härskartekniker i hemmet ngn? (långt)
Jag har under 2 års tid känt att någonting är fel här hemma. Det vill säga, det var ända sedan jag och min sambo flyttade ihop. jag har inte kunnat sätta fingret på vad det var riktigt. men någonting fick mig att tycka mindre och mindre om honom, samtidigt som jag själv kände mig mindre och mindre i hans sällskap.
Jag har nu läst någon (för mig) spännande. Härskartekniker. Dessvärre kan jag inte hitta någonting som handlar om hemmet, det handlar endast om härskartekniker på jobbet. är det någon som känner igen sig?
- Osynliggörande
Att han t.ex. vänder ryggen till mig då jag pratar med honom. Går iväg till ett annat rum, bara mumlar till svar. Jag känner att det är fruktansvärt jobbigt att prata med honom.
- Förlöjligande
Att omvandla seriösa samtal till ironi, säga "men lilla gumman" och skratta å säga "hur hade du tänkt dig det här? det förstår du väl att du inte kan?"
Behandlar mig som att jag vore ett litet barn, och ibland kommer jag t.o.m. på mig själv att jag pratar till honom som ett litet barn.
- Undanhållande av information
Att inte berätta för mig vad han pratar om i telefon då jag hör att han planerar våran helg t.ex. Är döless på att han berättar allting just i sista sekunden. Vad är det som är så svårt att direkt man pratat med någon om några planer som rör våran familj GENAST berätta det för mig? Det kan handla om att han mamma ska komma och vara barnvakt. hans mamma är en jättepedant. Klart jag vill hinna städa lite jag också. Då han inte städar mina vråar. Förmodligen vill han framstå som exemplarisk själv, medans jag inte hinner få samma vilkor.
Jag får jämt höra att jag inte får tvätta (kläderna kan missfärgas då detta har hänt), jag får inte diska, då glas kan gå sönder (även detta har hänt), han ger mig förbud. Okej, det med att jag flera ggr råkat slänga in hans dyra skjortor i tumlaren, det kan jag förstå. Inte så kul om de krymper. Numera kollar jag noga.
Oftast när jag gör någonting som jag själv tycker att är bra så gör han narr av mig. jag är smaklös och korkad. "inte så bright".
- Dubbelbestraffning
Jag får jämt höra att jag inte har kompetenser för att göra någonting. Jag får höra att jag måste gå å göra mig vacker och att jag inte klär mig snyggt. När jag sen står å sminkar mig så ska han sucka och stöna för att det tar sånt tid och han får t.ex. ta hand om dottern. inget han säger verbalt, men jag hör dessa suckar.
- Påförande av skuld och skam
Det värsta är att jag tror inte ens att detta är någonting som min sambo är medveten om. Fast det kanske är bra, bara han är villig att erkänna och försöka göra någonting åt det. OM det nu går, då detta är en stor del av den han är.
ÄR DET NÅGON SOM KÄNNER IGEN SIG?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-03 12:23:14:
nu hamnade skuld och skam under underhållande av information, andra stycket, hoppas ni förstår ändå.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-03 14:17:55:
226 klick och väldigt få svar... (varför?)