• Lisa

Hur går bäckenröntgen till?

Min mamma hade för trångt bäcken (enligt röntgen) så därför fick hon föda alla sina barn med kejsarsnitt.

Eftersom detta är ärftligt så har min BM sagt att jag också måste röntgas för att kolla om mitt bäcken också är för trångt.

Är det någon som gjort en sådan här röntgen? Hur går det till? När ska man göra det? Får man ha kläder på sig under röntgen? Gör de även en gynundersökning i samband med röntgen?

• Svar på tråden Hur går bäckenröntgen till?
  • Änglatuss

min kompis little M ska ev göra det också! rönka sig alltså!

• CAR0LINE

Hej! Minns inte om jag fick ha kläderna på eller ej, tror att jag bara hade trosor på, ingen gynundersökning görs (iaf inte på mig). Sen får du ligga med en stor linjal mellan benen medans de röntgar dig.

Jag gjorde det efter förlossningen, eftersom sonen satt fast och det blev akutsnitt efter 30tim värkarbete.

Lycka till!

• Caro Lin e

Har för mig att jag fick ha underkläder och tröja på mig. Det gjordes åtminstone här på röntgenavdelningen och där var ingen från gyn överhuvudtaget, så ingen annan undersökning.
    Jag fick ligga på britsen i olika ställningar, på rygg och sida tror jag det var och det var väldigt väldigt noga att jag låg i exakt precis rätt vinkel, fick stötta upp med kuddar. *s* Sen var det någon linjal eller något sånt som skulle vara med också, kommer inte ihåg om jag höll, den, eller någon annan. Men det var i väl för att få rätt skala antar jag och kunna mäta ordentligt.
    Fyra år sen jag gjorde det nu så jag minns inte så noga, tror det tog en halvtimme kanske och då gick mesta tiden åt till att få mig att ligga precis rätt...

• Snova

Jag hade trosor och tröja. Ingen gyn görs!

Du får en "linjal" mellan benen och får sen både ligga och stå på olika sätt medan de tar bilderna. Linjalen hålls på plats mha benen.

Svaret får du av din läkare dagen/ett par dagar efter!

Svar på tråden Hur går bäckenröntgen till?