• aragon

Kvarsittning

Måste bara få slänga ut denna fråga och se om det är jag som inte trodde att man använde sig av detta längre.....

Vi tar allt från början:
    Har en tjej som går i F0:an alltså förskoleklassen hon berättade att en tjej som är ett par år äldre hade fått KVARSITTNING.....kan erkänna att jag trodde inte detta användes längre.....det är ju år 2007 Förvånad så jag ringde hennes mamma (vi är vänner) och frågade stämmer det att ***** har fått det????
    Har jag INGEN aning om sa hon...ska ringa fröken och kolla.....
    Sagt och gjort så ringde hon upp igen....Jodå detta stämde.....men det är inget som DU som förälder behöver bry dej om sa fröken....Nähä VARFÖR????

Jag anser att man tar kontakt med föräldrarna i detta läge.... Denna fröken använde det när barnen kom nån minut för sent så tillslut blev det kvarsittning dessa minuter.....
    jag kan förstå att det är jobbigt när barnen kommer lite då och då MEN vaddå KVARSITTNING.....
    Kan man inte ta en kontak med föräldrarna och säga det att nu har **** kommit försent ett par mornar kan Ni inte skicka iväg h*n lite tidigare.....
    Som svar får man istället...det behöver NI som föräldrar inte bry er om.....

Vet Du nån skola som använder sig av KVARSITTNING....kanske alla som gör det??? Bara jag som är blind????

TACKSAM för svar

Kvarsittning år 2007??? Snart är det kanske tillåtet med AGA i skolan oxå
  • Svar på tråden Kvarsittning
  • aragon

Verkar som om det BARA är på denna skolan som man har det.....

Eller Ni 13 som har kikat in.....vågar Ni inte svara (retas bara lite )

Är BONUSMAMMA på heltid och ÄLSKAR dessa barn
  • Jag o mina killar

Ja du jag vet inte. Jag har aldrig fått det även om jag vissa gånger borde ha fått det

(¯`°?.¸ ღ Stolt mamma till Emilღ ¸.?°´¯)
  • Mirha

Har en dotter i tvåan o där har aldrig någon haft kvar sittning. Men jag vet att på mellanstadiet så har det nog hänt, dels kanske en stund efter lektions tid men främst vet jag att endel som varit dumma fått kvarsittning på raster. Då har man informerat föräldrarna vad som inträffat osv.
    Var tex en kille som var dum mot en i 2an och tog krokben, knuffades osv medvetet för att skrämmas. Han fick kvar sittning på raster.

Jag tycker nog att om någon upprepat kommer försent, vilket är väldigt störande för både lärare o övriga elever så ska föräldrar kontaktas o sedan om det inte slutar tycker jag det är ok med kvarsittning, dock med informerade föräldrar.

• aragon

Ja håller helt med om att det ÄR störande att barnen droppar in...men varför inte informera föräldrar om läget ???

Är BONUSMAMMA på heltid och ÄLSKAR dessa barn
  • bentebent 1

På min sons skola används kvarsittning fortfarande.

• Juppepuppe

På vår skola (Jag är högstadielärare) är det vissa lärare som använder sig av kvarsittning, men inte alla. Detta är ju egentligen en helt ennan grej eftersom det handlar om äldre barn... Men självklart kontaktas föräldrarna då!

Jag tycker att ni ska ta upp det med skolan. Särsilt eftersom det handlar om försening, det kan faktiskt vara så att föräldrarna bidrar till förseningen på morgonen. När barnen är så små kan man inte räkna med att det är de som ger sig iväg på morgonen ensamma, utan det är föräldrarna som ar ansvaret där. Alltså är det inte barnen som ska straffas.

• aragon

jag har faktiskt mailat rektorn på skolan och ställt frågan till han, tycker det är nåt som man ska bli informerad om som förälder.....det är ju LÅGstadiet som vi snackar om

Är jag en hönsmamma som bryr mej om detta???
  • AnneSophie

På mina syskonsbarns skola (dom går i mellanstadiet resp. högstadiet) så tillämpas kvarsittning. Fast det får samlas rejält med "prickar" innan kvarsittningen verkställs har jag hört.

Bjäbb bjäbb bjäbb.
  • Allt går fort

här finns det. Men vet inte om det finns på lågstadiet. där jag har haft praktik har dom dargit bort lite rast för dom som kommer sent så att dom ska lära sej. Men på högstadiet tycker ja det ska finnas!

Svar på tråden Kvarsittning