• aragon

Kvarsittning

Måste bara få slänga ut denna fråga och se om det är jag som inte trodde att man använde sig av detta längre.....

Vi tar allt från början:
    Har en tjej som går i F0:an alltså förskoleklassen hon berättade att en tjej som är ett par år äldre hade fått KVARSITTNING.....kan erkänna att jag trodde inte detta användes längre.....det är ju år 2007 Förvånad så jag ringde hennes mamma (vi är vänner) och frågade stämmer det att ***** har fått det????
    Har jag INGEN aning om sa hon...ska ringa fröken och kolla.....
    Sagt och gjort så ringde hon upp igen....Jodå detta stämde.....men det är inget som DU som förälder behöver bry dej om sa fröken....Nähä VARFÖR????

Jag anser att man tar kontakt med föräldrarna i detta läge.... Denna fröken använde det när barnen kom nån minut för sent så tillslut blev det kvarsittning dessa minuter.....
    jag kan förstå att det är jobbigt när barnen kommer lite då och då MEN vaddå KVARSITTNING.....
    Kan man inte ta en kontak med föräldrarna och säga det att nu har **** kommit försent ett par mornar kan Ni inte skicka iväg h*n lite tidigare.....
    Som svar får man istället...det behöver NI som föräldrar inte bry er om.....

Vet Du nån skola som använder sig av KVARSITTNING....kanske alla som gör det??? Bara jag som är blind????

TACKSAM för svar

Kvarsittning år 2007??? Snart är det kanske tillåtet med AGA i skolan oxå
  • Svar på tråden Kvarsittning
  • Flinga 06

Jag tycker kvarsittnig är bra! Tydliga konsekvenser ska det vara i skolan! De tar ju igen tid de missat!

• Ankeninni

Hej!

Jag är lärare och jag kan ju berätta hur vi har det i min klass. Jag har en etta nu, och vi har tillsammans diskuterat hur vi ska ha det i vår klass när man kommer försent in efter rasten. Trots att de "bara" går i första klass vet de precis när de har gjort fel, dvs medvetet valt att stanna kvar en stund extra trots att det har ringt in. När det händer har de sedan fått ta igen samma antal minuter på nästa rast, eller sist på dagen om det inte finns någon rast kvar.

Det har aldrig handlat om många minuter, 5-15 kanske. Men det är en kännbar konsekvens för eleverna, och det tycker jag är viktigt.

Vi använder oss inte av detta om man är sen på morgonen. Det är alltid samma barn som är sena och jag vet att de kanske inte alltid har det så lätt på morgonen och det är ett föräldraproblem och inte elevernas.

Vi något tillfälle har jag snackat med föräldrarna, men annars gör vi inte så stor grej av det. En mamma kom faktiskt in i klassrummet och undrade om det stämde att hennes pojk hade fått kvarsittning eftersom de andra eleverna hade sagt det till henne när hon kom för att hämta. Det var ganska enkelt att motivera, förklara och avdramatisera hela saken med att säga att det inte handlar om kvarsittning utan om att arbeta in förlorad arbetstid eftersom killen medvetet inte gick in när det ringde.

Jag skulle aldrig använda mig av kvarsittning vid andra tillfällen, tex om någon har bråkat. Då tycker jag att det finns andra sätt att lösa problemet.

• född med tur

På min högstadieskola där jag arbetar, 500 elever, används kvarsittning vid all "sabotering" av lektion. T ex efter tre försenade ankomster eller om man på annat vis förstör undervisningen eller skadar skolans egendom. Först skickas det hem en lapp där föräldern får veta anledningen, vilken dag kvarsittninegn kommer att ske och skriva på om de gokänner det. Annars får föräldrarna komma till skolan och diskutera fram en annan lösning. Många elever och föräldrar har efterlyst någon form av åtgärd om man inte följer skolans regler och nu har vi haft detta i ett par år. Det har i alla fall stoppat diskussionen om "att inget händer ändå, om man inte följer reglerna..." Lite avskräckande är det nog för de som helt enkelt struntat att komma i tid bara för att inget ändå händer, men de värsta busarna biter det förstås inte på ändå. Det är för det mesta samma människor som sitter kvar, men så är det ju med all bestraffning i vårt samhälle, dessvärre...

