• Anonym

Urinvägsinfektionerna knäcker mig!!!

Det började i sommras, jag hade 6 urinvägsinfektion i rad utan friska perioder emellan! Har nog ätit alla mediciner som finns. Jag klarade mig ifrån dom i ett halvår men för två veckor sedan fick jag urinvägsinfektion, fick medicin, blev bra, 2 dagar efter avslutad kur fick jag igen!!! Nu är jag inne på min 3e på kort tid!! Nu har jag ätit medicin i 3 dar men det känns inte bra ännu.

DET HÄR KNÄCKER MIG! Jag har gjort alla undersökningar du kan tänka dig. När jag har UVI kan jag inte göra något, sjukanmäler mig för jag har så jävla ont så jag bara ligger och gråter.

Ville bara skriva av mig

• Svar på tråden Urinvägsinfektionerna knäcker mig!!!
  • Anonym

hej, tycker synd om dig.Hade liknande perioder i mitt liv innan jag fick barn och stod då under en lång period på Hiprex (tror det heter så? det surgjorde urinen o på så sätt minskade urinvägsinf).
    Har du provat ngt linande?
    Fick dessutom furudantin att ta var ggr efter samvaro med maken!

• Anonym

Jag har tänkt fråga läkaren om recept på Hiprex men glömt varje gång jag pratat med henne. Ska försöka ringa henne och be om det.

Jag skulle gå ut och ha trevligt ikväll men nu är det helt förstört, jag blir så jävla deppig av det här! Och jobbet i helgen får jag avboka, SOM VANLIGT! Snart vill de väl inte ha kvar mig längre..

• Anonym

Snälla några tröstande hjälpande ord...?
    Jag har försökt allt.
    * Torkar framifrån och bak
    * Dricker citronvatten och tranbärsdricka
    * Kissar före och efter sex
    * Använder kondom
    * Tvättar en gång om dagen med Apotekets Intimtvål

• strawberryicecream

Hiprex är ofta det enda som hjälper och jag är förvånad över att ingen läkare har föreslagit det!
    För mig blev UVI alltid värre av alkohol så undvik det så länge om du kan. Drick enorma mängder vatten. Det är det enda jag kan tipsa om, men som sagt Hiprex is the shit.

• versan

Hejja!
    Stackars du skickar en tröstande kram mitt i eländet.
    Jag har varit i samma situation som dig och det var ett rent H-vete.
    Värst var det när man till slut kissade blod OAjjj!
    hade urinvägarna under tre år åt penecilin på penecilin kur och blev bara bättre för stunden.
    Mitt tips kommer faktiskt från min underbar svärmor som hjälpte mig och min syster och några kompisar också sedan dess.
    Gör så här:

Koka upp persilja ca 250gram eller färsk från en kruka som man köper i affären.
    I 1 liter vatten låt koka i ca 5minuter så att vattnet blir grönaktigt.
    Sila av persiljan.
    Häll persiljevattnet i en kanna och drick ett glas ca 2dl med ca 1tim mellan rum.
    (Smakar apa rent ut sagt men håll för näsan så går det bra.)
    Jag har aldrig gillat persilja så för mig var det ingen höjdare men syrran tyckte att det gick an att dricka.   
    Är du inte äckelmagad som jag så äter man upp persiljan också (Nyttigt för kisseriet)
    Personligen klarade jag inte det.
    Men man kan mixa persiljan också så det blir en kall kräm.
    det kanske slinker ner lättare då.

tips 2 använd ej intimtvål det torkar ut slemhinnorna
    Använd endast babyolja när du tvättar dig därnere.
    det sa min gynläkare.

• Anonym

jag horde nanstans att man kunde stoppa upp en tampong indrankt med olja pa natten i underlivet... det later bissart, jag vet, men av nagon anledning sa skulle det fungera
    och att man kissade sa mycket man kunde och nar man kande sig kissnodig och kissade EFTER SEX inte fore...
    sen finns det naturmedel som kan hjalpa.
    du kanske borde fa en langtidskur av antibiotika.. kanske det inte ar urinvagsinfektion du har?

