• Snorkans mamma

Hjälp min blomma!

Har verkligen skitdålig hand med blommor/växter! Nu är det så att jag investerat i ett jättefint ( och dyrt... ) lime-träd och besämde mig för att jag skulle sköta honom ( ha ha ) exemplariskt. Men nu har han fullt med vitt ludd överallt och små små djur som ser ut som gråsuggor på sig... Är det här bladlöss??? Och finns det någon där som är haj på växket som kan ge mig tips på hur jag får bort det här? Ser riktigt äckligt ut...

• Svar på tråden Hjälp min blomma!
  • nosslina

det låter sjukt äckligt... :P
    jag vet inte vad det är dock.

• Nenne 71

Den har nog fått spinn. När mina blommor fick det köpte jag som små pinnar med gift och satte ned i jorden.

• Jii

Ingen aning om vad det kan vara.... Duscha trädet o vattna med pyrex. Se till att gnugga bort alla äckliga djur.... brrrrr...

• nosslina

"Citrusväxterna kan angripas av spinn och bomullslöss, detta särskilt om de står för varmt och torrt under vintern."

google!

• France

Släng ut den innan den smittar dina andra växter !!!!
    Eller gâ tillbaks till affären med den !!!
    Sânt äckel fick jag i en blomma och inget medel biter ,2 andra vaxter har fâtt samma och dött.

• Snorkans mamma

Jag gnugga nyss bort ett gäng! Huvva!!! Jaha..grejt! Vad menas med giftpinnar????

• Sejrla

De allra flesta växt-odjur (låter som du har fått spinnkvalser,eller ullöss eller liknande) går att få bort med giftpinnar som säljs i de allra flesta blombutiker. Bara att fråga i närmaste butik. Det finns massvis av hemsnickrade "botemedel" också men de brukar inte fungera lika bra och dessutom ge andra bieffekter, som spraja med såpavatten (vilket ofta ger liknande brännskador på bladen´), duscha i varmvatten (vilket också kan göra att växten tar skada om det blir för länge) osv. Men det som fungerar allra bäst är giftpinnarna.

• Snorkans mamma

Neeej...slänga ut honom??? Fan oxå!

• Snorkans mamma

Giftpinnar får det bli...tackar!

Svar på tråden Hjälp min blomma!