Adoption sa kan mamman valja att ha en oppen adoption, dar hon kan ha kontakt med barnet.

En adoption, ger 9 manaders betanketid, och aven efter forlossningen sa har man tid att andra sig."

Jag tror att de kvinnor som ångrar sina aborter är kvinnor som inte grundat sina beslut utifrån den egna viljan. Man har känt sig tvungen att göra abort även om man själv kanske inte ha velat.
    Vilket är bäddat för känslomässiga konflikter!
    Då tror jag också att_om_man har växt upp i en familj där den rådande åsikten är att abort är fel så ökar risken för att må dåligt vid en eventuell abort. Och att alternativet adoption eller föräldraskap ligger närmare än ett abortbeslut.
    Det är min tanke kring det hela.

• KickStart

Saargr:
    Jag tror heller inte att hon skulle göra det. Eftersom vad jag har förstått så finns det en utpräglad motvilja mot aborter inom familjen.

• KickStart

Saargr:
    Då är chansen stor att du endera blir mormor vid unga år eller att barnet adopteras bort
    (Helst av allt får vi ju hoppas att det inte blir någon graviditet öht.)

• KickStart
    adrenalin skrev 2007-05-03 15:15:06 följande:
    ifall det är en stor utpräglad motvilja till abort inom familjen så kanske flickan inte berättar för familjen istället.såvitt jag vet är det måånga tjejer som inte berättar för sin familj om dom blivit gravida.jag skulle nog inte ha gjort det om jag blivit gravid när jag var 15-16.
    Risken finns att det kan bli så. Visst finns den!

Sedan kan det också bli en känslomässig konflikt för flickebarnet om hon själv känner att hon inte vill eller kan fortsätta graviditeten men förväntas att göra så.
    Samma känslomässiga konflikt kan finnas i det motsatta fallet. Flickan som inte vill göra abort men förväntas göra så.
    Så det kan bli en delikat situation av det hela.
  • KickStart

Saargr:
    "Hellre det an att mitt barn maste doda nagon..

Jag tror manga unga tjejer valjer abort just for att slippa beratta for nan vad de har gjort. Att sopa bort alla bevis pa att hon gjort ett misstag, istallet for att sta for vad hon gjort och gora det som ar ratt for alla inblandade."

Där håller jag inte riktigt med dig. De allra flesta tonåringar- i Sverige ska tilläggas- berättar hemma och oftast kommer de också i sällskap med en förälder.
    Jag tror att det beror på att vi har ett mindre komplicerat sätt att se på sexualitet än vad som förekommer på vissa håll i t.ex USA. Det är inte skamligt att vara sexuellt aktivt och därför så kan man också vara öppnare kring denna frågan.
    Sedan att göra rätt för alla inblandade och stå för vad man gjort behöver ju inte nödvändigtvis betyda att man fortsätter graviditeten.
    Det är här jag tycker att det är viktigt med en öppenhet och att tonåringen själv får besluta vad hon vill göra.
    Jag stöttar min dotter oavsett- på samma sätt som mina föräldrar en gång stöttade mig

"Aven lagliga aborter kan bli fel. Och det ar inte sa ovanligt.. Nar min dotter ar ett barn, sa ar det mitt ansvar att fatta beslut ang. vilka ingrepp som gors pa hennes kropp. Vare sig det ar sjalvvalt ingrepp eller akut."

Alla ingrepp innebär en risk!
    Så även abort men sett i perspektiv abort vs tonårsgraviditet/förlossning så rent fysiskt så är det större risker för en gravid tonåring att fortsätta en graviditet och genomgå en förlossning.
    Riskerna vid en abort är dock försvinnande få och små sett utifrån de komplikationer som kan och drabbar gravida och då framförallt kvinnor med riskgraviditeter- dit tonårsgraviditeter räknas.
    Så det där är ju en avvägning.
    Rent medicinskt så skulle jag hellre se att min tonårsdotter gjorde en abort än fortsatte graviditeten. 

• KickStart

Saargr:
    OK jag tänker inte säga emot dig i din övertygelse
    Även om jag är glad att det i Sverige är kvinnans beslut och ingen annans.

Svar på tråden 15-16 åriga dotter gravid?