• Undrande

Bjuda på alkohol?

Hej.
    Jag är ny här på sidan och tänkte bara höra hur andra tänker.
    Själv är jag småbarnsförälder och är nog en ganska "hård" och sträng mamma.

En av mina närmaste vänninor har tonårsbarn och hon bjuder dem ibland på alkohol, inga mängder dock (dotter 17 och son 20) de bor båda hos henne.

När de kommer till oss på ex. middag en helg kan jag fråga 20 åringen om han vill ha vin till maten men 17 åringen erbjuder jag inte något med alkohol i.

Min vännina tycker att det är ok att hennes 17 åring dricker lite, med argumentet att hon är ju snart 18 och får iaf dricka på krogen, men jag viker mig inte eftersom jag tycker de tär fel och onödigt.

Hur tänker och resonerar ni kring detta?

• Svar på tråden Bjuda på alkohol?
  • Lyxmorsan

Jag skulle inte bjuda en minderårig på alkohol, varken min egen eller någon annans. Och jag skulle inte heller uppskatta om någon annan bjöd mina minderåriga barn på alkohol.

/\*Predikaren3*/\
  • Sarah å Leia

Jag skulle nog hellre se att mitt barn drack med mig än på stan, så JA,
    jag tror jag hade låtit henne dricka ett glas vin med mig till maten.
    Själv hade jag inget förbud eller konstigheter kring detta, och jag klarade mig bra.

Men, den dagen den sorgen..tack å lov är det mååånga år kvar tills dess

Mamma till världens bästa Leia
  • Emil Lindblad

varför inte, 17åringen får säkerligen tag på alkohol i kopiösa mängder om denne så vill.

Så om modern ser att denne klarar av det så varför inte

• jemima78

skulle inte bjuda tror jag....

• black is back

skulle aldrig bjuda andras barn på någon drog.
    mina egna (15&16) däremot har jag vid speciella enstaka tillfällen frågat om de vill ha vin. hittills har de nobbat! min 13-åring blev bjuden(av en mycket gammal vän) på en liten jägermeister för en månad sedan i ett speciellt sammanhang. hon tyckte det var lite äckligt.

• Zäta

Om den familjen hade varit hemma hos mig på middag hade jag tyct att det gick bra om mamman eller pappan godkände.

Min bror fyller 18 i juni å våra föräldrar tycker att det är helt ok att han får dricka när han är här, men de vill inte att jag köper ut sprit till honom som han kan ha hos sina kompisar... tycker jag låter bra!

• Maskot

Man får nog gå på sin känsla, du verkar ha en sund inställning. Kanske förändras känslan när flickan blir 18? Jag har svårt att föreställa mig- min tonåring är 15 år och hela situationen känns väldigt avlägsen.

• risen1

All forskning visar att barn som blir bjudna hemma dricker mer och oftare än andra barn.

Här är ju saken enkel, det är 18 årsgräns på krogen och 20 på systemet. Finns ingen anledning att dricka tidigare än så.

• Zäta

risen1:

Jag såg på nyheterna för nån vecka sen att det hade visat sig att barn (nästna vuxna) som blir bjudna på ett glas vin hemma nån gång (inga stora mängder och inte för ofta) lär sig hantera spriten bättre och dricker med mer vett. Att de inte berusar sig på samma sätt...

finsn nog mycket forskning, men det är svårt att veta vad som gäller...

Nu menar jag itne att det är helt ok för det, men ville bara nämna vad jag hört!

• idacathrine

Jag är 19år och innan jag fyllde 18år fick jag inte smaka en droppe alkohol av mina föräldrar. Så tycker jag att det ska vara.

Svar på tråden Bjuda på alkohol?