Inlägg från: Asereht |Visa alla inlägg
  • Asereht

Phil o Teds syskonvagn del 6

Detta är sjätte Phil and Ted´s tråden

OBS!!!! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga
     www.familjeliv.se/Forum-3-141/m20333308.html

Hur funkar Phil and Ted´s?
    När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ”babypositionen” där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns en mkt bra instruktionsfilm:
    strollermama.com/philandteds.htm

Många i tråden har köpt vagnen från någon av dessa butiker i England:

www.pramworld.co.uk 
    www.comfy-kids.co.uk/
    www.babydaysdirect.co.uk

Man sparar upp till 2000 kr eller mer i dagsläget på att importera vagnen och tillbehör från UK. I skrivande stund har Pramworld billigast frakt med £20, Baby Days Direct tar £25 och Comfy-kids £40. Det är alltid bäst att maila resp. återförsäljare för korrekt fraktkostnad.

Många funderar på att importera från USA, Australien eller Nya Zeeland (t ex E-bay) då kan det vara bra att vara medveten om att svensk moms med 25% och tullavgift tillkommer när man handlar utanför EU.

Hemgjorda tillbehör:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m19078941.html

Gamla tråden:
     www.familjeliv.se/Forum-11-241/m17089796.html

♥ Mamma till Grabbarna Bus och Syrran ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 10:16:40:
    Ännu en butik i UK där många beställt på senaste tiden:

www.peppermint.co.uk

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 23:10:15:
    Fraktpriser i dagsläget:

www.pramworld.co.uk - £20
    www.comfy-kids.co.uk - £40
    www.babydaysdirect.co.uk - £25
    www.peppermint.co.uk - £30

Dessa siffror kan förändras! För att få helt korrekta siffror bör du kontakta respektive butik. Kontaktuppgifter finns på hemsidorna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-09 08:29:03:

Ytterligare en film med information och instruktioner om hur vagnen fungerar:

www.kiddicare.com/stry/philtedssportbuggy
  • Svar på tråden Phil o Teds syskonvagn del 6
  • Asereht

Tack alla, vad bra att ni gillar den. Fast jag undrar hur det kommer sig att färgen ser konstig ut, elelr är det bara hos mig det är vita partier i det blå?

Har ni kikat på faq tråden också?

Nu ska jag natta barn så kikar jag in igen lite senare.
  • Asereht
    Lokatt skrev 2007-05-04 20:47:39 följande:
    hos mig är partierna mörk begia (stav?) men det ser ju ut som det är meningen Asereht: skulle inte du få främmat? lämmnade du dom en stund för att kolla till att vi trivdes i nya tråden?
    Jag kan ju inte hålla mig härifrån!

Nä, det var ett kort besök. Min dotters nya eu-moppe skulle levereras och självklart inspekteras. Dessvärre lyckades hon köra omkull nu på kvällen så nu har vi haft omplåstring och sjukstuga här hemma. Lite löst grus och en glidvurpa resulterade i en spräckt läpp, skrapsår på ben och höft samt en rejäl chock. Stackarn blev aldeles svajig och började hacka tänder när vi väl sett om blessyrerna. Jag beodrade henne i säng med alvedon och en kopp varmt té med mycket socker. Nu ligger hon nedbäddad och kollar på film med pojkvännen. Får se hur det står till i morgon. Stora barn, stora bekymmer...och jag har tre pojkar som kommer vara i tonåren samtidigt...
    Lokatt skrev 2007-05-04 21:49:56 följande:
    Jag har frågat förut, men sedan kunde jag inte sätta på datorn på några dagar och hittar inte ev. svar när jag bläddrar tillbaka! Så, sorry, jag frågar igen.Hur stort barn har ni som störst haft i syskonsitsen när den är monterad fram? Och hur upplevde ni att barnet satt då?
    Vet inte om du såg mitt svar i gamla tråden så jag klistrar in det:

Vi hade inte vagnen från start utan köpte dne när minibusen var omkring fyra månader då borde mellanbusen varit 23 mån ungefär. Sedan satt han där tills minibusen var 7 mån dvs till han var ca 26 mån. Tom min stora kille har suttit där uppe vid ett par tillfällen och det fungerade utmärkt men hans huvud stack upp som en bulle i suffletten så den hade vi aldrig på. Men det vara bara vid några tillfällen men det gick bra. Han gillade det. Han var då knappa 4 år gammal.

Jag kommer knappt ihåg hur lång mellanbusen var och vad han vägde, det var ju ett tag sedan. Måste nog kolla i bvc journalen, får återkomma med det sen. Men som sagt även stora killen fungerade att ha där uppe, även om det kanske inte var ultimat så fungerade det bra.
  • Asereht

Förresten, jag hade ju mellanbusen i syskonsitsen fram/ovanpå senast igår då vi var i stan. Minibusen somnade när vi var på bussen och iom att stor och mellanbusen satt i säte och tittade ut så satte jag syskonsitsen ovanför då vi kommit av. Det funkade fint, mellanbusen är runt 92/93 cm lång och väger ca 14 kg. Det blev lite småtrångt med fyra små fötter vid fotstödet men det gick. Minibusens i mitten och mellanbusens på sidorna. Minibusen verkade iaf trivas där under för han sov nästan 1 1/2 timma. 

