• TyraPaloma

Börja grundskola i ett främmande land!?

Hejsan!
    Jag kommer läsa på ett universitet i Frankrike. Det var först tänkt VT08 men nu blir det nog senarelagt då jag precis fått veta att jag ska få barn igen (det kan ju dock bli missfall så chansen finns ju att det blir då).

Pratade idag med en kvinna på universitetet jag är antagen till och hon berättade att i Frankrike kan barnen börja skola från att de är 3 år och att hon skulle börja kolla upp skoldistrikt osv. Mina barn kommer vara 3 & 5 då.

Men hur fungerar det egentligen när barn går i skola utomlands. Jag menar de kan ju inte språket när de kommer dit!!
    Hur har ni gjort?

Kramar, Jennie

• Svar på tråden Börja grundskola i ett främmande land!?
  • France

Kanske fâr ni börja redan nu att träna pâ att prata franska, barnfilmer ,böcker osv. Sâ att dom har ett litet ordförrâd som bas.
    Du kommer nog att bli förvânad hur snabbt dom lär sig sprâket väl pâ plats
    Maternellen (förskolan) är jätterolig, lite lânga dagar bara !

• gabriellae

Har ingen erfarenhet av Frankrike, men jag började skolan utomlands när jag var 4 år, hade lyssnat på lite band och sett i böcker med mamma&pappa innan. fungerade hur bra som helst :)

• Laurentia

Det är inte riktigt grundskola det handlar om, utan mer förskola. Jämfört med den svenska förskolan är det visserligen mer disciplin, mer samling än fri lek, men det handlar ändå mer om att lära sig att umgås i grupp än att lära sig läsa eller räkna.

Jag tror att det är en jättechans för dina barn att lära sig franska. I den åldern är det väl bästa (enda?) sättet. Dessutom finns det nog inte så mycket andra aktiviteter för barn i den åldern, i och med att de flesta går i skolan.

Hur länge stannar ni i Frankrike?

• Fruochmamma

Min syster kunde inte särskilt mkt engelska när vi flyttade dit men du vet hur snabbt barn lär sig!

• Karpet

Fast det är väl egentligen inte skolplikt förrän när de är 5 år. De första åren i skolan (Maternelle?) frivilliga, i alla fall här i Belgien och jag tror att det är lila i Frankrike.

Å andra sidan känner jag inte ett enda barn över 3 år som inte går i skolan så alla lekplatser är ju helt tomma på dagarna så det är nog inte så roligt för barn under 5 år att bara vara hemma heller.

• Flamma

Hade jag vart du så hade jag frågat din granne om erfarenheter om skola i ett nytt land!
    Grattis till magen, misstänkte att det var så...

• TyraPaloma

Oj, Fia, du var då duktig eftersom jag vetat det typ 2 dagar

• Flamma

Aelwa; Men det är helt sjukt, för jag tänkte på det för typ en vacka sen...
    Men du vet vem jag menar att du kan prata med?

• mimi72

Min son kunde inte heller nàgon franska nÄr han började i maternelle, det tog tvà veckor sen började han prata franska. Du ska inte vara orolig dom har ganska stor erfarenhet av barn som har ett annat modersmàl hemma. Men som sagt tidigare , börja med filmer sànger etc. När man väl finns pà plats fins ju franskan naturligt runt omkring sej . En grej som en spansk vÄnnina anvÄnde sej av , hon köpte marionetter som var "franska", sà varje dag hade hon ett liten föreställning , där även barnet fick ta del !

Svar på tråden Börja grundskola i ett främmande land!?