• Devania

Kan man känna av utomkvedshavandeskap i vecka 5?

Jag har haft mera ont i vänstra äggstocken sedan vecka 4, kan det vara tidiga tecken på utomkveds eller är det normalt?

• Svar på tråden Kan man känna av utomkvedshavandeskap i vecka 5?
  • Anonym (nu!!!)

precis så känner jag oxå!!! Fast i högra!

Är oxå i v5.

Är såååå orolig - har inte inskrivning förrän vecka 14. Tror jag dör av oro tills dess!

• Anonym

Ni måste ta kontakt med barnmorska/sjukhus för att få svar på detta! Det kan gå illa annars ju, lycka till!

• Devania

Anonym (nu!!!)

Jag har hört att det är vanligt att känna mera i högra äggstocken pga livmoderns lutning.. Men jag har i vänstra :/ Har inte ont hela tiden, men då och då sticker det till.. Hoppas att d bara e växtvärk!När har du BF?

• Anonym (nu!!!)

BF 7:e januari.

Och du?

Var har du läst det där om högra/väntsra?

• 4 Före 30

Utomkveds brukar göra onte senare...däremot är det ju jättevanligt med olika slags smärta o värk i livmodern redan nu då den börjar arbeta o förbereda för vad som skall bo där inne.... Ta det lugnt, går det inte över så kontakta BM o begär ett VUL för att konstatera att allt är bra.
    Kram till er o grattis !

• Anonym (nu!!!)

kan man bara begära ett VUL sådär?

"bara" för att man är orolig?

• Anonym (tips)

Teckan på det:

Symptoms Return to top

* Lower abdominal or pelvic pain
    * Mild cramping on one side of the pelvis
    * Amenorrhea (missed period)
    * Abnormal vaginal bleeding (usually spotting)
    * Breast tenderness
    * Nausea
    * Low back pain

If the area of the abnormal pregnancy ruptures and bleeds, symptoms may get worse. They may include:

* Severe, sharp, and sudden pain in the lower abdominal area
    * Feeling faint or actually fainting
    * Referred pain to the shoulder area

• cloudberry79

De första symtomen är alltså vanliga grav-symtom.. Om man får extrem smärta (och då menar jag extrem) så är det inte normalt. Svimningskänslor är inte heller helt ovanligt. För att besvara frågan om VUL så får man det normalt inte för att man bara är orolig, det måste finnas någon konkret anledning till att det behövs. Det är normalt med ganska stickiga smärtor i livmodern i början av graviditeten utan att det är något fel. Jag hade mina både till  vänster, höger och mitt på.

Ängeln Adrians mamma
  • Anonym

"bara" för att man är orolig - det är ju faktiskt inte så "bara"

Självklart ska du begära att få ett VUL om du är orolig för ett utomkveds, det är verkligen inget att leka med. Har själv haft två utomkveds tidigare och höll på att oroa ihjäl mig att det skulle vara ett även den här gången.

Men för att lugna dig lite så är det faktiskt väldigt vanligt med en hel del värk och smärta i lilla magen när man är gravid. Det växer ju så det knakar, och det behöver inte nödvändigtvis vara äggstocken som du känner av även om det gör ont ungefär där.

Grattis och lycka till Håller tummarna för er!

• gizmolarson

begär ett vul.. säg att ni är orolig och har ont.. ni ska se att det inte är någon fara.. jag hade småblödningar varje dag när jag hade mitt x..

• Devania

Tack för alla svar, det lugnar mej. Har inte haft så ont i vänstra sidan idag, det stack till en gång bara. E mest orolig nu för att jag knappt känner nåt i högra äggstocksområdet :S

• Anonym

Jag är oxå i vecka fem och var orolig att jag hade utomkveds eftersom jag haft värk över en vecka i högra sidan. Bokade tid och fick komma in. Det konstaterades att det inte var det och BM sa surt till mig att det var onödigt av mig att komma in. Så det slutade med att jag gick därifrån nästan i tårara för ett sånt taskigt bemötande
    BM sa oxå att det skulle göra jätte ont om man hade utomkveds och hon trodde att värken orsakades av att jag har ont i bäckenet, kunde tydligen spridas så man fick ont där framme.

• Anonym (Lollo)

Det kan man absolut, jag var i vecka 4-5 när jag hamnade på sjukhus pga svåra smärtor som utomkvedshavandeskapet orsakade, så det kan absolut ske även om det säkert är vanligare att det går lite längre i graviditeten,

• Anonym (Frida)

Nu är ju denna tråd typ 18 år gammal så det är lite sent påkommet att söka vård... 

Svar på tråden Kan man känna av utomkvedshavandeskap i vecka 5?