• MagdaA

Någon som är kunnig på tikar och dess juver.

Heter det juver på en hund förresten? Jag jobbar med kor så det var det namn jag tyckte kändes mest bekant...

Hur som helst. Jag har en blandrastik. Såg för några dagar sedan lite "klet" som torkat i pälsen vid hennes ena spene. Tog bort det. Kände på spenen men tyckte inte den såg infekterad ut eller så.

Igår och idag har jag tyckt att hennes 2 bakersta spenar har sett lite svullna ut, om hon sitter och så. Nu i kväll låg och och slickade sig där. Hon kändes även lite varm just vid dom spenarna.

Är det bara inbillning eller är det något som är värt att kolla upp?

Ängel i himlen och plutt i magen!
  • Svar på tråden Någon som är kunnig på tikar och dess juver.
  • Vilja00

troligen är tiken skendräktig, då är mjölktillströmmning o läckage inte ovanligt. Håll koll så tiken inte får stockning och därmed rejält ont (samt feber - samma som på kor :)).
    O ja det heter juver även för tik :)

• MagdaA

Aha, ja så kanske det är. Kanske därför hon varit kinkig med maten och går omkring och gnyr och kollar i alla hörn å så.

Men vad göra åt en skendräktig tik då? Går det bara över?

• Astrid83

Det går bara över, det säger min erfarenhet iaf. Men gosa lite extra med henne, har våra tikar gillat när dem har skenvalpat.

• Vilja00

Blir hon väldigt skendräktig kan man veterinär skriva ut med. för det men annars är de vanligaste råden att - sänk maten o öka motionen samt se upp så inte hon får mjölkstockning.
    Är du helt säker på att hon inte haft "pojk på rummet" :) så är det bara vänta ut det hela, annars vet kontakt för att kolla om hon är tom eller inte.

• Rottis77

Låter som att hon skulle vara skendräktig. Som Vilja00 skrev finns det en medicin som vet kan skriva ut som heter Galastop, men det hjälper mest mot mjölkproduktionen och inte så mycket mot själva skendräktigheten. Men får hon mycket mjölk i juvert så är det till att rekommendera.

• MagdaA

Började tänka efter och det är nog ungefär 2 mån sen hon löpte, å vi hoppas att hon inte hann me nå dumheter då! Hon smet en gång, men kan inte ha hunnit med å träffa nån hanne på den korta stunden. Finns inte så många hanhundar här i byn.

Hon ser inte ut att ha massa mjölk, bara som lite svullen i bakersta spenarna. Ska hålla koll på henne. Hur märker man om hon får mjölkstockning?

• MagdaA

ang ökad motion. Jag får inte ens ta en promenad så tyvärr kan jag inte gå extra mycket med henne. Synd efterosm jag är sjukskriven och hemma hela dagarna. Blir maken som får ta en promenad med henne på kvällen.

Sen tänkte jag på en sak till... Om hon hade varit dräktig borde hon väl ha varit riktigt rund nu?! Hon är inte nå större än vanligt...

• Kantarellen

Låter som skendräktighet. Extra motion är bra men om det nu inte går så är det ju bra om du kan aktivera henne extra (hjärngympa).

• Kantarellen

Fast å andra sidan brukar inte tikarna vara så pigga på nya saker när dom är skendräktiga...

• mmian

Jag skulle nog kastrerat henne om jag var du Magda men ha koll på henne, ta tempen och se tillö att hon inte får feber eller flytningar ananrs går det oftast över. Galastop är annars något som kan vara värt att prova men effekten kan vara varierad... Hoppas det går över snart...

Made in Thailand- Annie BF 070809
Svar på tråden Någon som är kunnig på tikar och dess juver.