• AnneBonney

Jag vill också tipsa dig om Hiprex.
    Fick efter mycket problem med UVI äntligen denna medicin utskriven. Visste inte att det fanns medicin som verkar förebyggande mot UVI, och är förvånad över att det ska ta sån tid innan man får nåt som verkligen hjälper.
    Jag åt Hiprex i ca ett halvår men slutade sedan för att se om det gett med sig helt, men då kom det tillbaka direkt. Slutade dock äta den ännu en gång och nu har jag klarat mig utan UVI ett år. Så skönt!

• Anonym (förstår)

Jag förstår precis hur du har det.
    Jag har haft ett helvete med mina UVI:er. Jag fick dem gång på gång, antibiotikat hjälpte inte, fick prova alla möjliga sorter. Lexinor, Ciproxin, Trimetoprim, amimox etc.
    Provade även hälsokost UVA-E samt tranbärsjuice men det hjälpte inte heller.

Vet inte varför, men har inte haft en UVI på flera år. De bara upphörde helt plötsligt. (men jag har antibiotika hemma ifall ifall - bad alltid läkaren skriva ut 2 kurer på en gång)

En sak som jag har försökt tänka på är när man har sex. Dvs HUR man har sex. Det kryllar av E-coliebakterier runt ändtarmen, så se upp för att först bli smekt där och sedan runt slidan, eller först vara när ändtarmen med penis och sen till slidan....ingen bra kombination.

• Anonym

Tack för alla svar!
    Jag ska absolut se till att få Hiprex utskrivet!!
    Skönt att höra att det finns fler än jag som har detta problem!

Jag ska prova persiljegrejen jag HATAR persilja men jag hatar uvi mer!!! Tack!

• Golvmoppen

TS: Har du fått en långvarig kur med AB? Fick detta efter upprepade UVI:er +1 Njurbäckeninflammation. Stod nog på Ab 3-6mån och efter detta så har jag haft max 1/år.
    Tvätta underlivet bara med vatten, ingen tvål. Även de som är avsedda slår ut normal floran.

• Zyzter Zäta

TS: Jag har haft samma problem som du. Det höll på så där under några år. Jag hade UVI i perioder och det kom åter och åter och åter. De övervägde att att sätta in en långtidskur men det gick så småningom spontant över. Nu har jag det max en gång per år.
    Tvätta INTE med intimtvål. Man ska inte använda det utan bara olja (apotekets intimolja eller vanlig barnolja) som man stryker på rikligt med papper och sedan torkar bort. Det skyddar även mot irritation som kan uppstå av schampo och tvål som rinner dit när man duschar så jag brukar använda oljan före dusch. Kan användas hur ofta man vill. Det är bara bra.
    Förstår dock din frustration. Det är inte roligt.

• Tuss73

Jag har haft samma problem....Evigt återkommande Uvi... Men det blev mycket bättre när jag slutade med p-piller! Dessutom tycker jag att tranbärstabletter från hälsokosten funkar bra, man kan ta två eller tre varje dag i förebyggande syfte.

• englabella

jag tar en c-vitamintablett strax innan läggdax för att göra miljön surare över natten och förhoppningsvis gör detta det svårare för bakterierna att fastna. Samlas ju mkt kiss som står stilla just nattetid. Fick tipset av en bekant vars som haft problem med detta, men som efter denna lilla åtgärd varit fri från det. Det var en sjuksköterska som hade sagt det till henne. jag har heller inte känns av nåt efter det.

lycka till!

• Zyzter Zäta

Ja just ja! Tranbärsjuice/dryck är ju bevisat effektivt mot urinv.inf. Drick något/några glas per dag! De använder det med framgång på äldreboenden bland annat!

Svar på tråden Urinvägsinfektionerna knäcker mig!!!