Inlägg från: alchemilla mollis |Visa alla inlägg
  • alchemilla mollis

Hjälp min blomma!

Det låter som ullöss... Blanda 1 liter vatten, 1 msk såpa och 1 tsk rödsprit och duscha direkt på lössen. Använd även en tops(doppad i blandningen) för att få bort från bladveck och andra skrymslen. Köp sedan Provado-pinnar och stoppa i jorden. De fungerar även förebyggande. Lycka till!

• alchemilla mollis

Pyrex och provado(pinnar och spray) kan du köpa i större blomsterbutiker och vissa mataffärer.

• alchemilla mollis

Det låter som att det är ullöss. De ser nämligen precis ut som minigråsuggor. Och även om man har fått spinn, så kan man rädda sina andra växter genom att spraya med Provado Plus(inte den vanliga Provadon) på alla växter i närheten. Sen måste man diska ytterkrukorna, tvätta gardinerna och fönsterbrädorna och putsa fönstren för att vara säker på att det inte sitter kvar.

• alchemilla mollis

Om det är mindre än en månad sen man köpte växten, kan man ha "fått det på köpet"

• alchemilla mollis

Jo, de är riktigt äckliga. Och lömska. Gömmer sig i bladveck och så, och därför ser man dem inte förrän de spridit ut sig mycket. Sätt Provado-pinnar(ja, jag vet att jag tjatar om dem :)) i alla växter, så minskar risken.

Svar på tråden Hjälp min blomma!