• aragon

Men i högstadiet kan jag förstå men kanske inte i låg-mellanstadiet

Är BONUSMAMMA på heltid och ÄLSKAR dessa barn
  • Flinga 06

Låg och melllanstadieelever kan också lära sig av konsekvenser. Alla både barn och vuxna anpassar sig till gällande regler om det finns konsekvenser, så enkelt är det. Jag arbetar som mellanstadielärare och kan också dela ut en kvarsittning om eleven inte arbetar under lektionstid utan särskild anledning. Eftersom eleven valt att ta rast på lektionstid så arbetar eleven igen tiden efter skoltid och det brukar bara ske en eller två ggr så vet alla att i skolan arbetar vi och anstränger oss under lektionstid. Klart vi ska lära våra elever från första klass varför de är i skolan och vilka regler som gäller därsamt hur de bäst tar var på förmånen att gå i skolan!

• aragon

Ja men JAG tycker det måste finnas nåt annat man kan göra INNAN man låter ett barn i lågstadiet få kvarsittning......
    T.ex prata med föräldrarna i första hand....det hade det inte gjorts i detta fallet...det är kanske det som irriterar mej mest + att läraren sa..det är inget att bry sig om !!!!!

Är BONUSMAMMA på heltid och ÄLSKAR dessa barn
  • född med tur

Jag kan förstå att du är upprörd. Visst borde de ha berättat för föräldrarna, men det kanske har gjorts, i ett tidigare skede? Kanske har skolan informerat om detta vid terminstart t ex, att "vi förutsätter att barnen kommer i tid". Det kanske även informerats om att det annars blir kvarsittning? Jag antar att läraren har påpekat för eleven att nu måste du komma i tid men utan att det hjälpt. Jag hoppas att det är något av dessa anledningar eftersom jag vill tro att alla lärare gör vad de anser bäst för eleverna. Att läraren svarat: "det behöver NI som föräldrar inte bry er om" låter mycket märkligt i mina öron. Är det säkert att läraren formulerat sig så? Ibland kan efterkonstruktionen bli annorlunda än vad som egentligen sades. Även den mest ärliga personen kan ju spä på en historia för att den ska låta bättre. Men, men jag har som sagt en förhoppning om att alla lärare beter sig vettigt mot barn och föräldrar, tyvärr finns det rötägg bland lärare också...

• Rix

Tycker att kvarsittning är bra. Men föräldrarna ska informeras.
    När sonen och hans kompisar kom försent med några minuter flera gånger efter gympan så lades minuterna ihop och dom fick sitta kvar+lapp hem några dagar innan.

• Rix

Dom har inte varit sena någon mer lektion efter det.

• Cocarola

Tycker att kvarsittning är meningslöst för barn i lågstadiet, iallafall om det är som konsekvens för att de kommit försent.

Där vi bor är det inga barn som går själva till skolan i lågstadiet (mycket trafik) så det är helt upp till föräldrarna att se till att de kommer i tid.

Har man problem med att vissa barn kommer försent så ska föräldrarna naturligtvis kontaktas, det är ju deras ansvar att se till att tiderna passas.

Även om barnen bor så att de kan gå själva till skolan så tycker jag att det är svårt att begära att en 7-9 åring själv ska kunna hålla koll på när det är dags att gå. I min dotters klass (ettan) är hon nästan den enda som kan klockan!

• fröken

Jag jobbar på mellanstadiet o praktiserar kvarsittning, när det är befogat. Detta har jag o klassen gemensamt bestämt o föräldrarna har också fått säga sitt. Så jag tycker det är BRA!

• Pillan79

Min son som går i 1:an fick kvarsittning i vintras. Då han hade kastat snöboll(som man då inte får) och inte kommit in på två långraster. han fick då en lapp hemskickad som jag fick skriva på och dagen efter fick han sitta kvar i 20 min. Tyckte att det var bra. För han lärde sej av det. Han kastade ingen mer snöboll och kom in i tid till lektionerna

Svar på tråden Kvarsittning