• Work in progress

Förlovning När då?

Hej!

Hur länge anser ni att man bör vänta med att förlova sig?
    Jag och min tjej är lika gamla (23 år). Och hon börjar på att bli förlovningssugen... Jag älskar henne och vill leva resten av mitt liv med henne, skaffa barn och allt ni vet... men ändå har jag en gammaldags syn på det här med förlovning dvs att man ska ha varit ihop ganska länge innan man gör det... vad anser ni? Vi har varit sambos och ihop i drygt 1 år nu...

Ps. Stör mig något så kolossalt på alla dessa fjortisar som fölovar sig åt höger och vänster vilket gör förlovning lika speciellt som att fråga chans... Någon som håller med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-03 21:38:32:
    Hej alla glada!

Tack för så snabba och kloka svar!
    Jag är inte så old fashion att jag känner att jag måste gifta mig inom 1 år efter förlovning. Förstår om det blir kortare tid om man träffar något lite senare i livet än vid 23... Jag har också någon slags tanke lite som det som ni nämnt tidigare att man ska ha gått igenom svårigheter och sådär innan men det anser jag också att vi har gjort... kanske lite därför som det här med förlovning blivit aktuellt... Anser ni att man ska göra förlovningen till en egen dag eller ta det i samband med semester eller årsdag för förhållandet eller nått liknande? Personligen är jag lite sugen på att överraska någon vanlig helg fast på ett smultronställe i naturen...

• Svar på tråden Förlovning När då?
  • Pikku Enkeli

Minst ett år, för min egen del känns det som att två år är det minsta.

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • Mickis74

Vi förlovade oss efter 1,5 månad...o gifte oss lite mer än ett år senare.

• Mickis74

Har dock varit förlovad en gång tidigare, då efter ett par år tillsammans.

• MalinAnnaJosefine

Jag håller helt och hållet med dig.
    Jag och min sambo har också varit ihop drygt ett år och vi har bestämt oss för förlovning nu. Men det är mest för att vi har hittat ett mycket bra datum. När inget annt händer.
    Och vi förlovar oss enbart för att vi verkligen vill leva restet av livet med varandra!!! Och dels för att vi vill va förlovade innan vi får barn vilket vi har i tankaran nu Hoppas di blir klokare!

• solsken

Håller med dig. Förlovning ska vara på riktigt, vilket det inte känns som det är längre när alla förlovar sig hit och dit efter en månad tillsammans och så.
    Det måste ju kännas rätt för er båda innan ni gör det. Vissa känner väl det direkt och andra behöver vara mer försiktiga även om det känns rätt.
    Vi förlovade oss efter 2 år tillsammans och gifte oss efter 3 år dvs året efter förlovningen. Känns i efterhand som att det gick väldigt snabbt, men har ändå alltid känts rätt och vi har inte ångrat oss än!

• April Mamma

Jag och min sambo blev tillsammas den 3/4-04, den 21/4 -05 föddes våran son och den 24/6-05 så förlovade vi oss.
    Vi är dock inte fjortisar, jag är nu 31 och han 29.

Jag tycker inte att det finns några "gränser", känns det rätt så gör det!

• Rulltrappa

2 år och 8 månader efter att vi träffades. då kändes det som att vi hade gått igenom allt som kan hända.

• Lovia

Det låter som du har en sund syn på varför man ska förlova sig! Om ni båda delar samma drömmar så tycker jag inte det finns någon speciell längd på förhållandet som kan avgöra. Det är bara å satsa!!Tänker du att förlovningen ska leda till giftemål inom den traditionella tiden ett år oxå eller hur tänker du där?
    Tar ju lite tid att planera bröllop och sånt...

• Lundby87

vi hade varit tillsammans i 2,5 år ungefär när vi förlovade oss. detta gjorde vi gemensamt genom att kolla ut ringar ihop. Vi har nu varit förlovade i 2år hade planer på att gifta oss men så kom pluset på stickan så vi avaktar å låter h*n vara med.

• lillrottis

vi förlovade oss på våran 1 årsdag. Tycker inte att de finns en gräns, utan de e vad man själv känner..

• skorpionen80

När det känns rätt! När man vetatt man vill leva med den andra för resten av livet, och det inte känns skrämmande ;)

• noemi

Svårt att sätta en tidsgräns - allt beror väl på hur man känner. Min man & jag förlovade oss efter 4! mån & gifte oss 11 mån efter vi träffades - nu har vi varit gifta i mer än 15 år! (Ska tillägga att jag var 17 & han 21 när vi träffades). Tror man ska gå mer på känsla än tid...

• fabler

Jag känner nog lite som dig och är där med lite anti förlovning. Jag har talat om för min sambo att den dagen vi förlovar oss så börjar även att planera vårt bröllop. Jag står stenhårt fast vid att jag tycker att man ska gifta sig inom ett år. Men de e som många tidigare skriver att känns de helt rätt så varför inte.

• Work in progress

Hej alla glada!

Tack för så snabba och kloka svar!
    Jag är inte så old fashion att jag känner att jag måste gifta mig inom 1 år efter förlovning. Förstår om det blir kortare tid om man träffar något lite senare i livet än vid 23... Jag har också någon slags tanke lite som det som ni nämnt tidigare att man ska ha gått igenom svårigheter och sådär innan men det anser jag också att vi har gjort... kanske lite därför som det här med förlovning blivit aktuellt... Anser ni att man ska göra förlovningen till en egen dag eller ta det i samband med semester eller årsdag för förhållandet eller nått liknande? Personligen är jag lite sugen på att överraska någon vanlig helg fast på ett smultronställe i naturen...