• Asereht
    Kajsa79 skrev 2007-05-04 21:26:19 följande:
    Lokatt - vad bra! Kom nu på att dom ringde och sa att dom kunde leverera till dörren om jag kunde vänta till måndagen därpå (det var en fredag) men jag kunde inte hålla mig utan valde att köra dit o hämta den direkt. Denna gången är jag kanske inte lika otålig, behovet är inte lika brådskande.
    *ha ha* så var det här med. DHL ringde på torsdagen och här kör de bara ut på måndagar, men vem kan vänta så länge? Jag skickade maken att hämta på väg hem från jobbet.
  • Asereht
    isold2003 skrev 2007-05-04 21:07:56 följande:
    Supernöjd med vår nya fina P&T blå camo som vi köpte med oss hem från USA. Lite skrytbilder finns i mitt bildgalleri om någon vill se färgen irl. Vår stora kille är eg rätt stor för att åka vagn men han var så nöjd med att sitta där och med många långa semesterpromenader hade vi aldrig klarat oss utan syskonvagnen! Jag har inte skrivit så mkt tidigare i den här tråden men jag läser desto mer
    Snygg, jag gillar den blå färgen. Klarblå är mkt snyggare än den som kallas navy (sorry alla med navy) för den tycker jag är så tråkblå. Hoppas P&T fortsätter laborera med färg och mönster, det tror jag de vinner många kunder på för idag är ju faktiskt utseendet på produkten halva grejen.
  • Asereht
    Mamasnest skrev 2007-05-04 22:31:06 följande:
    Asereht: Ha ha, ja inte är det bara lätt att ha långt mellan barnen! Min äldsta kommer att vara i tonåren samtidigt som småtjejerna kommer att vara i värsta trotsåldern.  Sambon jobbar ju borta i 4-veckors perioder så jag kommer att vara ett vrak när han kommer hem.
    Som här då! En 15 åring, en snart 5 åring, en nyss fyllda 3 och så en som är knappa 18 mån. man kan liksom räkna med att minst en har ett utbrott av något slag!

Sen kan man ju glatt se fram emot att få uppleva minst en trotsålder (om inte flera samtidigt) hela vägen ca 15 år framåt. Jag tror vi skaffar en till! 
  • Asereht
    stinamaria skrev 2007-05-04 23:20:57 följande:
    Lindadjo: Hehe, jodå jag gillar den ändå Även om det iof hade vart snyggare med helsvart.
    Den är ju gjord för att matcha den svarta vagnen och den svarta är just svart med grå partier precis som den grå är grå med svarta. Eg tycker jag det är lite fel att kalla den svart när den faktiskt är svart7grå. Kunde de inte gjort en helsvart vagn istället?
  • Asereht
    Lindadjo skrev 2007-05-04 23:14:40 följande:
    Så brukar jag ha oxå...det ser kanske lite skumt ut med fyra fötter i vagnen för de som inte vet att det ligger en och sover på nedre plan men lillebror sover gott i det läget. Och så länge han sover funkar det bra att ha favvoläget oxå, med dragkedjorna stängda. Men det blir ju inte det stora utrymmet mellan sätet och honom.Stackars din dotter, usch, det kan inte vara kul alls att ramla med moppen. Rullgrus är min stora skräck. Gillar det inte alls. Och för er som undrar vaddå? Kör Linda moppe? Nej, det gör jag inte, men mc. Cool som jag är haha.
    Rullgrus är verkligen ingen höjdare, förrädiskt. MC minsann, själv är jag nästan rädd för att cykla. *ha ha*
  • Asereht
    stinamaria skrev 2007-05-04 23:38:42 följande:
    Lokatt: Jo jag hade gärna haft en grön. Den röda är säkert röd/grå med tanke på att vagnen är det. Man kanske skulle göra ett nytt försök till att hitta en grön ^^Fast det får nog räcka med köp till vagnen på ett tag för mig, min pojkvän blir snart galen Idag gick jag ju liksom och köpte en syskonsits fast vi bara har ett barn
    Jag tror bara det är den gröna och den orange som är enfärgade. Den gröna var snygg men inte min kopp te (som Lindadjo så snyggt uttryckte det) och efter en förfrågan så sålde jag den vidare till Asteraki.

Men småsaker borde man ju kunna köpa från andra butiker än kiwi i USA utan att åka på tull, kika runt på amerikanska webshoppar med så får du lite bredd på sökandet.
Svar på tråden Phil o Teds syskonvagn del 6