• Mia83

Duschvägg i ett utrymme med många hinder...lösningar?

Har blivit mkt intresserad av att sätta upp en duschvägg bredvid ena sidan av vårt badkar. Har främst funderat på en kaklad vägg alt glasblock.
    Men nu när jag har tittat närmare så finns några problem.

Längs väggen som huvudändan av badkaret står mot går utanpåliggande rör.
    Kan inte lyckas klura ut hur man skulle kunna lösa det om man väljer glasblock, annat än att bygga någon form av utfyllnad ovanför rören, där det blir ett tomrum rakt upp. Detta känns inte som ngn rolig lösning.

Ett annat problem är bristen på utrymme bredvid badkaret. 8 cm, som glasblocken jag tittat på är, är väl ungefär så mkt utrymme som kan avvaras till en duschvägg, eftersom toaletten står ganska nära.

Att kakla en måttanpassad vägg känns som en riktigt snygg lösning, men jag undrar om man kan lyckas få till en tillräckligt stabil konstruktion när den endast får bli omkring 8 cm tjock, gärna mindre.
    Vilka krav ställs på väggen för att den ska orka med fix, kakel och fog på alla sidor?
    Sen funderar jag på hur man ska fästa den....
    De enda möjligheterna att fästa är ju i golvet, längs en vägg och eventuellt i taket, men helst vill man ju ha lite luft ovanför - för att släppa in ljus.

Sen är det ju så att badkaret går näst intill från vägg till vägg, på längden, vilket får mig att undra om ett badkarsbyte någonsin blir möjligt när det står en duschvägg på plats.

Finns det någon som har förslag på lösningar utifrån dessa förutsättningar?

• Svar på tråden Duschvägg i ett utrymme med många hinder...lösningar?
  • Venusmannen

Det första spontana förslaget för de utanpåliggande rören är ju att om möjligt dra om dem i takhöjd. Så har vi gjort.

Men är det bara 8 cm mellan badkar och toaletten? Då är det väl tveksamt om det får plats någon vägg alls..
    Både glasblock och annan form av uppreglad/kaklad vägg tar ju mer plats.

Kanske en tunnare färdig glasvägg kan fungera? Alternativt överväga om badkaret skall vara kvar alt. går att omplacera.

• Mia83

Dra om rören är inte ett alternativ.

Det är mer än 8 cm mellan badkaret och toaletten, men 8 cm är det utrymme vi anser går att avvara.
    Med glasblock blir det en 8 cm tjock vägg.
    Nu har jag desutom fått info om att man kan använda särskilda skivor (kan de ha hetat ngt med LUX?) och då skulle sluresultatet bli ca 7 cm, med kakel och fix.

Det enda problem som återstår är att badkaret ska kunna tas ut vid byte, samt att fronten ska kunna tas loss. Detta får vi nog lösa genom att köpa ett mindre inbyggnadsbadkar och kalka in det också.

• Venusmannen

Ja, det finns skivor/block att använda men 7 cm tror jag är tveksamt att det går på inkl kakel och fix på båda sidor.

Hur har ni tänkt få väggen att stå upp? Infästningar?
    Den lär ju bli ganska tung..

• Storm07

Det finns ju duschväggar i glas som går från badkarskanten och uppåt. Kan inte de vara ett alternativ?

• Mia83

Venusmannen
    Deteljerna är inte klara än, men om vi använder den lösningen så kommer väggen att fästas på 3 sidor. Skivan kommer då att vara 50mm, vilket lämnar 30 mm till kakel + fix eller lim. Efter lite mer fundering så blir det troligtvis lim.

Storm

En sådan dushvägg rev vi ut samma dag som vi flyttade in i lgh. Om det är enda alternativet så behåller jag gladeligen mitt draperi i stället.

• Venusmannen

Vad jag menade var att det är ju inte bara att dra igång och skruva i väggar och golv i ett badrum..

• Mia83

Venusmannen

Hela badrummet ska renoveras, så alla väggar byts ut.

• Venusmannen

Ja, då bygger ni ju den nya skärmväggen innan fuktspärrar etc. monteras..

En vägg som blir så pass tunn (5 cm skiva) och tung (kakel på båda sidorna) blir ju lätt bräcklig.
    Med tanke på att ni skall göra om allt, är det inte bättre att försöka bygga en riktig, lite tjockare vägg?

• Mia83
    Venusmannen skrev 2007-05-07 09:15:57 följande:
    Ja, då bygger ni ju den nya skärmväggen innan fuktspärrar etc. monteras.. En vägg som blir så pass tunn (5 cm skiva) och tung (kakel på båda sidorna) blir ju lätt bräcklig. Med tanke på att ni skall göra om allt, är det inte bättre att försöka bygga en riktig, lite tjockare vägg?
    Är inte själv insatt, men har förstått det som att väggen inte blir bräcklig om man använder de skivor som jag skrev om tidigare, samt fäster upp den ordentligt.
    En tjockare vägg är inte genomförbart, eftersom den skulle stjäla utrymme från toaletten.

Denna renovering ska inte kosta mer än de absolut måste, vilket gör att vi låter badkar/toalett/handfat behålla de placeringar som de har idag. Däremot så klurar vi hela tiden på hur vi ska få ut så mkt som möjligt av de pengar som vi faktiskt ska lägga.
Svar på tråden Duschvägg i ett utrymme med många hinder...lösningar?