• Anonym

Är det kört för oss att få huslån tro...

Fick nej på lånelöftet vi ansökte om igår hos Länsförsäkringar. Nu ska vi prova SBAB och se om det går bättre där...

Min sambo har fast anställning med 27 400 kr i månaden före skatt.

Jag är sjukskriven och har tidsbegränsad sjukersättning (kallades tidigare förtidspension/sjukpension) och får 8060 kr före skatt.

Huset vi är intresserade av har utgångspriset 895 000 kr och månadskostnaden inkl driftskostnader skulle inte bli högre än det vi betalar för vår hyresrätt vi har nu.

Enligt de flesta banker ska man ha en fast anställning för att få huslång. Men jag kanske aldrig mer kan återgå till arbetslivet pga min sjukdom. Är det nu kört för oss att få ta huslån? Kommer vi att få bo i hyresrätt resten av våra liv nu? (kan ju inte ni svara på förstås )

Men det jag undrar är. Finns det någon/några här som fått huslång, när den ena i familjen varit sjukskrivna med sjukersättning?

Vi har lite pengar sparade , så att vi skulle kunna lägga 5% i handpenning...

Har ställt denna fråga till de på SBAB, och väntar nervöst på svar, men ville ändå skriva av mig lite här...

• Svar på tråden Är det kört för oss att få huslån tro...
  • Anonym

Hihi, ursäkta slarvfelen. Jag menar förstås HUSLÅN och inte huslång *skäms*

• Anonym

Nordea kräven 10% i kontantinsats och det har vi inte... Min sambo vill tyvärr inte stå som låntagare ensam.

När din sambo skulle få lån på miljonen, hade ni uppgett att ni är två vuxna i hushållet då, eller trodde banken att han skulle bo ensam?

• Anonym

Åh, tack så mycket för era svar. Nu känner jag att det finns hopp igen

Jag vantrivs så mycket i staden vi bor i nu. Är deprimerad och lider av kronisk stress och känner att jag måste ta tag i mitt liv och det går inte om jag inte får flytta närmare mina vänner etc. Jag behöver deras stöd för att bli frisk igen.

Men nu fick jag som sagt upp lite hopp igen. Igår var jag helt knäckt...

• Anonym

handelsbanken är lätt att få lån hos

• Anonym

Ja, jag tror också det bästa är att boka tid för ett personligt möte på banken. Det är bara det att visningen är i helgen, så det hade varit skönt med ett lånelöfte innan dess.

Men får vi nej på lånelöftet hos SBAB blir det till att boka tid för ett besök på banken...

Om man fått nej på en bank, tex SBAB, på ett lånelöfte man sökt över nätet, kan man ändå boka tid för ett personligt möte då, eller måste man ta en annan bank då - en bank som man aldrig tidigare sökt lånelöfte hos?

• Anonym

Vi har ju den summan över per månad, som banken har som krav. Tillsammans har vi ca 28 000 kr efter skatt varje månad.

Men det är klart, när de inte räknar min inkomst som en inkomst, och därmed bestämmer att jag har 0 kr i månaden, så har vi inte de pengarna, även om vi egentligen har dem...oj oj, vad snurrigt detta blev

Någon som vill stå som medlåntagare har vi inte, tyvärr.

• Anonym

*funderar lite* Undrar varför inte sjukersättning räknas som inkomst...det känns tråkigt och nedvärderande. Om jag kunde jobba skulle jag göra det. Jag vill så gärna vara frisk och kunna jobba och blir så ledsen att min j*vla sjukdom, som är så jobbig nog ändå, även ska sätta käppar i hjulet för vår dröm om eget boende...

• Anonym

Till Anonym (...)

Förstår att det känns jobbigt för dig med med A-kassa och för de som är föräldralediga, som ej får lån.

Men för er finns det ju i allafall hopp att ni inom en snar framtid får ett jobb och därmed får en inkomst.

Jag kanske aldrig mer kommer att kunna jobba. I värsta fall kommer jag att ha sjukerättning i jättemånga år framöver. Skräckscenario, men efter att ha varit sjuk i elva år, känner jag inget hopp om att kunna arbeta igen

• Anonym

Anonym (...)

Tack för dina peppande ord

• Anonym

Pröva med Danske Bank. Dom kan ge lån. Dom utgår efter verkligenheten.

• Anonym

Till (swedbank)

Tack för ditt svar Vad roligt att ni får låna. Men som sagt, så hade ni mycket pengar i insats

Brukar det gå snabbt att få en tid för besök på banken? Huset vi är intresserade av har visning på söndag. Tror ni vi kan få en banktid i början av nästa vecka, om vi ringer idag, eller på måndag?

• Anonym

Vi trodde heller inte vi skulle få ett huslån. men det allra bästa är att gå till det lokala bankkontoret dit man ska flytta. jag är helt arbetslös går bara på mammapenning min sambo har fast jobb och vi har inga direkta stora summor pengar tillsammans men vi fick ett huslån utan problem. men det var bara för att vi gick till det lokala bankkontoret och bokade ett möte med en tjej och hon räknade och räknade. så det tycker jag du ska prova. banken på orten vet hur huspriserna ligger och dom kan lättare se om ni har råd.

• Anonym

vill bara tillägga att man ska betala lagfart också men det kan dom baka in det är väl 2 lr 5% av husets pris.

Svar på tråden Är det kört för oss att få huslån tro...