Duschvägg i ett utrymme med många hinder...lösningar?
Har blivit mkt intresserad av att sätta upp en duschvägg bredvid ena sidan av vårt badkar. Har främst funderat på en kaklad vägg alt glasblock.
Men nu när jag har tittat närmare så finns några problem.
Längs väggen som huvudändan av badkaret står mot går utanpåliggande rör.
Kan inte lyckas klura ut hur man skulle kunna lösa det om man väljer glasblock, annat än att bygga någon form av utfyllnad ovanför rören, där det blir ett tomrum rakt upp. Detta känns inte som ngn rolig lösning.
Ett annat problem är bristen på utrymme bredvid badkaret. 8 cm, som glasblocken jag tittat på är, är väl ungefär så mkt utrymme som kan avvaras till en duschvägg, eftersom toaletten står ganska nära.
Att kakla en måttanpassad vägg känns som en riktigt snygg lösning, men jag undrar om man kan lyckas få till en tillräckligt stabil konstruktion när den endast får bli omkring 8 cm tjock, gärna mindre.
Vilka krav ställs på väggen för att den ska orka med fix, kakel och fog på alla sidor?
Sen funderar jag på hur man ska fästa den....
De enda möjligheterna att fästa är ju i golvet, längs en vägg och eventuellt i taket, men helst vill man ju ha lite luft ovanför - för att släppa in ljus.
Sen är det ju så att badkaret går näst intill från vägg till vägg, på längden, vilket får mig att undra om ett badkarsbyte någonsin blir möjligt när det står en duschvägg på plats.
Finns det någon som har förslag på lösningar utifrån dessa förutsättningar?