härskartekniker i hemmet ngn? (långt)
Jovisst, ibland gör min man så. Men han gör det inte för att få makten, han har bara inget annat sätt att göra saker eftersom hans föräldrar är... bisarra.
Men jag håller sakta men säkert på att "göra om" honom, nåt han inte ens är medveten om.
Jag "lär" honom hur han ska behandla mig, små knep som inte står ut som markerade, men som är effektiva. Jag läste om detta innan vi blev ihop, jag visste redan innan hur jag skulle få det resultat jag ville ha.
Låter lite cyniskt, men jag var en dörrmatta innan och behövde lära mig att få respekt utan att kräva den.
Tex så blir jag arg och säger till honom om han vänder sig om "men hallå, vi för ett samtal här, gå inte din väg!" dvs påpeka högt och förvånat hans beteende.
Om han säger att jag är dålig på det ena eller det andra, så säger jag åt honom att jag gör inte samma misstag två gånger, jag är läskunnig. Ett misstag kan alla göra. Men gör inte misstaget att kalla mig dum, det är jag INTE. Sen kan jag påpeka en eller två av hans dåliga sidor, INGEN är perfekt.
I ditt fall skulle jag faktiskt dra upp hans respektlöshet om och om igen. Tills det går in - tjockskallighet går att nöta bort med tjat
.
"Lilla gumman" får mig att gå i taket varje gång - mot totalt okända också.
"Jag heter .... och du kan säga det. Jag är inte liten eller gumma - sluta med det."
En fd kallade mig för regeringen, det jädrar vart jag arg på. Jag är INTE den som bestämmer själv, inte han heller. VI bestämmer. När min man sa så blev jag snorarg - det antyder ju att han är en toffel - INTE kul att få slängt i ansiktet.
Gå på _varje_ enskilt tillfälle - ju förr desto bätte. Det är bara DU som kan ändra ditt betéende, inte han eller nån annan. Om du accepterar detta så kommer det att fortsätta. Men det fungerar nog inte att "sitta ner och diskutera", då blir det en grej och kan lika gärna få honom att dra som en avlöning.
Att jag faktiskt slutade acceptera detta har gjort mig till en mycket självsäkrare person. Jag säger tom nej till min mamma nu, inte det lättaste då hon vet var mina svaga punkter är.