• doriah

i var lite "fjortisiga" och förlovade oss efter ett år, 19 & 21 år gamla...fast vi gjorde det naturligtvis för att vi var så säkra...vi håller ju fortfarande ihop så, det funkade visst ändå. Känns det rätt så gör det!

Fia ღ Elsa
  • Marie Curie

Vilken märklig syn på förlovning många har här.

Förlovar sig är ett oundvikligt steg när man bestämt sig för att man ska GIFTA SIG med varandra. Det är en FÖRlovning - någon friar (eller båda bestämmer tillsammans) och vips! så är man förlovad, med eller utan ringar.

Många ser förlovningen som ett steg närmare varandra, som att flytta ihop.

TS: som svar på din fråga tycker jag ni ska förlova er när ni känner att ni är beredda att gifta er med varandra. Det är det förlovningen står för. Sedan om ni gifter er inom ett år eller efter tio år är väl upp till er. Men det är det tankesättet ni ska ha - inte att det är en gullig grej som inte betyder något mer.

• Taggtroden

Jag och min blivande förlovade oss efter ett år och två månader, vi flyttade tillsammans en månad senare. Allt känndes så rätt och med honom kände jag att jag ville gifta mig och ha barn, något som jag inte alls ville innan. Vi gick igenom mycket tillsammans under det första året och umgicks jämt, fast att vi bodde hemma hos föräldrarna båda två (vi var 18 och 19 när vi förlovade oss). Dock kommer vi att ha varit förlovade i drygt fyra år nu när vi gifter oss, men det är inte billigt att få det som man vill ha det så vi fick spara ett tag innan vi hade råd Dessutom hade sambon lite syn som du, att man borde vänta ett tag, inte va för ung, varit tillsammans länge innan man gifter sig. Själv var jag lite tvärtom och ville få det gjort, lite av religiösa själ.

Men jag håller med dig ang. fjortisförlovningar .... har flera vänner och bekanta som förlovat sig som 16- åringar och sagt att de ska gifta sig osv osv och sedan brutit förlovningen några månader senare då det visat sig att de inte alls var tillräckligt mogna för att hålla ihop ett förhållande och inte ens att bygga på ett eller visa varandra respekt inom förhållandet. Några jag känner har dessutom velat fram och tillbaka och förlovat sig igen och brutit, blivit tillsammans igen osv... jobbigt! Många trodde det om oss också, men tji fick dom Det skulle jag aldrig göra om jag inte var säker på min sak!

Jag tycker att ni ska köra på det, om ni båda känner som du beskriver, har samma drömmar om giftermål och barn! Lycka till

• Megalomania
    Marie Curie skrev 2007-05-03 21:41:05 följande:
    Vilken märklig syn på förlovning många har här.Förlovar sig är ett oundvikligt steg när man bestämt sig för att man ska GIFTA SIG med varandra. Det är en FÖRlovning - någon friar (eller båda bestämmer tillsammans) och vips! så är man förlovad, med eller utan ringar.Många ser förlovningen som ett steg närmare varandra, som att flytta ihop.TS: som svar på din fråga tycker jag ni ska förlova er när ni känner att ni är beredda att gifta er med varandra. Det är det förlovningen står för. Sedan om ni gifter er inom ett år eller efter tio år är väl upp till er. Men det är det tankesättet ni ska ha - inte att det är en gullig grej som inte betyder något mer.
    Håller fullständigt med och blir så lättad över att någon ser på det på samma sätt som jag! Jag har haft längre förhållanden innan detta men hela tiden vart på det klara med att förlovning är helt ointressant om det inte är ett frieri vi pratar om. Därav har jag heller inte tidigare vart förlovad Min sambo friade straxt efter det att vi blivit gravida, och även om vi planerar så får bröllop vänta ett par år, det är av rent ekonomiska skäl
  • RebelRose

vi förlovade oss på vår 2 års dag.
    Det var 3/8 06.
    Nu ska vi gifta oss i juli.
    Jag kommer att vara 23 & han 31.

• Seven Costanza

Jag och min kille har varit tillsammans i fem år (är runt 25), men vi har inte bråttom med att förlova oss eftersom vi båda studerar och inte har råd att gifta oss än på många år.

Vi känner båda att man inte behöver förlova sig så snabbt, inte förrän man är helt säker på att man verkligen vill gifta sig, men om man är lite äldre och har god ekonomi så man inte måste vänta med giftermål för den sakens skull så får ju så klart var och en göra som den vill, men minst ett år tror jag är vettigt att ha varit ihop.

Personligen tycker jag att man kan vänta tills ett giftermål är inom två-tre års räckhåll iallafall. Förstår mig inte på sådana som förlovar sig och sedan "aldrig" kommer till skott att gifta sig, har en släkting som har två barn (äldsta nio år) med sin sambo och de har varit förlovade i över tio år men inget giftermål... Man måste absolut inte gifta sig men det är ju att föredra rent rättsligt om man har barn och om man en gång har förlovat sig är det märkligt att man inte gifter sig, så vänta då hellre tills det börjar närma sig.

Svar på tråden Förlovning När då?