• Nickan

Handmjölka - hur gör man?

Jag har jobbat med att handmjölka nu i ett och ett halvt dygn, för min flicka ska inte ha det första sockervattnet som kommer vid amningen enligt bvc. (Hon har gått upp för mycket för fort och har ONT i magen..) Men det är ju så svårt! Kommer bara droppvis, och hon hinner bli jättearg under tiden jag sitter och klämmer på bröstet.
    Hur gör jag för att få ut mer än bara droppar? Någon som har några tips??
    /Nickan

• Svar på tråden Handmjölka - hur gör man?
  • Malin78

Pumpa med en bröstpump om du har en sån hemma, eller låna någon. Man kan säkert hyrda såna också.

• kixan

Har dom inte visat dig på bvc hur man gör?
    Skickar med en länk med en bra beskrivning: www.amningshjalpen.se/radgivning/handmjolk.htm

Men jag tycker ditt bvc verkar konstiga, ett ammat barn kan inte gå upp för fort i vikt, dom går upp det dom ska.

Att hon har ont i magen kan kanske bero på att hon sväljer luft? Har du kraftig utdrivningsreflex? I så fall kan det hjälpa om du har en kopp eller en handduk redo när du ska amma, låt din dotter suga igång utdrivningen, ta bort henne från brösten (sätt ett finger i mungipan och bryt vaakumet) och låt mjölken spruta i koppen eller på handduken istället. när det inte sprutar längre kan du lägga henne till bröstet så får hon lättare att äta.

• Åsa

Fast på KS video såg det inte heller ut att komma så mycket mjölk i taget.

• Tintin

Öva i duschen! Jag tror att det lättare kommer mjölk när man är varm om brösten och inte känner sig stressad vilket du kanske gör om barnet blir arg och skriker för att hon inte får mjölk på en gång. Verkar underligt att hon skulle gå upp för mycket i vikt på grund av bröstmjölken. Jag tror nog också snarare på att hon äter för glupskt och sväljer luft och får ont i magen på grund av det. Vad tror du om att försöka göra pauser i amningen och låta henne rapa innan hon äter igen?
    Lycka till!

Svar på tråden Handmjölka - hur gör man?